220V 50W fra inverter -hvor længe

Er der en der vil fortælle mig hvor længe jeg kan suge fra bilbatteriet uden
opladning og skulle gerne kunne starte til sidst.

Data: Batteriet 12V / 120 Ah hvorpå der påmonteres en 12v til 220v inverter
(som i sig selv har et ukendt forbrug)
Forbrug på 220v siden: 50W

Hvor længe holder batteriet. Håber der er en der vil regne på det. Ved godt
det er med stor fejlmargen, menjeg vil bare vide om det er 2 eller 20 timer
det drejer sig om.

/Carsten

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

bilbatteriet uden
inverter
Ved godt
20 timer

Afhængigt af kvaliteten på din inverter, så har den sikkert en
virkningsgrad på 80-90 %. Så det er nok meget rimeligt at man antager,
at du i alt forbruger omkring 63 watt, og den samlede teoretiske
energikapacitet på batteriet er 1440 watt.

Det fordrer bare, at du kan bruge batteriet til det er helt fladt og
det er ikke muligt. Jeg vil tro, at et realistisk tal er 60-70
procent, før inverteren må give op pga spændingsfald på batteriet,
altså ca 1000 watt hvilket burde give dig  15 timers kontinuerlig
drift.

Men så er der ikke regnet noget overskud til at starte på. Det er
svært at regne nøjagtigt ud, fordi det også afhænger af tilstanden på
dit batteri. Men ti timer burde ikke være det store problem, og så er
der stadig masser af overskud til at starte..

Claus

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Det er jo noget vrøvl, Watt er effekt og ikke energi.

Inverteren kan højest sandsynligt tollere en ganske lav
forsyningsspænding, og derfor køre batteriet fladt.

Løseligt anslået vil inverteren trække de 63 W ved 50 W belastning.
Inverteren trækker så 63/12 = 5.25A. Batteriet er et 120 Ah, så der skulle
være 120/5.25 = 22.9 timer.

Det er selvfølgelig et andet problem.

    Mvh
        Kimjand

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Konen har lige købet en batterivagt i Harald Nyborg, den er til at sætte
vores el køletaske til. Den slår automatisk køletasken fra hvis batteri
spændingen falder til 11,8 V.

Ps: Hun købte den egentlig fordi det var en let og billig løsning på
en forlængerledning til cigartænderstikket :)

Mvh Max

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Tak for de gode svar.

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

er

=)
Men lad nu være at lade dig forlede af "ikke-nørder", der insisterer på at W
er energi, Wh lige meget osv.... Den slags fornægtelse af fysikken kommer
der sjældent noget godt ud af * ;-)

/Anders

* Eller rettere: Evighedsmaskiner /er/ nu fede på papiret!

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Uheldigvis faldt Kim Johan Andersson over tastaturet og skrev derved
følgende:

NÅH, og hvad pokker er effekt så?!

Effekt er elektrisk omsat energi! Watt er måleenheden for energiens
effekt i en given tid. Definitionen af effekt er energioverførsel pr
tidsenhed, eller sagt på en anden måde, 1 joule = 1 Watt pr sekund.

Problemet er, at nogle elektronikfolk kun kan se watt som optagen
effekt, og ikke som en afgivende effekt. Den energi, der bliver omsat
i f.eks. motorer og  vindmøller angives jo også med watt..

Nej, flere invertere slår fra, når batteriespændingen bliver for lav.
Dernæst  er det ikke smart at kører en blyakkumulator helt flad, det
slider enormt på batteriet. Det er også derfor, at jeg skriver, at den
reelle Ah kapacitet næppe er mere end 60-70 % af den anførte
kapacitet.

Det er teoretisk. I de mange år, jeg har haft både,  har der aldrig
været den fulde kapacitet til rådighed på et batteri. Selv et nyt
batteri kan du ikke hive samfulde 120ah ud af. Spændingsfaldet bliver
hurtigt for stort.

Claus

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe
så han forfriskede gruppen med følgende:

Du bytter selv om på energi og effekt, og glemmer tidsfaktoren, jeg tror det
er det Kim Johan Andersson oponerer imod.

Feks.

Mvh.

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Til Claus: Det er Watt.

Det er jeg også ret sikker på.

Her går det galt, for man kan ikke opgive en energimængde i Watt. Det
bliver opgivet i Joule eller oftere Watt-timer (1 Wh = 3600 Joule).

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Uheldigvis faldt Martin Sørensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

Det

Det kan man da godt, definitionen på watt er jo netop en energimængde
pr tid, nemlig 1 joule pr sekund.

Faktum er, at langt de fleste mennesker kender og kan forholde sig til
watt, så det er en enkel og overskulig måde at forklare tingene på. Om
så en ingeniør vil hænge sig i ordkøveri er egentligt ligegyldigt for
mig.

