?: 220V generator

Jeg har et fritidshus uden el og vil heller ikke have el ind i huset
Men engang i mellem har jeg brug for el til fx. håndværktøj.

Jeg pønser på, at lave en generator udfra en plænklipper motor, generator
fra en bil og en 12v->220v konverter.
Har I nogle gode forslag - til fx dimensionering, råd til processen, gode
ideer eller erfaringer, eller måske noget liggende, som jeg lige har brug
for

Hilsen

Michael, 20159049

Re: 220V generator

Hvis du vil igang selv, så

http://home.online.no/~sondred/Gamle%20sider/aggregat.htm

Ellers fåes færdige små "kineser" bensingeneratorer til omkring 600-800 kr

mvh
JBH

Re: 220V generator
Hej Johnny,

Herligt projekt, men man kan undre sig over at han ikke har tilkoblet en
lille generator fra fx. en knallert til formagnetiseringen, det ville gøre
den mere brugbar og ikke meget sværere/dyrere at lave.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hilsen Michael

Re: 220V generator
Hej Michael,

Det afhænger jo lidt af den opstilling man når frem til, men nok ved at
køre drivremmen om et ekstra hjul på generatoren (der "svejses" fast på
basen et sted).

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, det er en ganske simpel opstilling. Jeg har prøvet at lave den med  2
stk 3 fasede  asynkronmotorer med remtræk. De burde ikke have "magnet"
rester og  det kunne da også være lidt svært at få "generatoren" igang, men
med lidt jævnspænding fra et batteri, startede processen med det samme. Jeg
overvejede om man kunne sætte en lille permanentmagnet et sted på rotoren i
"generator" motoren.

En rigtig generator skal nogle gange "gen -magnetiseres" for at virke

mvh
JBH

Re: ?: 220V generator

Så er sådan en her praktisk
http://www.harald-nyborg.dk/?20%82

Husk lige et batteri også !
Vil du selv bygge 12 -> 230 Volt konverter ?

Ja, lad være, med mindre at du gerne vil have det halve af vinteren til
at gå med et projekt der ikke kan betale sig rent øknonomisk i forhold
til mit link højere oppe.

Re: ?: 220V generator
Er den generator god nok til fx. rundsav, bajonet sav. Den virker mig lidt
klein

Jeg har en fornemmelse af, at jeg skal op på minimum 1000-1500 w

Hilsen Michael

Re: ?: 220V generator

Det har HN også. Søg efter "nødstrøm"

Mvh
Morten

Re: ?: 220V generator
Og hvis du synes at det er mange penge - så kig her
http://www.bakken-motor.no/Tilbud-aggregater.htm der kan du se hvad
en"rigtig" generator koster - det er godt nok i norske kroner, men alligevel
;-)

--
/carsten

Re: ?: 220V generator
Og her var den så i DKK http://www.tima.dk/energi/default.asp?Page=generator

Sådan en EU20i den er ret sød ( savle...

--
/carsten

Re: ?: 220V generator

Men så er der også rigtige motorer på! Ikke de f* to-taktere... (Der bliver
forbudt når jeg kommer til magten ;-)

Mvh.
 Anders

Re: ?: 220V generator

http://www.tima.dk/energi/default.asp?Page=generator

Den lille fra HN og Hondaen kan ikke sammenlignes. HN er en 2-taks og
Hondaen har en rigtig motor. Du kan lige så godt sammenligne en gammel Skoda
1200 og Mercedes.

Benny

Re: ?: 220V generator

alligevel

Hej Carsten,
det ser ud til at der er noget specielt ven Norske Ampere. Den første viser
12V 8.3Amp til at være 1000 watt. Og så bliver det værre og værre ned
igennem rækken...

Bo //

Re: ?: 220V generator
Hej Bo,
Nej det er 12V/8,3A + 220V/1KVA osv...

/carsten

Re: ?: 220V generator
Den Fri, 15 Oct 2004 19:50:44 +0200, "Bo Bjerre"

Mon ikke den også kan give et par ampere på 230v udtaget?

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

All Right! Drop Your Carrier! We have You Surrounded!

Re: ?: 220V generator

Skal du køre med det hele på 1 gang ?
Tjek, hvor meget effekt de forskellige ting bruger.

600W er meget. Vi bruger 2kW anlæg her i firmaet, de kan slæbe snart
hvad som helst og har _rigeligt_ effekt.

Sådan en har HN også. Du kan ikke bygge den selv for 2kkr, med mindre
at du har fri adgang til diverse stumper. En 1,5kW 12 til 230 volt
konverter koster penge og trækker +140A fra 12 volten.

Re: ?: 220V generator
Der er en til salg på :

http://www.lauritz.com/s_j/4.asp?itemid35%6244&lang=1

pt. for 600 + 18% salær og porto = ca 800  ( det er nok bedre at ofre dit
mere og få garantien)

Det snyder lidt med de 18% salær

Kender I nogen,som har en til salg?

Hilsen Michael

Re: ?: 220V generator
Hvis man har et nødstrømsanlæg som f.eks. de benzindrevne fra HN, tilslutter
man så sine apparater direkte til generatoren under strømsvigt ?

Eller kan man tilslutte den et sted i lysnettet, så man bruger de
eksitererende stik ?

lidt

Re: ?: 220V generator

Direkte til

Nej, for så kommer du til at forsyne hele naboområdet baglæns ud gennem
huset...