2 termostat følere til sol anlæg - Hvordan?

Hej jeg har brug for et sæt følere til et solvarme anlæg til en
swimmingpool...''

En føler i bassinet og en ved solfangerne..
Og så noget elektronik til at styre dem.

Altså sådan så den kan tænde for pumpen hvis vandet i solvarmeren er varmere
end i poolen,
 og slukke hvis omvendt.

Men der skal jo helst være lidt tolerence, så pumpen ikke står og
tænder/slukker hele tiden...

Hilsen Jan

Re: 2 termostat følere til sol anlæg - Hvordan?

Hysterese konstruktion?

/J

Re: 2 termostat følere til sol anlæg - Hvordan?

varmere

Du bruger en OpAmp til at sammenligne de to signaler og lidt positiv
feedback (dvs. 1 Mohm (el.lign.) fra udgangen til + indgangen) til at
indføre hysterese.

Re: 2 termostat følere til sol anlæg - Hvordan?

Okay

Har du ikke elektronikken i forvejen ?

Klart

Den tolerance (hysterese og træghed) tror jeg du har helt af sig selv,
da det er store mængder vand du vil regulere på.

Re: 2 termostat følere til sol anlæg - Hvordan?
Hej Jan,

En opamp og to dioder (som følere) plus lidt løst til at bestemme hvor
stor forskel du vil have og så et relæ med en driver (fx. en transistor)
til at styre pumpen med.

Nok en fordel at lave hysteresen variabel, da du ikke kender systemets
træghed.

--
Venlig hilsen,
Søren