12volt (bil) til konstant 6volt

Da jeg stadig går og roder med ideen om en servo der skal styre
koldstarts håndtaget på min gamle dieselhakker (det servo styrings
noget jeg tidligere har spurgt om) skal jeg bruge noget der kan levere
en konstant 6volt spænding uafhængigt af om der er f.eks. 10 volt
repræsenteret på batteriet eller om generatoren leverer f.eks. 14
volt...

Findes der en eller anden simpel konstruktion jeg kan smide ind sammen
med servo kredsløbet på samme print??

Mvh. Morten

Re: 12volt (bil) til konstant 6volt

7806 spændingsregulator. Alternativt en LM317.

Hvor meget strøm har du brug for ?

Re: 12volt (bil) til konstant 6volt
On Fri, 25 May 2007 15:11:23 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Den kraftigste jeg lige umiddelbart har kunnet finde med angivelse af
strømforbrug er normeret til 1100mA men så kraftig en servo er der
slet ikke behov for.

Men lad os bare sige at den skal kunne holde til at der trækkes 1A på
den.

Mvh. Morten

Re: 12volt (bil) til konstant 6volt

Så kan både 7806 og LM317 med tilstrækkelig køling bruges.

Re: 12volt (bil) til konstant 6volt
On Fri, 25 May 2007 17:07:32 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Dvs. jeg smider bare en 7806 ind før selve servo kontrollen med en god
køleplade monteret, og så skulle den være i vinkel såfremt jeg har
forstået princippet i den korrekt?

Mvh. Morten

Re: 12volt (bil) til konstant 6volt

jeps... og så lige 1 100 nF og en 100 uF parallelt på hver side af
7806'eren... så er du flink ved den...

Rasmus

Re: 12volt (bil) til konstant 6volt

Ja, dybest set.

Et par kondesatorer som Rasmus nævne før og efter vil være passende. Men
husk: Trækker du 1A og indgangsspændingen er 14,4 volt, vil effekttabet
være 8,4W, hvilket er en del at få afsat.

På den anden side: Min far var gennem en del år maskinmester ved et
mellemstort entrapenørselskab. Her havde man en bunke radioer i en løs
kasse til entrepenørmaskinerne. Har omsatte man de 24 votl til 12 volt
med en 7812 monteret på en metalplade (bagpladen af selve kassen). det
gik meget fint.

Re: 12volt (bil) til konstant 6volt
indbygget komfortvarme?? ;-)

Rasmus

Re: 12volt (bil) til konstant 6volt

småsager, for os, der vandkøler ca 3.5kW fra en flok MOSFET'er. En meget
stor flok...

Der er mange, der bliver "bange" fordi temperaturen kommer op over 50
grader på en køleplade. Moderne komponenter er spec'd til 120 frader
chip temperatur, så vi accepterer kølevand på ca 70 grader, før vi
slukker systemet.