230V - 12V Bilradio

Hej Hvad skal jeg bruge for at omforme 230 til 12V, som kan trække en bilradio

Mvh Jimmy

Reply to
Jimmy. K

"Jimmy. K" skriver:

En transformer der kan lave om fra 230 til 10 volt, en ensretter og en halvstor kondensator. Eller lettest: En gammel PC strømforsyning.

Lige et spørgsmål. Hvorfor en gammel strømforsyning.

Mvh. Jimmy

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Jimmy. K

"Jimmy. K" skriver:

Fordi den kan man tit finde til den rigtige pris ( = 0 kr)

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Hvorfor lige 10v? En enesretter tager vel de der 1,5v ?

Reply to
Bjarke Hansen

10 rms må det vel være... 10*root(2) =14.14vP

Kasper

Reply to
Repzak

Bjarke Hansen skriver:

Ved dobbeltensretning og efterfølgende kondensator skal du gange indgangsspændingen med 1,41.

Det giver så i omegnen af 14 volt, som er meget passende til en bilradio, der typisk kan klare sig med alt fra 9 til 16 volt.

Jeg bruger selv en færdig købeting, der laver 13.6V og kan levere 3Amp. Den ligner mest en lader til en bærbar PC. Købt hos Aarhus Radiolager. Husker ikke pris.

lignende dims kan også købes i haraldskrald. men sæt lige en ekstra lyt på de de har en grum riple

Reply to
Jacob

Kan du sende et direkte link? Kan ikke finde den på Harald Nyborgs hjemmeside...

/Simon

Reply to
Simon [8000]

Er det mon denne her?

/Simon

Reply to
Simon [8000]

Hej Klaus,

Mon ikke det vil brumme en del ? Mit bud: Samme, men 12V på sekundærsiden og så en regulator bagefter.

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skriver:

Nej

Slet ikke nødvendigt. I min garage hænger en 10V 100VA transformator, med en brokobling og en 10.000uF lyt bagefter til at drive "garagestereo'en" og det brummer ikke - tro mig, ellers ville mine ører hurtigt brokke sig......

KLaus

Hej Klaus,

Den må så have intern regulering, ellers ville det være uudholdeligt.

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skriver:

Tror det næppe, det er en ældre Blaupunkt.

Hvorfor skulle der være brum på ?

Søren skrev i meddelelsen ...

Hvorfor dog ?

pssst.. "power supply rejection"

mvh Orla, jo det virker også i praksis, selv med helt billige autoradioer

Reply to
Orla Pedersen

Hej Klaus,

Det var der på en jeg gjorde det med, i øvrigt også en gammel Blaupunkt som jeg flåede ud af min flyder for at få en med tape i istedet, det var vist noget af det tidligste med indbygget scanning og fjernbetjening fra slutningen af tresserne. Jeg har siden set Blaupunkt-radioer med eksternt LC-filter hængende på supply-ledningerne, så jeg antog at det stadig kunne være en nødvendighed.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Orla,

Vel netop en feature ved en regulator, eller hvad tænker du på ?

Ikke i mit tilfælde desværre og den var ikke af den billige type :-/

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skriver:

Hold da op, min er vel fra start 80erne. Der er trods alt sket noget siden da :-)

Søren skrev i meddelelsen ...

Nej, alene opbygningen af de forskellige forstærkertrin, incl. tuner.

Blaupunkt, Philips fra 70 - 80'erne, men måske helt tilfældigt....

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen