230V AC motor

Jeg har 2 akvarie pumper der hver giver 1500L/T det syntes jeg er lige i
overkanten..
Kan man dæmpe dem med en lysdæmper så de kører i en lavere hastighed uden at
brænde dem af???

forresten bruger de 22Watt hver...

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Re: 230V AC motor

at

Det er overkill at bruge en omdrejningsregulering på dem. Lav et bypass så
noget af vandet kører "i ring" fra tryksiden til sugesiden, så pumper den
ikke så meget ud.

Eller den helt billige løsning: sæt en hane på afgangen og luk den lidt så
pumpen arbejder imod et mindre modtryk(kun hvis det er en centrifugalpumpe)

Henrik

Re: 230V AC motor

Ja det kunne jeg godt gøre hvis det ikke var fordi det er 2 powerhead's der
sidder inde i akvariet....
(jeg har nok over dimentioneret pumperne en anelse..:))

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Re: 230V AC motor
Det bedste/billigste er at lave en slange fra udg. til Indg. på pumpen
(bypass) med en hane på, med den justerer du hvormeget der skal gå via
bypass, resten kører til forbrugsstedet

--
Calle

Re: 230V AC motor
at

Til at dæmpe mine halogen-lamper med (alm. jernkernetrafo) bruger jeg en
billig lysdæmper til ledningsmontage fra Føtex, men kan sikkert fås hos de
fleste der har bare et mindre udvalg i elartikler.
Om den lige kan bruges til dine pumper ved jeg ikke, men jeg tror næppe de
tager skade af at prøve. Både motorer og trafoer er jo en induktiv
belastning og den billige lysdæmper er tilsyneladende af den type der er
beregnet til induktive belastninger.

Mvh
Morten

Re: 230V AC motor
Hej Morten

Problemet med det er at de fleste motore man bruger til den slags
ting har omdrejningshastigheden låst til netfrekvensen så her dur
lysdæmpere ikke.

Mvh Max

Re: 230V AC motor

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvordan pågældende pumpe fungerer, men da
jeg havde akvarie havde jeg en pumpe hvori der sad en spole og en magnet,
som svingede i takt til netfrekvensen og drev en slags blæsebælg.
Jeg dæmpede den dog ikke da dette ikke var nødvendigt. Men, med en dæmpning
vil udsvingene blive mindre og dermed pumpes der mindre luft igennem. Igen,
jeg kender ikke opbygningen af pågældende pumpe.

Mvh
Morten

Re: 230V AC motor
da
dæmpning
Igen,

Den jeg har er en rotor pumpe og vibrerer ikke som den pumpe du snakker
om(sikkert en luft pumpe)

--
> [...]

Re: 230V AC motor

 > Den jeg har er en rotor pumpe og vibrerer ikke som den pumpe du snakker

Alle de akvarieVANDpumper jeg har set, har været med synkronmotor.
Hastigheden kan ikke styres på dem uden en frevkvensomformer

MVH
Søren

Re: 230V AC motor

Det fandt jeg ud af igår (fandt en lysdæmper i kældern som jeg satte til for
at se hvad der skete)

Hvor finder man så sådan en frekvens omformer???

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Re: 230V AC motor

for

RS og Elfa har dem, men de er meget dyre (2000 og op).

Du kan prøvet at spørge i dk.teknik.el, det kan være at der er en elektriker
som ved hvor de kan fås billigere.

--
MiscEl har fået en ny side, den kan nu beregne simple strømforsyninger.
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscelPowerSupply.html

Lav hellere nummeret med bypass ventilen, en frekvens omformer koster kassen

--
Calle

Re: 230V AC motor

at

Hey...

Jeg tror ikke du kan bruge de nye triac styrede, men til gengæld de gamle
med et potmeter i, tror stadig de bruges i sverige.. dem har jeg en ide om
de kunne virke

alternativet er at ændre frekvensen

Kasper

Re: 230V AC motor

Er TRIAC det samme som FET styring???

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Re: 230V AC motor
Hej Jabbe

Nej, en Triac styrring virker ved at skære noget af
sinuskurven væk og på den måde reducere effekten.

En FET styrring vil under normale omstændigheder
være en styrring hvor frekvensen han varieres, en
såden styring kan godt anvendes til en membran
pumpe, do er der grænser hvor meget man kan
forvente sig at pumpen tillader at blive reguleret.

Mvh Max

Re: 230V AC motor
Arghhhh.... Jeg er sgu lige blevet lost....:(

Det er 2 centrifugal pumper...
Så er det en FET styring jeg skal bruge??

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Re: 230V AC motor
Hej Jabbe

Det er min erfaring at centrifugalpumper kun fungere
ordentlig når de køre med den hastighed de er designet
til at køre med, så en hastighedsregulering er måske
ikke den bedste løsning. De løsninger Henrik Mortensen
foreslår er nok en bedre løsning på dit problem.

Mvh Max

Re: 230V AC motor
Hej Max,

Blot en tilføjelse:
Elektor havde for føje år siden en MOSFET-lysdæmper, hvor FET'erne blev
brugt som variable modstande for at undgå interferens, så hvis en rheostat
kan dæmpe pumperne burde et lignende FET-kredsløb også kunne realiseres.
(Med skyldig hensyntagen til den afsatte effekt).

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg snakkede med en kammerat idag og han sagde at man kunne sætte en
ventilator regulering på...
Hvordan lydder den ide??

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Re: 230V AC motor

Frekvensomformer ? Det lyder dyrt.

Bypass ventilen er ikke dyr, fungerer 100%, da motoren arbejder ved
nominel spænding/frekvens og det er rent flowmæssigt man styrer det.

det er Modelbane Europas hjemmeside