220 VAC maritim "lysmaskine" problemer.

Hej NG.

Drengen har netop købt en brugt lystbåd med en 5KW "lysmaskine" 220VAC
generator/diesel, hvor el-generatoren ikke fungerer (ingen output
spænding) - dieselmotordelen kører fint.  Har i dag haft hele el-styredelen
ude og checket funktionerne - alle virker fint.

Det er en Mase generator MARINER 6000.  Generatoren består af "rotordelen"
som er brushless.  Over viklingen ligger en diode 25A/800V samt en varistor.
Af statorviklinger er der 4 stk. En giver (via en brokoblet ensretter)
ladestrøm til den tilhørende startakkumulator.  2 viklinger ( hver 110VAC)
som er seriekoblet, giver outputtet 220VAC.  Yderligere en vikling med en
parallelkoblet kondensator. Jeg kender ikke funktionen af denne vikling.

Er der nogen som kan give mig ideer til videre fejlsøgning på selve
generatoren som beskrevet??  Hvis kondensatoren er "tørret ud" vil det
resultere i ingen output ??  Er diode og varistor til rotordelen indbygget i
selve rotoren??

Jeg skal igang i morgen med at måle på "dyret".  Alle råd og ideer modtages
med taknemlighed.

Venlig hilsen, Frank.

Re: 220 VAC maritim "lysmaskine" problemer.
el-styredelen
varistor.
modtages

Jeg tror de ved meget mere om generatore i:
så prøv at spørge der.

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: 220 VAC maritim "lysmaskine" problemer.

el-styredelen
varistor.
modtages
Kan du bruge oplysningerne på denne side:
http://home.online.no/~sondred/Gamle%20sider/aggregat.htm

Hilsen Aksel

Re: 220 VAC maritim "lysmaskine" problemer.

Hej Aksel. - Tak for linken.  Interessante projekter der vises.  Jo, dit
link var med til at klare problemet.  Problemet var en udtørret
motorkondensator, så nu er der fuldt output igen.

Venlig hilsen, Frank

Site Timeline