230V - 12V Bilradio

Hvad skal jeg bruge for at omforme 230 til 12V, som kan trække en bilradio

Mvh Jimmy

Re: 230V - 12V Bilradio

En transformer der kan lave om fra 230 til 10 volt, en ensretter og en
halvstor kondensator. Eller lettest: En gammel PC strømforsyning.

Re: 230V - 12V Bilradio
Lige et spørgsmål. Hvorfor en gammel strømforsyning.

Mvh. Jimmy

Re: 230V - 12V Bilradio

Fordi den kan man tit finde til den rigtige pris ( = 0 kr)

Re: 230V - 12V Bilradio

Hvorfor lige 10v? En enesretter tager vel de der 1,5v ?

Re: 230V - 12V Bilradio

10 rms må det vel være... 10*root(2) 14%.14vP

Kasper

Re: 230V - 12V Bilradio

Ved dobbeltensretning og efterfølgende kondensator skal du gange
indgangsspændingen med 1,41.

Det giver så i omegnen af 14 volt, som er meget passende til en
bilradio, der typisk kan klare sig med alt fra 9 til 16 volt.

Re: 230V - 12V Bilradio
Hej Klaus,

Mon ikke det vil brumme en del ?
Mit bud: Samme, men 12V på sekundærsiden og så en regulator bagefter.

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej

Slet ikke nødvendigt. I min garage hænger en 10V 100VA transformator,
med en brokobling og en 10.000uF lyt bagefter til at drive
"garagestereo'en" og det brummer ikke - tro mig, ellers ville mine ører
hurtigt brokke sig......

KLaus
Re: 230V - 12V Bilradio
Hej Klaus,

Den må så have intern regulering, ellers ville det være uudholdeligt.

--
Venlig hilsen,
Søren

Tror det næppe, det er en ældre Blaupunkt.

Hvorfor skulle der være brum på ?

Re: 230V - 12V Bilradio
Hej Klaus,

Det var der på en jeg gjorde det med, i øvrigt også en gammel Blaupunkt som
jeg flåede ud af min flyder for at få en med tape i istedet, det var vist
noget af det tidligste med indbygget scanning og fjernbetjening fra
slutningen af tresserne. Jeg har siden set Blaupunkt-radioer med eksternt
LC-filter hængende på supply-ledningerne, så jeg antog at det stadig kunne
være en nødvendighed.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hold da op, min er vel fra start 80erne. Der er trods alt sket noget
siden da :-)

Re: 230V - 12V Bilradio

Hvorfor dog ?

pssst.. "power supply rejection"

mvh
Orla, jo det virker også i praksis, selv med helt billige autoradioer

Re: 230V - 12V Bilradio
Hej Orla,

Vel netop en feature ved en regulator, eller hvad tænker du på ?

Ikke i mit tilfælde desværre og den var ikke af den billige type :-/

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej, alene opbygningen af de forskellige forstærkertrin, incl. tuner.

Blaupunkt, Philips fra 70 - 80'erne, men måske helt tilfældigt....

mvh
Orla

Re: 230V - 12V Bilradio

Jeg bruger selv en færdig købeting, der laver 13.6V og kan levere 3Amp. Den
ligner mest en lader til en bærbar PC. Købt hos Aarhus Radiolager. Husker
ikke pris.

Bo //

Re: 230V - 12V Bilradio
lignende dims kan også købes i haraldskrald. men sæt lige en ekstra lyt på
de de har en grum riple

Re: 230V - 12V Bilradio
Kan du sende et direkte link?
Kan ikke finde den på Harald Nyborgs hjemmeside...

/Simon

Re: 230V - 12V Bilradio
Er det mon denne her?
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr47%50&n10%106