220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

Jeg skal føre følgende signaler ca. 5m og vil høre, om der findes
multikabler, der kan håndtere dette?

220v spænding
højttalersignal (5.1 surround)
antenne (radio + tv)
adsl

Kan det lade sig gøre - eller er det simpelthen bare for dårlig stil
at blande disse signaler i ét kabel?

Alternativt: Hvor kan man få gummikapper med stor diameter i "løs
vægt" og selv fylde dem indhold?

Jeg vil helst undgå støvsamlende plasticspiraler som dem, man kan købe
i IKEA og byggemarkeder.

På forhånd tak og venlig hilsen
Morten Malle

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?
Hvad med krympefleks, eller bare fleks i passende diameter? Jeg tror at du
får svært ved at finde et multikabel, med 8*parsnoet(ADSL), 1*75Ohms
Coax(Antenne), 10*Audio og 2-3*netledning.

Mvh.
René Kirstein

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

Et stykke haveslange kan klare meget...

Bo //

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?
On Wed, 30 Jun 2004 21:29:28 +0200, "Bo Bjerre"

hvordan vil du få 230V tilledning, 6 højttalerledninger. coaxkabel og
Netværkskabel i en haveslange.. Spørger bare!

løsninge er nok som altid at sætte en plastikkanal op. så kan der som
regl proppet i med ledninger.

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

Ikke fordi jeg vil gøre mig klog på emnet, men hvad med
overhøring/transformering mellem disse højst forskellige signaler hvis de
føres parallelt. Jeg mener... 5 meter er da vel osse en bid vej ?

MVH
Ebbe

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

Der er jo forskel på haver, og også på slanger. Jeg bruger selv en armeret
plastslange med en indre diameter på 35mm til en del kabler, der skal følges
ad over ca 25meter.

Kan købes i metermål i mange byggemarkeder.

Bo //

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

Det er ikke korrekt at føre 230V og signalkabler i samme kappe. I fast
installation er det ulovligt.

Hilsen Aksel

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

Nej. Så simpelt er det ikke.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

Hvis kablet er dobbeltisoleret og
fabrikanten garanterer at isolationen på hver enkelt leder kan klare den
højest forekommende spænding,
så er du på rette vej.

--
mvh Uffe

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

Hvis hvert af de anvendte kabler er godkendte, skulle det vel ikke blive
ulovligt at have dem liggende sammen i en slange. I husinstallationer ligger
de også sammen i kabelbakker.

Bo //

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?
ligger
 I kanaler og kabelbakker skal fast installeret 230V kabler og f.eks
netkabler føres i hvert deres spor..

Mvh. René

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

På ejendommeligvis fremsatte Morten H?yer følgende påstand:

Det er ikke lovligt at føre 220 volt og telefon/antenne i samme
fysiske kabel. Hvis isoleringen smelter, kan dit telefon- og
antennekabel blive spændingsførende..

Claus

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

?? fortæller du dermed at det heller ikke er lovligt at bundte dem tæt, med
en af de der støvsamlende plastspiraler ?
Hvordan defineres et "fysisk kabel" ? siges der noget om hvor mange lag
isolering, der skal være mellem de enkelte ledere ?

Jeg vil meget gerne se et link til en standard eller anden tekst, der giver
de præcise detaljer om dette emne. Jeg har nemlig nogle systemer, hvor jeg
har 350V DC i et kabel sammen med en del måle og kommunikations signaler.
Der er en separat jordet skærm mellem de enkelte signaler og højspændingen.

Bo //

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

På ejendommeligvis fremsatte Bo Bjerre følgende påstand:

Nej, jeg siger at det ikke er lovligt at blande telefonsignaler og
fællesantenne i *samme*  fysiske kabel. Jeg har intet skrevet om at
lægge kablerne ved siden af hinanden!

Aner det. Et fysisk kabel er vel et kabel med fælles yderkappe. Deuden
skelnes der også imellem en fast installation og en tilledning. Men
selv som en tilledning mener jeg, at det er ulovligt, når der er
udgående tele- og tvsignaler.

der

Stærkstrømsreglementet...

Det er ikke det samme. I øvrigt handler det heller ikke kun om
isoleringstykkelse, men også hvad der sker, hvis kablet bliver
beskadiget. Her er der tale om en 220v installation samt en tele- og
tvinstallation, der går *ud* af huset. Forstil dig engang hvad der
skete, hvis man kom til at banke f.eks. et  søm ind i kablet. Så kan
du risikerer at sende 220v ud på telefoncentralen og
fællesantenneanlægget..

Hvad du har af interne systemer er ikke det samme..

Claus

Re: 220v + højttaler + antenne + adsl i samme kabel?

På ejendommeligvis fremsatte Bo Bjerre følgende påstand:

Nej, jeg siger at det ikke er lovligt at blande telefonsignaler og
fællesantenne og 220v i samme  fysiske kabel. Jeg har intet skrevet om
[...]

Tak for de mange kommentarer. Jeg tror løsningen på mit problem er en
flex-strømpe, fx duraflex, som leveres af flextech.com. Den fås med
ret stor diameter. Men er der nogen, der kender til danske forhandlere
af sådan noget?

Venligst,
Morten