220V Relæ

Hej Gruppe

I mit stereo anlæg er der 220V ud som kan bruges til at slukke for eksterne
enheder såsom cd-afspiller mm. når man slukker for receiveren. Desværre kan den
ifølge manualen ikke trække mere 100W.

Jeg vil derfor gerne sætte et nyt relæ i 220V udstikkene som kan trække noget
mere.

Hvor kan man købe noget sådant?

Mvh

Re: 220V relæ

Ja

mere.

Hvor meget ?

Jeg har nogle 3 fasede 230 volts kontktorer, hvor du kan trække 36A på
hver fase.

Hvad udstyr har du på ?

100W er ret meget.....

Nærmeste elektronikforhandler, eller elektriker.

Re: 220V relæ

mere.
Lyder voldsomt.
Ældre fjernsyn 29" der står 110 Wh bag på jeg ved ikke om det kan bruges?
CD afspiller 20W
DVD afspiller <35W
Aktiv subwoofer med 180 W forstærker så vidt jeg husker

Så ud fra det skal det vel være min 400W?
Jeg tænker dog om ikke fjernsynet trækker mere i det sekund hvor det tændes?

Ja jeg tænkte på nettet, man kan som regel kan spare en del på den måde

Kan jeg ikke bare kan købe en usb-skinne (koster ~70 og kan trække 2400W) finde
jævnstrøm efter transformatoren i min receiver og så en zener diode på 5V?
Der står at den kun må bruges i forbindelse med HFI eller HFPI-beskyttelse. Er
det noget med tilbage løbe af strøm når man slukker?

Re: 220V relæ

Jeps :-)

Okay, med et tv skal du have "hjælp" til det.

2A relæer er billige nok.

Der trækker det voldsomt.

Ikke i forhold til en elektronikforretning.

finde jævnstrøm efter transformatoren i min receiver og så en zener diode på 5V?

Du kan da prøve, hvis du tør. Personligt vill ejeg hellere finde et
solidt 230V relæ hos en elektriker og så få det lavet odentligt.

KLaus
Re: 220V relæ
Hvilket prisleje snakke vi så?

Re: 220V relæ

50-75 kr hos elektrikeren 20-30 og noget mere gør det selv vl jeg tro.

Re: 220V relæ

USB-skinnen er et udmærket valg. Til styreingen kan du tilslutte
en lille strømforsyning på udgangen fra recieveren.
Jeg tænker her på de små strønforsyninger til at sætte i en
stikkontakt, som forsyner forskellige småting (opladere, legetøj,
mobiltelefoner, o.s.v.).

Resten tror jeg du selv kan finde ud af.

m.v.h. Emil

Re: 220V relæ

Der er kommet en afløser for usb-skinnen. Den duede ikke til nyere computere
hvor der stod 5 volt på usb når man lukkede for putteren.
Den nye type "snuser" istedet til forbruget på 1. stikdåse i rækken ( hvor
man så sætter det apparat som skal styre", og hvis forbruget er under et
vist niveau, så lukker den for de resterende udgange.

http://energinordbutikken.dk/product.asp?product10%0&page=1

Desværre udsolgt pt :o)

mvh
Ebbe

Re: 220V relæ

Det er jo ikke dét, som denne tråd handler om.

Hvilket niveau? Tror du selv det vil virke fornuftigt?

Nej, den er udgået. Hvorfor mon?

m.v.h. Emil

Re: 220V relæ

Ja den virkede vel ikke ordentligt, men ellers lyder den da som noget jeg kunne
have brugt. Så jeg synes det var et relevant indlæg (Emil vidste nok ikke den
var udgået).

Re: 220V relæ
den ses da stadig i handelen, ofte i radio/TV afdelinger.
--
  Calle.

Re: 220V relæ

Jeg sendte en mailtil energinordbutikken.dk for at spørge hvornår de regnede med
at have den på lager.
Her var deres svar (så Calle har sikkert ret):

"Ja, bare vi vidste, hvornår fabrikanten kan garantere et produkt i den
kvalitet, vi kræver.

Vi har ikke kunne få en tidsplan, men vi vil naturligvis 'slå på tromme' når
der dukket noget op, som vi vil lægge navn til."

Re: 220V relæ
den er beregnet til TV/video

Det med strømmen på USB ved slukket Pc, skyldtes at folt har wake on
keyboard tilslået i BIOS eller med jumper på Bundkort. Har endnu ikke med en
der ikke kan slå det fra, ud af de mange jeg har rodet med.

--
  Calle.

Re: 220V relæ

Hmm...

Kunne du så ikke lige "rode" lidt med et VIA-M1000 mini-itx board

Jeg kan sg' ikk få spændingen af USB

Carsten

Re: 220V Relæ

Kan du finde en 24V spænding til spolen (Og det kan man sikkert i en
HIFI-forstærker), så har jeg et Schack-relæ med 2 stk. 5A kontaktsæt, som
jeg gratis vil donere, hvis du kan finde til Odense! :-)

Hilsen
Lars

Re: 220V Relæ

De eneste spændinger jeg kan finde uden at skulle skille det hele ad er 30V AC
og 40V AC.
Da der er rimeligt lang fra Aalborg til Odense kan det vist ikke rigtigt betale
sig, men tak for tilbudet.

Re: 220V Relæ

Skal til Aalborg i weekenden + mandag, pga. rengøring + syn af mit gamle
kollegieværelse! ;-)

Hilsen
Lars

Re: 220V Relæ

Det skal du ikke tage så højtideligt. Relæet må bare ikke slutte eller bryde
et forbrug på >100 W. Det øjeblik du tænder eller slukker, er der jo ikke
nogen særlig effekt afsat.

Er relækontakterne åbne, så går der i sagens natur ingen strøm. Når du
slutter (tænder),. så går der ingen strøm, førend kontakterne er sluttede.
Selve kontakterne kan sagtens holde til den effekt, tilsluttede forstærkere
etc. optager.

Jeg har selv i masser af år kørt under sådanne forhold (forstærker 2 x 280
W) uden at relæet tog skade - endsige blev varmt.
Karsten H. Jensen

Re: 220V Relæ

Hmm kommer an på udstyret, men vil til dels mene omvendt....

da der oftest i switch mode er nogle lytter på indgangen der lige skal lades
op....

og en elm linær PSU har støreste strømtræk i ensretter dioderne ved første
passerende kurve den leder....(pga lade kondensatoren på primær)

men er der slukket før disse komponenter har du vel ret..

Kasper

Re: 220V Relæ

Ja,,ja, ja. Hvorfor gå over åen efter vand. Eller efter det tyske princip:
Hvorfor gøre det let, når det kan gøres besværligt.
Karsten H. Jensen