Det korte af det lange er, at der (i teorien)  er 1440 watt  til
rådighed i det omtale batteri. Hvordan man så vælger at fyre dem af,
er helt op til een selv og sit apparat.

Claus

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Hvor længe ?

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Uheldigvis faldt Klaus D. Mikkelsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

Lige indtil du har brugt dem alle, eller naboen har stjålet dem!  :-)

Claus

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Okay, sådan et batteri vil jeg have. 1,4kW til rådighed i 30 år ?

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Ja, det et 'hastigheden' hvormed energien trækkes ud. Det fortæller
intet om kapaciteten. Tror du ikke at man kan trække over 1440 Watt fra
en bil-akku? Det tror jeg nok.

Det er absolut ikke lige meget, når det ikke giver mening det du siger.

Som Klaus siger, 1440 Watt hvor længe? Kan man sætte en 1440 Watt pære
på batteriet og få den til at lyse evigt? Hvad med en 1500 Watt pære,
hvad sker der så?

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Uheldigvis faldt Martin Sørensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

Det giver fint  mening for mig og andre almindelige mennesker. Det er
kun elektroniknørder og ordkløvere der gider at hænge sig i
detaljerne.

pære
pære,

Nej, og det har jeg heller aldrig påstået. Du fordrejer mit udsagn.

Claus

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Ok, er der nogle 'almindelige mennesker' herinde der kan forstå hvad han
mener, når han skriver at kapaciteten på et batteri er 1440 Watt?

Det synes jeg ikke at jeg gør. Jeg kan regne ud at du mener at der er
1440 Watt-timer (Wh) på sådan et batteri, og det er ikke det samme.
'Almindelige mennesker' kender betegnelsen Watt fra elpærer, og jeg tror
ikke de kunne gennemskue hvor længe eksempelvis en 100 Watt pære skulle
kunne lyse på det batteri ud fra dit udsagn.

Hvis du derimod havde skrevet '1440 Watt i en time' havde det givet
meget mere mening.

--
[...]

Jeg bruger helt bevist *ikke* betegnelsen watt-timer, fordi det er er
forvirrende.  En almindelig sejler der ved, at har haer 1140 at gøre
godt med, før han igen skal lade, han kan nemt regne ud, hvor længe
hans lampe på 100 watt kan brænde.

En hvilken som helt person, som ikke har det ringeste kendskab til el
og strøm, han kan net finde ud af at dividere 1440 med 100..

Nej, fordi så tror folk, at de har mere til rådighed.

Jeg har udtrykkeligt skrevet, at der er *i alt*  1440 watt til
rådighed. Tidsangivelsen er ret ligegyldig og er kun med for at
forvirre den, der ikke er stærk i el og strøm.

Du kan sammenligne dine watt med kroner. Du har 1440 kroner i lommen.
Hvordan du vil bruge dem og over hvilken periode, det er din egen sag.
Det korte af det lange er, at du har kun 1440 kroner, så kan du bruge
dem alle på een gang, eller du kan bruge kr 100,- i timen. Det ændrer
ikke en disse på, at du kun har de samme 1440 kroner.

Det kan folk uden ingeniør eksamen forholde sig til, og om det giver
mening for ingeniører er ikke væsentligt for mig. Det gælder om at
forklarer tingene på en måde, hvor alle kan være med, og ikke på en
kompliceret og fanatisk korrekt måde. Og i det pågældende tilfælde, er
der heller ingen grund til at opstille modeller, der går på, at man
sagtens kan trække 7000 watt på batteriet, fordi det er irrelevant.

Claus

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Da ikke hvis han ikke tager tiden med ind i sin beregning.

Hvorfor?

Nej, jeg mener netop at det er forvirrende ikke at tage tiden med ind i
billedet. I mine stikkontakter har jeg ~3000W (230V*13A) til rådighed,
og det betyder da ikke at jeg kun kan trække 100W i 30 timer.

Nej, det kan man ikke.

Den sammenligning er ret dårlig, men nu bringer du jo også selv tiden
ind i billedet..

Jeg tror at det forvirrer mere end det hjælper, specielt på langt sigt.

Folk er rettere vant til at bruge betegnelsen kWh med deres elforbrug og
det vil gavne en del mere at bruge denne. Ved en 100W pære kan man så
opgive at den bruger 0,1 kWh pr. time og at batteriet har en kapacitet
på 1,44 kWh. Så burde de fleste med en folkeskoleeksamen kunne regne ud
at pæren kan lyse i godt 14 timer.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Ikke desto mindre er det den rigtige betegnelse.

Okay, sejlere er så et folkefærd for sig selv, som resten af verden må
tage sig i agt for ?

En hvilken som helst person der kan noget matematik kan også finde ud af
at dividere W/h med h

Hvad så, hvis man trækker 2880W ?

Re: 220V 50W fra inverter -hvor længe

Nej, Claus glemmer at han har haft samme diskussion i dk.fritid.sejlads.

Site Timeline