2-delt relæ

Til en RC-model lastbil vil jeg gerne overføre signaler til bremselys
og blinklys til traileren. Det er oprindeligt lavet med et kabel, men
så går det sjove af det med en fjernbetjening, når jeg alligevel skal
have hånden ned og sætte stikket i eller tage det ud ved til- og
afkobling.
Modellen kan ses her:
http://lam.dk/gallery/pictures/Automotive/RC-biler/index.jpg

Det jeg tænker på er at sætte 3 elektromagneter på forvognen, omkring
drejeskamlen, og så 3 magnetkontakter på undersiden af ladet ligeover
disse elektromagneter. Der er i forvejen batterier i traileren til
støtteben og konstantlys, så med disse kontakter vil jeg kunne undvære
det sidste kabel.
Men hvad hedder sådanne kontakter og magneter og hvor kan de købes?
De skal nok have en rækkevidde på 10-20 mm, men heller ikke for langt,
da der skal sidde 3 ved siden af hinanden.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: 2-delt relæ

Reed relæer ville nok kunne orde det problem.

Alternativt kunne du lave noget med et par spoler som overfører et
servo-signal fra modtageren og så sætte noget logik i trailen der kan
dekode det og tænde/slukke for diverse udgange...

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: 2-delt relæ

Når du så drejer, hvad så ???

Jeg ville lave slæbekontakt i stedet.....

Re: 2-delt relæ

Så bliver reedrørene aktiveret af en eller flere magneter =)

Men jeg tror nu Leonards idé er noget nær det letteste / mest elegante ;-)

Mvh.
 Anders

Re: 2-delt relæ

Så lyser den måske lidt forkert, det kan jeg måske leve med.

En mulighed som jeg vil overveje lidt mere.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: 2-delt relæ
Hej Leonard,

Hvis de skal virke på 20mm afstand skal de sidde et stykke fra hinanden for
ikke at de alle påvirkes af samme magnet.

En mere stabil løsning ville være at sende et enkelt kodet signal over via
infrarød (fx. DTMF-frekvenser).

--
Venlig hilsen,
Søren

Ah, selvfølgelig! Senderen er meget nem, det er let at drive dioden med
det pwm signal som modtageren i lastbilen giver (der skal sikkert en
555'er el. til at levere en bærebølge omkring 40kHz).

Modtageren kan passende være en fjernbetjeningsmodtager fra en kasseret
video sammen med en pic til at dekode signalet:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: 2-delt relæ

Jo, jo, nu er jeg ikke så god at jeg kan lave den slags selv, men det
er vistnok sådan nogle af de indbygningssæt der kan købes for læssevis
af euros virker.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /