12v til 5v og masser af amp

Hej.
Jeg skal bygge nogen borde der skal bruges til arbejdspladser, og her skal
bruges 12v og 5v.
De 12v kommer fra et bilbatteri og de 5v skal også gerne komme derfra.
Normalt ville jeg bare have sat en 7805 imellem, men de kan ikke klare
særlig mange ampere.
Findes der noget i handelen som kan konvertere fra 12-14v og ned til 5v, og
som kan klare 30-50 amp. belastning ?
Kai

Re: 12v til 5v og masser af amp

Så skal du vist have en SMPS løsning. Dvs. elektronik der transformerer
spændingen ned.

Der findes garanteret en del af det du søger. Dog er strømmen relativ høj.
Jeg kender dog ikke til markedet, og kan ikke anbefale noget.

Regulatorer a.la. 7805 er "lineære". Dvs. tabet bliver afsat i
effektkomponenten.
I dit tilfælde ca. 9 x 50 = 450W.
Hvis det kan køles, og det er aceptabelt som varmeovn, kan den metode
også bruges.  Men det går ud over kapaciteten på batteriet.!

Der kan f.eks. kobles nogle Mosfet transistorer parallelt.

Mvh. Jørgen

Re: 12v til 5v og masser af amp
skal
og

Kan jeg sætte 5-10 stykker parellelt, og fordele varmen på den måde ?
De koster jo ikke noget

Det er desværre volapyk, jeg er ikke særlig klog på elektronik, har bare en
masse ideer.

Kai

Re: 12v til 5v og masser af amp

Så skal du nok satse på at købe noget færdiglavet.  (En "black box" med
12-14 V ind  i den ene ende og 5V ud.
Dvs. spring over indlæg i gruppen med hurtige "bare lige" løsninger.

Det Villy og Claus foreslår er jo ikke lige til at skrue fast. (Som jeg
kan forstå er det du vil have. Ingen hjemmelavede løsninger)

Løsning:
Søg på nettet. Find producenter, og derefter danske lverandører.
Find f eks. søgeord i tidligere indlæg i gruppen. Så kan du samtidig
lære fagudtrykene.)

En mulighed er at få gode råd:
Kan du ikke spørge dem du skal lave det for om de kender en mulig
leverandør.?  Eller andre du kender der har lavet noget tilsvarende.?

Da du har sagt ja til at gøre det, må du jo også have overvejet
mulighederne.?

Eller sig ligeud at du ikke kan levere forsyningerne.

Hvis du ikke kender meget til elektronik kan jeg gætte på at du heller
ikke kender til de krav der stilles til f.eks. præcision af det du skal
levere.?

Mvh. Jørgen

Re: 12v til 5v og masser af amp
en

Hej Jørgen.
Helt specifikt så er jeg formand for en forening hvor vi kører med
racerbane, som du sikkert kender hjemme fra stuegulvet i dit barndomshjem
(kig evt. på www.hmcracing.dk).
I princippet er det det samme vi laver, men niveauet noget hævet ifht.
førnævnte.
Jeg skal bygge et bord som vi kan lave ca. 12 pladser ved hvor folk kan
sætte deres biler op.
Noget der bruges meget til opsætningen er en dæksliber. Det er en stor 7.2v
motor der trækker både hjulet og sliberullen, og den sutter en hel del strøm
ved belastningen, vi har målt op til 8a.
Vi bruger normalt 12v akkumolatorer til banestrøm, da de ikke har noget
strømfald når bilerne starter samtidig, det har selv en stor trafo.
En anden grund til at bruge akkumolatore er at det er billigt i anskaffelse
og drift, en lader+akku fra H. Skrammel klarer det fint i mange år.
Det var lige forhistorien :-)

Når der sidder 2-3 personer samtidig og sliber dæk, kan der godt være en
spidsbelastning på 30 amp., men det er sjældent at den kommer helt der op.
Jeg kunne sf. sætte et 6v batteri til, men lader og akku er dyrere, og vi
har også brug for 12v.
Kai

Re: 12v til 5v og masser af amp
7.2v
strøm
anskaffelse

Jeg vil anbefale 6 V accu + lader: Det vil være (for) fine sager at trække
en DC (dækslibe-)motor fra en MEGA(DYR) switchmode DC stepdown regulatorer
(eller andet, der giver 5,000 V ud)

Alternativ 1): Træk hver dæksliber fra hver sin (kraftige) 6 volt lader...
Alternativ 2): Træk hver dæksliber fra 5 V udgang fra hver sin gammle AT PSU
(lav det første forsøg udendørs, det kan måske ryge meget)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: 12v til 5v og masser af amp

Kan du ikke bare sætte 2 slibemaskiner i serie, fra din 12v akku, så får du
jo 6 v på hver.
Eller sæt en stor 6V pære i serie med maskinen, så begrænser den også
strømmen til pæres effekt.
Du får selvfølgelig lidt ekstra lys, men en hurtig og meget nem løsning!

Torben

Re: 12v til 5v og masser af amp
du

"Prøv at sætte 2 DCmotorer i serie; så skal du bare se" om det bliver
omdrejningsdøden, eller om effekten bliver ren underholdning... Det bliver
umuligt at arbejde med, hvis motorerne ikke belastes identisk! Glem det.

Det kunne måske funke med 30-60 W 6 V pære, sammen med fin lysshoweffekt!!?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: 12v til 5v og masser af amp
Prøv så at belaste den ene mere som den anden!

--
Calle.

Re: 12v til 5v og masser af amp

Hvad med at købe to 6V batterier. Så sætter du dem i serie når du lader dem
med din 12V lader, og parallelt når du bruger dem til dæksliberen.

/Tom

Re: 12v til 5v og masser af amp
op.
dem

Kan det gøres så simpelt ?
Det tror jeg at vi vil gøre.
Tak for det råd.
Kai

Re: 12v til 5v og masser af amp

Du behøver ikke engang at koble om, sæt de to 6 V akkuer i serie og forbind
din 12 V lader til yderpunkterne, så har du 2 x 6 V mellem midtpunkt og de
to tilslutningspunkter.

                  + 12V                                                -12V
I____I   I ___________I   I_______I
                        I        I   I           I           I   I
                        I       Akku         I          Akku            I
                        I                         I
                                  6V                        6V

Hilsen Aksel

Re: 12v til 5v og masser af amp

forbind
    -12V
Jeg tror nu nok, at jeg vil at anbefale at parallel koble batterierne ved
afladning.
Det har følgende fordele, cellerne i batterierne bliver ens afladet og har
samme niveau når de skal oplades igen, hvor de er i serie. Desuden får du
mere strøm til dæk fræseren, når de er parallel koblet.
Hvis man ikke gider at flytte ledningerne fra batteriernes terminaler for at
koble om, kan man sætte en to polet omskifter på, og bruge den til at koble
om med.
Jeg har to 6V 10AH stående som er på vej ud, dem må du godt få, men de har
sået ubrugte i en del år, så jeg ved ikke om de dur mere.

/Tom

Re: 12v til 5v og masser af amp
og

Kan applikationerne fødes med switchmode DC stepdown regulatorer?

http://www.btcpower.com/N_Format_dcdc/HMT_new.asp

http://www.galaxypwr.com/ProductChart.htm
http://www.galaxypwr.com/TaurusHC.htm

Det er ik' for tøsedrenge at lave regulatoren selv
http://www.national.com/appinfo/power/files/LM5041_App_Intro.pdf
og så er den for lille...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: 12v til 5v og masser af amp

Hvorfor ikke "bare" montere en PC-smps ved hvert bord ? Og hvor meget
skal du have ud af de 12V, 10A ? 5A ? 2? 150mA ?

Re: 12v til 5v og masser af amp

skal
og

Hej

En Mulighed kunne evt. være at bruge en Switch-Mode strømforsyning, Ligesom
radioamatører, da disse kan klare meget store belastninger. Og de er
samtidig meget stabile.
Kig evt. om der er nogen til salg på http://www.brugtgrej.dk

Spørg ellers i Hamruppen, da der er en del amatører der kender lidt til
strømforsyninger, fra dengang hvor man selv byggede tingene.

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Mvh
Lui

Re: 12v til 5v og masser af amp

Jeg har beskrevet en enkelt løsning i et andet indlæg, men I kan bruge et
par gamle PC strømforsyninger, de kan levere mindst 25 Amp på 5V udtaget,
kan fås gratis på genbrugspladsen, tag et par pilsnere med.

Hilsen Aksel

Site Timeline