12v. tænd-sluk ur ?

Hej,

Findes der et tænd-sluk-ur til 12 v. ?
Det skal bruges til at tænde for mit oliefyr. (Er klar over jeg kan købe et
spec. ur til den slag til en lille million)

/HHA

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

et

Hej

Jeg har engang reperaret en 220V sensor, deri var der lavet en 12V
stabaliseret forsyning med en zener, så i prinzippet kunne den senosr køre
på 12v ved at flytte inputtet... ved ikke om det er tilfældet ved de billige
digitale senore også.... men det var da en ide

Kasper

Re: 12v. tænd-sluk ur ?
Mange af urene er lavet med en lille motor som kører direkte på forsyningen,
så da kan man ikke bryde ind på samme måde.

--
Calle

Re: 12v. tænd-sluk ur ?
også.... men det var da en ide
forsyningen,

Ved så ikke hvor mange digitale timere du har set med den drejemotor, for
jeg har ikke set nogle

Kasper

Re: 12v. tænd-sluk ur ?
Nej Ok, hvis du vil have digitalt, så er det måske muligt at lave indgrebet.
Men det billigste er nok et alm. tændsluk, dem kan du jo også få billige i
digital, og mon ikke det også kører på 12V internt, så er det jo bare at
splitte et sådant ad.

--
Calle

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

indgrebet.

Jeg tvivler, den billigste måde at lave et nøjagtig digitalet ur, er at
bruge lysnettets 50 Hz som reference.

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

Tje.. men som regel kræver digitalt elektronik en processer og den skal have
et osc signal... som det kan tages fra...

Men ja det ander er også nærliggende... ved det jo ikke, men det var hvad
jeg havde prøvet ((:

Kasper

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

have

På en moderne MPU er oscillatoren en indbygget RC oscillator, med en
nøjagtighed på omkring 1%*.
Det er ikke særlig brugeligt til et ur, men en enkelt modstand fra fase til
input ben på MPU'en, giver en meget høj nøjagtighed.

*Selvfølgelig kan man også bruge et krystal, men det gør uret dyrere og er
stadig ikke så nøjagtigt som en modstand til fase.

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

læs hvad der står, han skal bruge det der er lavet til det i forvejen

--
Calle

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

12 volt lyder som bil og der er ikke 50hz, dvs. uret kan ikke gå eller (hvis
det har en backupmode) går forkert.

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

det var derfor jeg spurgte i min første mail, om det var bil eller hus

--
Calle

Re: 12v. tænd-sluk ur ?
er det til bilen siden det skal være 12V? For eller kunne du jo bare bruge
et alm. 230V, og evt. trække et 230Vrelæ, for at få kontaktsættet.
Men hvis det er et alm. oliefyr til huset, så mår de uden tvivl være 230V i
det også, og da uret jo skal køre konstant, så kan jeg ikke se problemet i
at tilslutte det direkte ved tilgangen til fyret.

--
Automatik-Mekaniker
            Calle

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

Mon ikke når nu dette er postet i både d.t.e og dk.fritid.bil?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

havde jeg ikke set

--
Calle

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

et
Hej
Du kan lade et normalt tænd/slukur trække et 230v relæ hvorigennem du kører
de 12v du skal styre på.

/René

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

et

Du kan måske bruge Velleman K6000 (med lidt modifikationer), den har egen
timebase, men det er nok lidt mere avanceret end du har brug for.

Re: 12v. tænd-sluk ur ?

et

Hej,

Jeg har en kammerat der bygger styringer til oliefyr, hvor du kan tænde for
det ved at ringe op på telefonen.

Det koster vel en 2-3.000 kr. at få sat sådan et i, og er ret genialt.

Re: 12v. tænd-sluk ur ?
Tak for alle de svar der er kommet - dog ikke noget jeg kunne bruge direkte.

Men jeg var vist ikke selv helt direkte.

Det er til bilen og jeg har ikke 230 v.

Og 2-3000 for en fjernstyret mobilting lydder da meget sjovt, men heller
ikke lige hvad jeg skulle bruge.

Så forslag er stadig velkomne.

/HHA

Re: 12v. tænd-sluk ur ?
On Sat, 28 Feb 2004 11:31:58 +0100, "Hans-Henrik Andresen"

Du bør prøve at kontakte Bosch, de ved da, hvad et 12V ur koster, til
f.eks Eberspächer oliefyr.

Vh