230V ac til 220V dc ?

Hej!

Jeg har en Nilfisk støvsuger fra ~ 1920 som jeg har restaureret.
Nu vil jeg jo så gerne ha den til at virke :-)

Motoren har 2 kul og anker med kommutator, og den har viklede
feltspoler som sidder i serie med kullene( ligesom i min vinkelsliber)
Jeg har kun prøvet med 40V dc som er det højeste min strømforsyning
kan give, og motoren snurrer fint rundt.

Den er lavet til 220V DC, vil der ske noget hvis jeg sætter 230V ac
til den, eller kan jeg mon klare det ved at bygge en diodebro ind i den ?

Mvh
Kaj K Thomsen

Re: 230V ac til 220V dc ?
 - En "alm." iodebro bør kunne klare det!! - Dog skal du være opmærksom på
at den skal kunne klare 630 Volt, og at det du får lavet er en "pulserende
DC". Du skal endelig ikke sætte en ladelyt på, da du så får ca. 320 vDC!!!
Måske er det en god ide et par gange eller 2 at starte den på en kraftig
lysdæmper eller en skillevario for at se om motoren "stikker af" - Det er
set...!!

Lars / Viborg

Re: 230V ac til 220V dc ?

"Stikker af". Hvad mener du.? Tror du den løber løbsk med ventilator
bladene monteret.?

Har du erfaring med det, eller er det bare noget du har hørt.?
Til din orientering stiger belastningen for ventilatorer, støvsugere,
o.l. i 2. potens med omløbstal.

Umiddelbart mener jeg at Kaj kan forbinde den til 230V AC, uden problemer.
Den eksploderer ret sikkert ikke.  Vær opmærsom på at isolationen ret
sikkert er dårlig.

Forbind den, træd lidt tilbage, og tænd.!

Kaj: Prøv gruppen dk.teknik.el
Chancen for kvalificerede svar er bedre der. Udfra det emne du vil
diskutere.

Og du skal være opmærksom på at mange kommentarer er rene gæt.

NB. Lars:
Overvej at svare _under_ det du kommenterer. - Det er normen.

Mvh. Jørgen

Re: 230V ac til 220V dc ?

Kan ske at der sidder en DC støjkondensator i den, så den smutter nok
(eksploderer) Den bør udskiftes til en der klarer 400 V-AC

Børge

Re: 230V ac til 220V dc ?

Puster den hvis der byttes om på plus og minus ?

Det er  en seriemotor, ligesom motoren i en boremaskine eller vinkelsliber.
Omløbsretningen er den samme uanset polaritet. Ønskes modsat omløbsretning
skal ledningerne fra kullene byttes rundt i forhold til statorviklingerne

mvh
JBH

Re: 230V ac til 220V dc ?

"Kaj Kristian Thomsen"

Efter din beskrivelse er motoren en seriekoblet universalmotor, der bør
kunne køre paa AC. Men jeg kunne forestille mig, at en motor fra før radioen
var almindelig, ikke er støjdæmpet.

Aage

Re: 230V ac til 220V dc ?

Det er den heller ikke, der sidder ingen kondensatorer eller andet i den.
Jeg tog chancen og satte den til stikkontakten, og den virker sqi :-)
Dog synes jeg den kører liiiige lovlig stærkt, men det er vel de ekstra 10V
der gør det ?
( Jeg har self ikke noget at sammenligne med, men den har godtnok fart på )

Det er heller ikke meningen den skal bruges til at støvsuge med, den står
kun
til pynt. Det at den _kan_  køre endnu gør den bare mere speciel for mig.

Tak til  jer der svarede, det er rart at kunne få hjælp når man har brug for
det.

Mvh
Kaj K Thomsen

Re: 230V ac til 220V dc ?

"Kaj Kristian Thomsen"

Vo intet vover intet vinder :-)

Det var saa lidt

Aage

Re: 230V ac til 220V dc ?

"Kaj Kristian Thomsen"

Seriemotorer løber løbsk, hvis de ikke er belastede.

Aage

Re: 230V ac til 220V dc ?

Mon ikke støvsugermotorers belastning stiger med kvadratet på hastigheden?

Leif

Re: 230V ac til 220V dc ?

"Leif Neland"

Det lyder meget rimeligt. Men det fremgaar ikke helt tydeligt at motoren sad
i støvsugeren under afprøvningen. Hvis centrifugalpumpen er defekt er der
næsten heller ingen belastning .

Aage

Site Timeline