?: 220V generator - Page 2

Re: ?: 220V generator
Den Fri, 15 Oct 2004 18:40:20 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Det er vel et spørgsmål om at have en omskifter mellem 'bynet' og
.nøddiesel'
--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Dawn: The time when Vampires go to sleep.

Re: ?: 220V generator

Ja

Det kræver blot det rigtige udstyr, se bare på hospitalerne.

Re: ?: 220V generator

Og alle skibsgeneratorer der kan koble om til landstrøm i havn, sålænge
det ikke skal være no-break er det ikke så kompliceret(break-before-make
omskifter)

/carsten

Re: ?: 220V generator

Ja bare se på sygehuset i Holbæk, for et års tid siden, under den store
strømafbrydelse,  forsøgte nødstrømsanlæget at forsyne resten af Sjælland,
og slog fra igen grundet overbelastning ;-)

En eller anden klump havde byttet om på 2 ledningssæt

Mvh.

Re: ?: 220V generator

Hehe okay, ikke særligt smart...

Man kan vel så spørge sig om hvem der er klumpen der ikke har testet
anlæget!

Jeg har arbejdet et sted med batteribackup og 3 store dieselhakkere.... Det
blev altid startet op ca. 1 gang om måneden om natten, for simpelhen at
blive testet for at se om skift mellem bynet, batteri og dieselmaskiner sker
fejlfrit..  Det virkede surprise også den dag med strømsvigt.

Re: ?: 220V generator

Sjælland,
Det
sker

Alle de hospitaler jeg kender til, tester nødstrømsanlæget mindst en gang
hver 14. dag.

Anlæget i holbæk blev også testet inden strømafbydelsen.

Men den test der, normalt anvendes slige steder er:

Opstart af dieselgenerator, når denne er kørt varm og driftstabil, kobles
hospitalet manuelt over på generatoren, med et meget kort strømudfald til
følge (0,3-2sek.)

At der så på Sygehuset i Holbæk var hele 2 nødstrømsanlæg der svigtede er så
en anden sag, det ene var instaleret kort før år 2000 skiftet.

Men jeg ved at der eksempelvis på hjerteafdelingen, nu er bedre styr på hvor
lommelygter og stearinlys  befinder sig.

At der ingen menneskeliv gik tabt skyldes kun tilfældigheder og dygtigt
arbejdende personale.

Mvh.

Re: ?: 220V generator

Med til historien hører selvfølgelig også at CH også under strømafbrydelsen
var under størrer ombygning.

Mvh.

Re: ?: 220V generator

Ja, nobreakanlæg kommer i mange versioner,
Jeg var engang på besøg på en radiokædestation der kørte nobreak på
følgende måde: en stor generator, der drev hele stationen, på samme
aksel som en tilsvarende elmotor drevet af det eksterne net. For enden
af den aksel et svinghjul som stabilisator (ca 1.5m i diameter og 40cm i
bredde) samt en magnetkobling. På den anden side af magnetkoblingen en
passende dieselmotor. Magnetkoblingen blev holdt udkoblet af lysnettet -
når nettet forsvandt koblede koblingen og dieslen kørte. Noget brutalt -
men simpelt og effektivt, dieselen blev holdt driftsvarm da dens
kølesystem var koblet til centralvarmeanlægget.
Enkelt - men det virkede ;-)
Den kunne iøvrigt køre ret længe på svinghjulet alene ...

/carsten

Re: ?: 220V generator

Genialt!

Mvh.

Re: ?: 220V generator
... men næppe velegnet til det mindre parcelhus... ;-)

/carsten

Re: ?: 220V generator
Hej

Hvis Jeg nu kan få en (meget lidt) brugt

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr24%53&n60%105

til 1000,-

Er det så for meget eller????

Hilsen Michael

Re: ?: 220V generator
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr24%53&n60%105

Kig på den, ser den velholdt ud og er den under 3 år gammel er det noget
af et kup at købe den til ½ pris !

Re: ?: 220V generator
Den har efter sigende kørt 3 timer i en lystbådhavn.

Hilsen Michael

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr24%53&n60%105

Re: ?: 220V generator

Kig på den, ser den ny ud er der ikke meget at sig ud over "KØØØB",
ellers må du hoste op med adresen på sælger, det kunne være at der var
andre interesserede.... :-)

Re: ?: 220V generator
Så har jeg fået maskinen hjem - OG DEN VIRKER første gang, jeg trak i
snoren. Dejligt, den trækker fint min boremaskine 500 W og rundsav 1000W

Jeg skal prøve den af i sommerhuset onsdag til et større ombygning. Så det
... bliver spændende.

Konstruktionen gør, at hvis motoren går, kan der findes en anden motor fx BS
5,0 fra en plæneklipper.

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr24%53&n60%105

Hilsen Michael

Re: ?: 220V generator

BS

Nice detalje.

Mvh.

Re: 220V generator
Jeg vil gerne til gruppen sige, at det har været en fornøjelse at se hvor
aktive og interesserede I har været.

Det synes jeg ikke, at jeg oplever i andre grupper!!!  :-))))

Hilsen Michael

Re: 220V generator

-nej, heldigvis hersker der i denne gruppe ofte en positiv og konstruktiv
stemning.

For lige at gøre det komplet har jeg kendskab til et projekt med en
Husquarna kædesavsmotor og en 42V generator (BMW). Kombinationeen vejer ca
8kg og yder lidt over 2kW. Hertil kommer så en kondensator på ca 25 Farad
til udglatning bagefter.

Bo //

Re: 220V generator
Måske var dette noget for nogle