2 halogen pærer i serie

Er det noget med man ikke må sætte dem i serie fordi de ikke bliver varme
nok ?

Kasper

Re: 2 halogen pærer i serie

Nej det er umiddelbart noget vrøvl!

Selvfølgelig kan du koble dem i serie, men det har nogle konsekvenser.

Hvis du f.eks. har 12V spænding til rådighed og du så sætter 2 stk. 12V
pærer i serie vil de hver kun lyse med kvart styrke (altså tilsammen
noget der minder om halv styrke).

Til gengæld vil de samlet set kun bruge den den halve strøm og dermed
effekt af hvad én pære bruger når den er tilsluttet 12V.

Så med mindre du ønsker svagt lys er det en dårlig idé at sætte dem i serie.

Mvh
Claus

Re: 2 halogen pærer i serie

Det var ideen i det...

Kasper

Re: 2 halogen pærer i serie
Så må du ud og finde en 24V trafo

Re: 2 halogen pærer i serie

Så er Kasper da ligevidt.

Nej Kasper, du skal købe en 6 v transformator og koble dine pære der til.
Det giver et degligt svagt lys.
Jeg bruger det selv som nat belysning på en gammel stejl trappe.
\ Morten

Re: 2 halogen pærer i s erie

Man må gerne, men det kan være at det kan have nogle uønskede
konsekvenser at pærene ikke bliver varme nok.

Det eneste jeg lige kan komme på er at pærene kunne blive mørke i
glasset og lysudbytte derved forminsket.

Men i virkelighedens verden er der intet til hindre for at sætte dem i
serie, hvis det er pærer vi snakker om og ikke lamper (Lamper kan være
udstyret med alskens herligheder af trafoer/elektronik).

/Hans

Re: 2 halogen pærer i serie

Gammel skrøne - vores halogenlamper er dæmpede med en lysdæmper - de er
ikke sorte  efter 5 års brug.

Re: 2 halogen pærer i serie

Det virker helt perfekt :)

Kasper