12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

Hejsa,

Problemet er at fatters selvstyrer (på en båd) er en gammel svend :) De to
udgangssignaler er off=0v, on12%v. Som det er nu trækker disse signaler et
par relæer, et til at dreje til styrbord, et til bagbord. Relæerne åbner for
en 24v forsyning til nogle magnetventiler til noget hydraulik. For det
første, så er det irreterende at høre på 'klik klik', for det andet er de
for langsomme (det siger han i hvert fald).
Jeg mangler nu en lille konstruktion som kan erstatte relæerne - det bliver
jo så to ens konstruktioner, en til hver "side".
Jeg forestiller mig noget med nogle transistorer, men jeg har prøvet at
simulere lidt på det, og jeg kan ikke helt få det til at virke, uden enten
at brænde en hulens masse effekt af i alt andet end der hvor det skal
(magneventilen) eller uden at spændingen bliver alt for lav på udgangen :)
De 24v er måske nok nærmere 2x14.4v = 28.8V eftersom det er 2 seriekoblet
batterier, som lades under sejlads.

På forhånd tak for hjælpen...

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning ( uden relæ)

Hvor meget strøm trækker magnetventilerne?
Har du kigget på FET´s ?

Mikkel

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

Det ved jeg desværre ikke helt præcist. Jeg mener dog at han snakkede om at
de trækker ~4A, men lige når den åbner kunne jeg forestille mig at den
trækker en større peakstrøm

Nej...

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

Hvis du skal bruge så meget strøm så brug en P-MOSFET i stedet for Klaus's
PNP serieregulator. Brug en BC547 e.l. som pulldownregulator.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)
Hej Brian

jeg tror dette er et valg, elektronisk relæ.
http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.do?obs=sObs&name=SiteStandard&No=0&N=0&Ntk=I18NAll&Ntt=solidrel%C3%A6&Nty=1&D=solidrel%C3%A6&callingPage=/jsp/homePage/homePage.jsp&BV_SessionID=@@@@1286342996.1149349376@@@@&BV_EngineID=cccdaddhlkjkfkdcefeceefdffhdffo.0&cacheID=dkie&Nr=avl:dk

mvh Søren

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ )

For langsomme ?

Det er næppe et problem....

En FET til hver side skulle nok kunne løse problemet, evt bare 2 store
transistorer.

Et kredsløb der kan lave det:

   o---o------   ---------o
       |      v /
       |      ---
       |  ___  |
       |-|___|-o

       ___   |/
    o-|___|--|

    o----------o-----------o
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Erstat evt den øverste transistor med en FET.

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

Sikkert ikke :)

Har du et forslag til transistorene? q1 = 2n3055 og q2 = 2n2955?
Kan det ikke passe at r1 skal være rimeligt lille (under 1k) og r2 noget
større, 10k eller sådan noget?

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ )

Q1 = BD 435 og Q2 = 2N2955

2x1 kOhm

Overvej en FET i stedet for Q2

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

ifølge min simulering giver det en del effekt afsat i Q1... kan det passe?

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

Jeps, der mangler lige en modstand i serie med Q1's kollektor.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ )

Jeps...

Ellers er der 23,7 volt på kollektor, når Q2 leder....

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)
On Sat, 03 Jun 2006 21:31:38 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Det viste kredsløb vil nedsmelte.

Der mangler som minimum en strømbegrænsende modstand i basis på den
øverste transistor.

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ )

Tak, det har vi allerede diskuteret :-)

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

Ikke helt :) Den ene siger Q1 (den nederste) og den anden siger den øverste.
Der er allerede en modstand på basis af Q1, så mon ikke alle mener Q2?
I så fald så vil jeg lige høre, hvilken værdi den ca. skal være - min
simulering giver ingen brugbare resultater...

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ )

Ja, kollektoren på Q1 (det ben der vender op mod basis på Q2)

Spt vurdering = 1kohm - afhængigt af, hvad du bruger som Q2.

Find en velegnet switch FET.

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

Jeg bruger en MJE2955 som Q2 - OrCad har åbenbart ikke en 2n2955, men de er
vel ens. Ved 1k ohm og en Rload på 6ohm, kan den kun levere omkring 1.5A.
Ved 200ohm ~3.5A, og ved 100hm ~4A.
Det skal så være en effektmodstand der sættes ind, eftersom der afsættes
lidt mere end 5W i den :)

Det bliver måske løsningen...

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ )

Fordi Hfe er for lille i den.

Eller mokke en darlignton i i stedet...
2N6032 eksempelvis

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

En MOSFET er meget bedre, og så undgår Brian også alt det effekt i pulldown
transistoren (eller den tilhørende kollektormodstand).

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ )

Enig. Kan du komme op med en passende ?

Re: 12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

En billig (forholdsvis) IRF96xx fra el-supply må vel kunne bruges. Dog vil
jeg af praktiske hensyn nok foretrække en i et større hus end TO220, det
letter monteringen.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg