12V til bilradioen skal kun være 12V

Hej Gruppe Dette indlæg handler godnok om bilstereo, men jeg tror jeg får den billigste løsning ved at spørge herinde. Jeg har en lille skærm til min navigation i bilen, efter ca. en time bliver den sort... Sådan har det været lige siden jeg købte bilen (brugt), men så idag opdagede jeg at hvis jeg stopper motoren (VW TDI) så bliver skærmen langsom klar igen... Så tænkte jeg at det måske er den ekstra strøm den får når den lader der er et problem. Når motoren køre lader den ca med 14 V, men når motoren er stoppet får den kun 12V. Findes der et lille byggesæt eller lign. som kan give konstant 12V på udgangen selvom den tilføres 14V på indgangen.? Håber der er en der kan hjælpe. Torben

Reply to
Torben Frederiksen

Hvis du er heldig, så kan den også køre på 10 volt, så du kan tage 3 stk. dioder, fx. 1N4001 i serie med +polen, så får du et tab på 3 x 0,6 volt, altså 12,2 volt ved dine 14 volt ved ladning. Det er langt det billigste.

Altså anode på diode 1 til bilens 12v, diode 1 katode (den med stregen) til diode 2 anode, diode2 katode til diode 3 anode, og diode 3 katode til 12 volt ind på din skærm.

Håber den her lille vejledning kan bruges.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hej Hauge Tusind tak for det hurtige svar, jeg har sendt efter tre stk. dioder, det bliver afprøvet i morgen, så jeg har forhåbentlig et svar i morgen aften eller onsdag..Jeg poster resultatet. ( nyhedsgrupperne er nu et guldsted) Torben

Reply to
Torben Frederiksen

Torben Frederiksen skrev:

Så få lige et stykke krympeflex med, det får du brug for til isolering af dioderne.

m.v.h. Emil

Reply to
Emil

Så er Hauges forslag monteret, og indtil videre fungere det fint men jeg har kun afprøvet det 45 min (75km) da det er min daglige tur på arbejde. Satser på at køre mig en aftenstur i aften så det kan testes... Fejlen kom jo først efter mindst en times kørsel. Jeg vender tilbage når der foreligger yderligere tests. Torben

Reply to
Torben Frederiksen

Hej igen Det virker, har netop kørt en lille ekstra tur på næsten to timer... Dog bliver komponenterne meget varme. Tusind tak for hjælpen.. Med venlig hilsen Torben

Reply to
Torben S. Frederiksen

Kan man så ikke lave et sæt til og lægge den parallelt med den anden??? så er det vel kun den ½ strøm der løber igennem?

--
Jabbe

Kvinder: De er jo allesammen psykopater!
Jabbe(4k)

Muligvis, men hvis man alligevel putter ét stykke krypmeflex ud over det hele er man ikke meget videre. Det gælder om at få en større overflade.

Grunden til at jeg skriver "muligvis", er at det forekommer mig at temperaturkarekteristikken for dioder gør, at hvis den ene er bare en smule varmere end den anden falder "modstanden" lidt i den. Dermed løber der mere strøm. Dermed bliver den lidt varmere. Dermed løber der mere strøm ..... Så resultatet er at den ene overtager langt det meste af strømmen.

Man kunne måske også nøjes med 2 dioder, dermed når max spændingen ned på

14-2*0.6= 12.8 , og det er måske nok til at displayet ikke går i sort.

mvh Troels

Reply to
Troels Thomsen

Hej igen igen Nå men det virker jo som sagt efter planen, jeg er dog lidt bekymret for al den varme udvikling... Jeg har kikket lidt i et elektronik katalog og fundet følgende: Liniear IC-kreds - Spændingsregulator, 78S12, Den skulle gi 12 Volt ud og kunne klare 2Amp. Jeg har også fundet en køleplade den kan monteres på. Er det ikke den helt rigtige måde at klare problemet på? Jeg måler lige på ledningen hvor mange amp. der bliver brugt. Tak for input. Torben

Reply to
Torben Frederiksen

Hej ,

En 78s12 udvikler præcist lige så meget varme som dioderne, hvis de regulere det samme antal volt. Ud fra DET synspunkt kan du lige så godt montere dioderne på kølepladen.

Vær opmærksom på at regulatoren skal have ½-1 V over sig (se databladet) for at kunne regulere. Dvs at du med 12V input får 11 volt ud. Først når du når over 13 volt regulerer den som ønsket.

Hvad med bare én diode? Mon ikke spændingen er tilstrækkeligt neddroslet til du undgår ballade med displayet, og samtidig får du kun 1/3 varme?

mvh Troels

"Torben Frederiksen" skrev i en meddelelse news:40a35e18$0$1124$ snipped-for-privacy@news.dk.uu.net...

al

Reply to
Troels Thomsen

Hej Troels (og alle andre) Som jeg har forstået det vil 78s12 sørge for at der aldrig er mere end 12V på udgangen, og derved også fjerne spidser som kan være hård ved anlægget. Med de tre dioder jeg køre med nu hvor indgangs spændingen variere fra

12-14V vil udgangs spændingen være indgang - 3*0,6= 1,8 dvs. udgangen variere fra 10,2 -12,2, og det fungere fint. Hvis jeg montere 78s12 vil jeg på udgangen få 11-12V og ingenspidser over 12V. Jeg har desuden fundet en fin køleplade hvor den kan monteres på med lidt kølepasta indimellem, men hvad gør jeg med lodningerne? Dem kan jeg jo ikke dække bag krympefleks her... Lodder jeg ledningerne på, skruer jeg 78s12'erren fast på kølepladen og derefter dækker komponet og lodninger med et lag Araldit? Er der andre forslag til hvordan jeg kan dække lodningerne? Jeg vil være glad hvis der er nogen der vil kommentere om jeg har ret i ovenstående... PFT Torben
Reply to
Torben Frederiksen

Hej Torben,

Sådan cirka, men hvis du kun har ~12V til at begynde med (med motoren slukket), vil den kun give ~9..10V ud, er det nok ?

Du skal nok undersøge dit output nøje med et skop, for når du kører regulatoren udenfor specs. risikerer du muligvis at den oscillerer (og det kunne godt være usundt for både regulator og det tilsluttede udstyr.

Brug hellere en low drop-regulator sat til fx. 11V.

Først skruer du regulatoren på, så fixerer du ledningerne (silikone er bedre end araldit og kom ikke mere på end højst nødvendigt, det isolerer), så lodder du og endelig dækker du lodningerne med lidt mere silikone. I den orden - for at undgå stress på regulatorens ben.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej igen,

Jeg kom lige til at se emnet "12V til bilradioen skal kun være 12V". For at kunne få sit udstyr testet "automotive", dvs til brug i biler etc, skal man igennem de sygeste tests mht inputspænding (jeg kan evt vende tilbage med eksempler hvis det er...).

Så du skader altså ikke din radio ved at give den over 12V. Vi skal bare have løst designfejlen vedr displayet der "går i sort". (Og hvis én diode i serie er nok til at løse dette, så er det da lidt lettere end en regulator.) I virkeligheden kan du klage over den hvis du vil.

Mit argument omkring varmen, som jeg ikke helt blev færdig med, er som følger: Effekt = Spænding * strøm. Om du bruger en serie modstand, dioder i serie eller en lineær regulator er lige fedt i denne sammenhæng. Dvs hvis du regulerer 2 volt ned ved 1 ampere, får du afsat 2W.

Eneste måde at "omgå" dette på er, at bruge en swich mode regulator. Disse kan regulere ned (eller op) med en virkningsgrad på måske 90%. Dvs hvis du regulerer 2 volt ned ved 1 ampere, får du afsat 10% af 2W =

0.2W. Men igen, hvis du har 12V som input, kan du nok kun få lavet en stabil 10V forsyning. Desuden er det overkill til dit brug.

mvh Troels

"Torben Frederiksen" skrev i en meddelelse news:40a47b00$0$1114$ snipped-for-privacy@news.dk.uu.net...

ikke

med

Reply to
Troels Thomsen

Hej Søren En low drop-regulator.... Tja det lyder rigtigt... Kender du et link til et sted jeg kan købe sådan en.... på

fandt jeg: L48xx Low drop, til 29,- Er det sådan en, den skal måske hedde L4812? Mvh. Torben

Reply to
Torben Frederiksen

Hej Troels Det drejer sig om en "gammel" skærm som jeg fik løs med i bilen da jeg købte den, så der er ingen garanti eller lign. Jeg er klar over at varmen er et problem, derfor hælder jeg til at benytte en komponet som kan monteres på en køleplade. Skærmen blev sort da jeg kørte på jobbet idag... Måske en lodning der er gået eller også kan dioderne ikke holde til det..

Så længe en løsning ikke koster mere end 100-200,- er det billigt for mig... Tak for input. Torben

Reply to
Torben Frederiksen

Hej Torben,

Ikke sådan lige på en studs og uden at kende kravet til den.

Jeg ville nok snarere satse på en L4810 (der findes ikke en 11V udgave, men de 10V kan hæves).

Dog, den giver max. 400mA !

Hvad bruger den skærm ?

Andre alternativer kunne være en kraftig zenerdiode, en zenerstyret transistor eller en diskret opbygget low drop-regulator, hvor så pas- transistoren kan vælges efter den nødvendige effekt.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej igen Syntes lige jeg ville komme med en opdatering... Jeg monterede tre større dioder hvor jeg loddede bennene sammen og gav krympeflex der og selve dioden fri. Det gik fint i starten men nu er det galt igen...Den holder ca. to timer nu. Jeg bliver nok nød til at pille den ud og sende den til mekaniker.. Tak for al input herfra. Torben. PS. Er der en der ved hvordan skærmen opføre sig når belysningsrøret skal skiftes?

Reply to
Torben S. Frederiksen