230 Volt på PC strømforsyning indstillet til 130 V ...

Hej,

Jeg fik for nylig en PC tilbage fra reperation, men opdagede desvE6%rre
for sent at den lille skyder, der sidder bagpE5% PCen lige under
netstikket ved en fejl var blevet indstillet til 130 Volts netspE6%nding
istedet for de 230 V ... DesvE6%rre opdagede jeg ikke fejlen fF8%r jeg
blev mindet om det af et hF8%jt knald, en gnist, en lugt af afbrE6%ndte
lytter og lidt af et chok ...

Mit spF8%rgsmE5%l er nu; burde selve bundkortet mv. pE5% sekundE6%rsiden af
strF8%mforsyningen ikke vE6%re beskyttet - dvs. mon ikke 'blot' det er
strF8%mforsyningen, jeg mE5%ske har futtet af? Og kan jeg mE5%ske endda v=
E6%re
sE5% heldig, at strF8%mforsyningen fortsat virker pE5% 230V netspE6%nding?

Problemet iF8%vrigt er, at processoren er dF8%d og der skal derfor en ny
i2E% Men - hvis mere end strF8%mforsyningen har lidt overlast vil jeg ikke
ofre en ny processor pE5% PCen.

Er der nogle her, der har prF8%vet noget lignende - eller i det hele
taget har en idE9% om hvad der kan vE6%re sket med PCen?

mvh Bo

Re: 230 Volt på PC strømforsyning indstillet til 130 V ...

Surt.

Jo

Det afhænger af om der er overspændingsbeskyttelse, den korstlutter som
regel, men på den anden side er en strømforsyning så billig at det knapt
kan betale sig at røre ved en defekt.

Ja, jeg har prøvet det og det er som regel kun strømforsyningen der
ryger.

Re: 230 Volt på PC strømforsyning indstillet til 130 V ...

Den er set et par gange eller 4  her fra studerende fra usa som lige skulle
smide deres pc på det danske net, jeg har aldtid kunne
skifte deres PSU og så kørte PC'en vidre
men den gammel PSU plejer at være til at smide i skralderen
og når sådan et dyr kun koster 300kr så skal der ikke bruges
mange pico sekunder på at kigge på sådan noget.

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: 230 Volt på PC strømforsyning indstillet til 130 V ...
Tak for hurtige svar : ) Jeg prF8%ver at skifte PSUen.

mvh Bo

Re: 230 Volt på PC strømforsyning indstillet til 130 V ...

Jeg har prøvet at rep'e en af de lidt dyrere PSU'er der havde været ude for
det samme. Powertransistorene var OK, det var vist kun de blå 'snubbere' der
sidder parellelt over ladelytterne, og sikringen, der var gået. Men
snubberne var virkelig gået, der var 'kobberplasma' over det hele i
nærheden. Så det var noget med at lodde en del komponenter ud og rense med
sandpapir, det var nærmest pådampet kobber, det ku' man sq ikke lige ta' af
med sprit! Den kom til at virke, og resten af maskinen fejlede ikke noget.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: 230 Volt på PC strømforsyning indstillet til 130 V ...
Hejsa,

Jo, og sådan skal det være... Varistorer _skal_ kortslutte når de når ud til
EOL

/Claus

Re: 230 Volt på PC strømforsyning indstillet til 130 V ...

Det var de faktisk ikke, der havde været lysbue fra den ene, derfor
'kobberdamp' og 'krudtslam' på printet og komponenterne i nærheden. Den var
nærmest bortsprængt...  :-/  Der burde nok ha' siddet nogle større så de
kunne ha' overlevet til sikringen sprang.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: 230 Volt på PC strømforsyning indstillet til 130 V ...
hvorfor kontakter du ikke firmaet der har reppet. PC'en... det er vel dem
der har pillet ved switchen eller??

Rasmus

Site Timeline