200g digitalvægt med interface - Page 4

Re: 200g digitalvægt med interface

">>

Der var engang i et af de danske elektronikblade en beskrivelse af en
selvbyggervægt, lavet af en gammel bashøjttaler. Det virkede ved at der blev
sendt en strøm gennem spolen, der så modsvarede vægten ved at løfte skålen
til et bestemt punkt.

Søren

Re: 200g digitalvægt med interface

En vægt til den pris har EEN chip, der indeholder en ADC med display
interface. Der er ikke en uC i den. Så du har kun den svære del af
opgaven tilbage.

Jeg tror det ville være lettere at bygge den selv fra bunden. Men så
ender du med gatanti over 250kr, og en masse brugte timer. Skal du bruge
een eller mange vægte?

Bo //

Re: 200g digitalvægt med interface
HEj Kåre,

Er du villig til selv at prøve at bygge et interface?

Find ud af om vægten i det link der blev vist øverst i tråden er
opbygget så du kan komme til at snuse på det signal der sendes til
displayet. Det kan også være at du kan opfinde et eller andet der kan
aflæse displayet optisk og så sende det til din computer.

Spøg til side, men jeg havde på et tidspunkt fingrene i en
philips-køkkenvægt der var udvidet med talesynthese, specielt beregnet
for synshandicappede.

I vægten sad en COP-et-eller-andet microprocessor der foretog
konverteringen  fra analog til digital og som sendte det videre til en
displaycontroller.
Vægtens elektronik var blevet udvidet med et print med en anden
microcontroller der snusede på de data der blev sendt og styrede en
analog flash-kreds i stil med ISD1016, bare meget større, hvor
ordforrådet var lagret.

/Lars

Re: 200g digitalvægt med interface
Hej Lars

Den dansk talende vægt som findes pt. hedder Cobolt, har hjælpemiddel
nummer 32482 og koster omkring 1000 kr.

Mvh Max

Re: 200g digitalvægt med interface

Den vægt min kammerat (oz1lhb) havde, havde mistet evnen til at sige
vægtene i  intervallet fra 200 - 999 gram bl.a. - Og det skete med
rigtigt mange af dem for ca 5 år siden - Jeg havde den med til Højbjerg
for at få den repareret hos "konstruktøren" han var på det tidspunkt
forduftet da det var en generel fejl i produktet.

Jeg håber at det nuværende produkt lider af samme fejl ;-)

Tilbage til topic..
JEg fik også læst resten af tråden hvor der blev redegjort for den
ønskede anvendelse..

Mit bedste bud er den vejebro med strain-gauges der blev vist i et af
indlæggende, da brugsstedet må anses for både meget beskidt og meget
varmt. Og så skal der ydes et stort stykke arbejde med AD-omsætning og
kalibrering, og der skal bruges en forholdsvis god AD-converter til
formålet.

/Lars

Re: 200g digitalvægt med interface

Jeg tror også det er den vej jeg vil gå. Finde en brugt/defekt vægt, og
bruge mekanikken.
Kan sagtens selv lave både ADC og instrumentforstærker, og kalibrering er
ikke noget problem.

Der er nu ikke særlig varmt i fyrrummet. Almindelig stuetemperatur.
Men lidt støv, både pre- og post afbrænding, må forventes.

Håber at få tid til projektet i løbet af de næste par måneder. Skulle gerne
være testet af i denne fyringssæson.

mvh
Kåre

Site Timeline