1W pære erstattet med lysdiode

Hej NG.

Måske er dette off topic, men jeg ved ikke, hvor jeg ellers skal spørge.

Jeg har en pære med effekten 1W. Den vil jeg gerne erstatte med en lysdiode.
Lysdioders lysudbytte angives i Candela inden for en eller anden vinkel.

Hvordan finder jeg ud af, hvor mange Candela jeg skal have fra lysdioderne
for at få nogenlunde samme lys som fra pæren?

Jeg ved godt, at det afhænger af pærens effektivitet, men man har vel et
gennemsnitstal.

Mvh Kurt

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Du er jo klar over lysstyrken måles i Candela, så du skal så ment bare finde
en lysdiode, som er opgivet til samme antal Candela ;o)
Lysdioden forbruger så ikke 1W for at afgive samme lysstyrke som glødepæren.

Re: 1W pære erstattet med lysdiode
Men jeg ved jo ikke, hvor mange Candela pæren på 1W afgiver!

Nej, jeg regner med, at det nok reduceres til 1/10, eller deromkring!

/Kurt

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Det er afhængig af, hvilken spænding det er. Er det ved 12 V eller
mere kan du risikere, at forbruget stiger.

Ivar Magnusson

--
Bruger du  Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Så må du enten finde et datablad for pæren.
En anden mulighed er at låne et luxmeter af en foto-freak, og så måle
lysstyrken på begge lyskilder.

Re: 1W pære erstattet med lysdiode
en lysdiode, som er opgivet til samme antal Candela

Jeg kan se lysdioder opgivet med Candela på www.dotlight.de
/StenL

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Det kan du mange steder, men det var jo ikke spørgsmålet.

Ivar Magnusson

--
Bruger du  Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
Re: 1W pære erstattet med lysdiode
Du skal lige huske at pæren stråler ret ensartet rundt, medens dioden
lyser fremad som en projektør.

Re: 1W pære erstattet med lysdiode
Ja, det er et af problemrne. Jeg kan dog sagtens nøjes med de ca. 60 grader,
som nogle dioder laverer.
/Kurt

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Tænker - tænker.......

Hvad mon der sker med udstrålingen, hvis man sliber LED huset med lidt fint
vandslibningspapir?

/Leif

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Jeg prøvede i dag at slibe den runde ende flar på en slibesten. Derved blev
enden jo ru, men det gav faktisk en dårligere lysdordeling.

/Kurt

Re: 1W pære erstattet med lysdiode
Mon man så ikke skulle bore et vinkelhul ned forrest.
Eller sætte noget mælkehvidt foran dioden.

Min havelampe har en enkelt diode, og stræler så ned i noget riflet
plastic, så det ser ud som om det er hele røret, der lyser.
Det er nok lidt derhenad.

Kurt: Hvad med at køber en solcelle havelampe hos Jem&Fix etc, og så evt
erstatter den bestående diode med en kraftigere.

Christen

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Projektør-virkningen stammer fra selve led'ens placering på benene.
Det er jo et ganske lille punkt der afgiver lys. Plast-husets
udformning er udformet for at fordele lyset.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Du kan roligt regne med at en almindelig 3mm lysdiode kan lyse
kraftigere end en 1W glødepære. Men lyset vil have en anden farve og
være mere retningsbestemt.
For at finde den rette lysstyrke, er det nok mest realistisk at
forsøge sig frem med forskellige formodstande.

Ivar Magnusson

--
Bruger du  Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Dit første spørgsmål har allerede affødt en længere tråd, har du læst
denne ?

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Ja, det har jeg.
Men det er dog ikke helt det samme, jeg spørger om, så jeg håber, at det
tilgives, at der er to i gang samtidigt!
/Kurt

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Okay. Kan du så måske lokkes til at fortælle hvor det er at du skal
udskifte en 1W pære med en lysdiode ?

Så kender vi lidt mere til udstrålingsvinkel på pæren og på dioden sådan
rent sammenligneligt.

En 1W pære kan give både meget og lidt lys. Køb lidt forskellige dioder
og prøv at se, hvor meget de lyser. Alternativt, køb an af dem med meget
lysudbytte og skru ned for strømmen, indtil den passer i lysstyrke med
dine nuværende pærer.

Du er tilgivet :-)

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Ja, det vil jeg da gerne.

For nogle år siden lavede jeg en julestjerne med 6 'spidser' til at sætte op
i min 18m høje antennemast. Den er ca. 2,5m i diameter.
Der er monteret omkring 120 12V/1W pærer på den for at gøre den synlig i
natten. Det virker udmærket, den kan ses omkring 4 km væk.

Det er imidlertid en halvdårlig løsning med hensyn til holdbarhed af
pærerne. De er loddet i en lille printplade (det var jo i begndelsen kun et
forsøg), men tinnet bliver ødeagt af vejret og ledningerne har det med at
knække under opsætningen og i blæsevejr (vibrationer?).
Det er så ret svært at at skifte pærer, masten skal ned i vandret for at
gøre det. Og det er næsten umuligt at lodde en ny pære i på grund af det
ødelagte tin.

Derfor vil jeg gerne skifte til LED. Der skal jo så to i for hver pære, men
det kommer jeg nok over.
De behøver ikke at lyse i alle retninger, 60 grader er nok akseptabelt.
Men hvor mange Candela skal der så til for at lyse nogenlunde som mine 1W
pærer? Det er faktisk det, der er mit problem.

Mvh Kurt

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

Fedt :-)

Personligt ville jeg glemme alle beregninger og smutte ned i HN efter en
lyskæde med LED. Det er let billigt og så er de beregnet til at montere
ude i vejer og vind.

Re: 1W pære erstattet med lysdiode

sætte op
et
at
men
1W

Og hvis du så køber 3-5 kæder, kan du jo sætte dem sammen i en form der
giver samme ( næsten) rundstråling som dine pærer - det kan du jo også gøre
hvis du vælger at lodde det hele op selv. Du sparer en del loddearbejde samt
en masse krympeflex mv. og får som klaus nævner et udendørs projekt.

/Leif

Site Timeline