1Hz pulsgenerator

Heps,

jeg roder lidt med at lave et "binært" ur vha et par 74LS393 og en flok
LEDs, til dette har jeg brug for en 1Hz pulsgenerator 50% on/off.

Jeg har kigget lidt på 7555 og CD4047 setups men kan ikke gennemskue om
de er for upræcise (det er jo en ur og jeg vil nødigt miste alt for
mange sekunder ;-)).

Måske I kender de gode alternativer til en stabil 1 Hz pulsgenerator -
helst ikke uC baseret ;-)

pft.

--
-jens

Re: 1Hz pulsgenerator

Der er 50Hz i en hver stikkontakt, er det godt nok eller skal det være
mobilt?

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: 1Hz pulsgenerator
Hvorfor ikke bare tage det fra netspændingen - forudsat selvfølgelig
at det ikke er batteridrevet.

Mvh KS

Re: 1Hz pulsgenerator
Hej Jens

Det mest nøjagtige du kan lave uden de store ting er er relaksions-
oscillator med en enkelt unijunktion transistor.

Mvh Max

Re: 1Hz pulsgenerator

Generelt, batteri drift skal være muligt så netspænding er no-go (så
slipper jeg for at skrive flere indlæg).

Se, det forstod jeg så ikke ret meget af - kan man lokke yderligere
forklaring ud af dig? :-)

--
-jens

Re: 1Hz pulsgenerator
GPS-standard :-)
Daniel

Re: 1Hz pulsgenerator
Hej Jens

http://www.visionics.ee/curriculum/Experiments/UJT%20Oscillator/UJT%20Relaxation%20Oscillator1.html

http://members.tripod.com/~baec/DEC90/uni_tran.htm

http://ourworld.compuserve.com/homepages/g_knott/elect241.htm

Mvh Max

Re: 1Hz pulsgenerator

Hvor nøjagtigt skal det være og evt. til hvilket formål ?

--
Hilsen
   Peter N Petersen

32KHz urkrystal og en deler.

Re: 1Hz pulsgenerator

Husker jeg rigtigt, er der en CMOS deler, der hedder noget med 4040 eller er
det 4060, der har indbygget oscillator ?

Bo //

Re: 1Hz pulsgenerator

4060 kan styre et krystal og deler med 2^14

4020, 4024, 4040 er kun delere.

Re: 1Hz pulsgenerator

Brug 2 stk 4017.
Den første skal dele med 10 og den anden med 5.
Du tager 50 Hz signalet fra netspændingen og sætter filter på før det ryger
ind i den første 4017.
Så får du et ur som er rimelig nøjagtig.

--
Tom

Site Timeline