220V - her?

Hej Gruppe

Jeg kiggede lidt i oversigten, og syntes denne gruppe var den der passede
bedst på mit spørgsmål, hvis ikke.. Så modtager jeg meget gerne en
henvisning til en anden gruppe, og undskylder på forhånd.

Jeg skal igang med at udskifte alle mine gamle kontakter (220V) til nye FUGA
kontakter.. Jeg har så lige et spørgsmål mht. monteringen af ledningerne i
de nye kontakter.

På de gamle kontakter sidder i fast i nogle skrueterminaler, og så vidt jeg
kan se er det ikke markeret hvad der er fase og hvad der er nul. Har har
lige åbnet for to afbrydere, og kan se at de hvide ledninger går igen i
begge afbrydere, men ellers er der hhv en rød og en gul som ledning nummer 2
i afbryderne.

Der er vel ikke ligemeget hvordan disse monteres i de nye kontakter.?!

På FUGA kontakterne er det jo tydeligt angivet hvad der er fase og hvad der
er nul.

Mit spørgsmål er så nu, om der er nogen der ved hvad der er hvad, i de gamle
kontakter. De gamle kontakter er grå, med en smal vippe-kontakt i midten.

Hvis jeg kigger ind på skrueterminalerne, hvilken side / farve er så fase,
og hvilken er nul?

Håber meget nogen kan hjælpe mig, da jeg gerne vil igang, så jeg kan blive
færdig :-)

mvh

Martin Hansen

Re: 220V - her?

jeg
2

Køb en polsøger.

Generelt er ide'en at afbryderen skal afbryde fasen.

Re: 220V - her?

Ok, den var jeg klar over.. Men fik bare at vide på et tidspunkt hvad der
sad hvor. Hvis der var nogen der vidste det, slap jeg jo for at gå ud købe
en polsøger, som jeg kun skal bruge een gang..

mvh

Martin

Re: 220V - her?

Der har været forskellige regler gennem tiderne, men de er ikke altid fulgt,
derfor er det mest pålidelige at købe en polsøger.

I dk.teknik.el kan de sikkert fortælle dig hvad der er den mest sansynlige
farvekode.

Re: 220V - her?
Den Tue, 14 Sep 2004 08:25:14 +0200. skrev Martin Hansen [6430]:

<snip>

Nu er det jo sådan, at man kun kan stole på sig selv, så med mindre du
har bygget huset og lavet hele installationen, kan du vel ikke garantere
at 2 ledninger er forbyttet et eller andet sted, så der er kun en vej,
ned og købe en polsøger. Køb nu en elektriker model med det samme,
skruetrækkermodellen har det med at falde skilt ad, når man skal bruge
den.

Den rigtige gruppe er for øvrigt dk.teknik.el

Christian Treldal

Re: 220V - her?

FUGA
jeg
2
der
gamle
jeg kraftigt råde dig til at søge kontakt m. en elektrikker.

Re: 220V - her?

Ok, i mit svar går jeg ud fra, at der ikke er nogen stikkontakt. I de 2
afbrydere, der er det fasen der er sløjfet videre, altså den hvide. Den røde
og den gule, er så mellemledning/lampeledningen. Så i det konkrete tilfælde
her, skal de hvide sidde i faseklemmen og rød/gul i henholdsvis den ene
afbryder og den anden afbryder som mellemledning.

Ja og nej. Lige i en afbryder kan det ikke gå galt, hvis afbryderen bare har
en fase og en mellemledning. Afbryderen er ligeglad med hvilken vej
spændingen løber, men det skal altid udføres korrekt.

Se, nu undrer jeg mig lidt. Så er der også stikkontakt? Eller er det fordi,
at du ikke ved, at der ikke er nogen nul i en afbryder?

Der kan aldrig gives et svar på dette, fordi, som andre også skriver, at du
aldrig kan være sikker på at det er lavet korrekt og om der har været en GDS
mand på spil. Derfor skal man altid måle på den slags. En
stikkontakt/afbryder virker jo, selvom ledningerne ikke sidder under de
rigtige klemmer, så fejl på det område, bliver ikke umiddelbart opdaget.

Nicolai

Re: 220V - her?

Det vil nok være mere relevant at stille dine spørgsmål i gruppen
dk.teknik.el, da det fortrinsvis er elektrikere, installatører og
automatik-folk, der skriver i den gruppe. Så der kan du få svar efter
gældende regler for stærkstrøm.
Karsten H. Jensen

Re: 220V - her?
Tak for svarene allesammen..

Jeg har fået lavet det meste nu. Målte mig lidt frem, plus bruge lidt logik.
Vidste godt at der ikke var en nul i en afbryderkontakt, og ved at følge
ledningerne fra kontakt til kontakt, kunne jeg finde ud af hvilken der var
fase og hvilken der var nul.

Fandt ud af at fasen næsten var hvid allesteder, og nul'en blå. Derudover
var der, som NFL skrev, mellemledninger til lamperne som rent faktisk også
var gule / røde.. :-)

Nu har jeg bare et prob med nogle afbrydere hvor der er 3 tilslutninger i,
hvor der sidder ledninger alle steder. Men der har jeg allieret mig med en
elektriker (ven) som kommer og kigger hvad det er for noget.

Syntes bare aldrig jeg har set afbrydere med 3 tilslutninger før... Har i?
(sikkert nok) :-)

Martin

Re: 220V - her?
Hej Martin

Korrospondance kontakter.

Mvh Max

Re: 220V - her?

Som max skriver, så er det nok korrespondance-afbrydere. Hvis du ikke har
hørt det før, så er det når du har mere end én afbryder til samme
lampeudtag. Så det kan du jo sikkert selv svare på nu. Nu skriver du ikke,
om der er 2 tangenter på afbryderen, for så kan det også godt være en
kroneafbryder. Er det en dobbelt-korrespondance (6 klemmer), så vil der
normalvis være mindst 4 ledninger i den.

Nicolai

Site Timeline