12V-signal skal tænde 24V forsyning (uden relæ)

Hejsa,

Problemet er at fatters selvstyrer (på en båd) er en gammel svend :) De to udgangssignaler er off=0v, on=12v. Som det er nu trækker disse signaler et par relæer, et til at dreje til styrbord, et til bagbord. Relæerne åbner for en 24v forsyning til nogle magnetventiler til noget hydraulik. For det første, så er det irreterende at høre på 'klik klik', for det andet er de for langsomme (det siger han i hvert fald). Jeg mangler nu en lille konstruktion som kan erstatte relæerne - det bliver jo så to ens konstruktioner, en til hver "side". Jeg forestiller mig noget med nogle transistorer, men jeg har prøvet at simulere lidt på det, og jeg kan ikke helt få det til at virke, uden enten at brænde en hulens masse effekt af i alt andet end der hvor det skal (magneventilen) eller uden at spændingen bliver alt for lav på udgangen :) De 24v er måske nok nærmere 2x14.4v = 28.8V eftersom det er 2 seriekoblet batterier, som lades under sejlads.

På forhånd tak for hjælpen...

Reply to
Brian

Brian skrev:

Hvor meget strøm trækker magnetventilerne? Har du kigget på FET´s ?

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Hej Brian

jeg tror dette er et valg, elektronisk relæ.

mvh Søren

Reply to
Søren Leth Danielsen

"Mikkel Lund" skrev i en meddelelse news:448154cd$0$15782$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det ved jeg desværre ikke helt præcist. Jeg mener dog at han snakkede om at de trækker ~4A, men lige når den åbner kunne jeg forestille mig at den trækker en større peakstrøm

Nej...

Reply to
Brian

Brian skriver:

For langsomme ?

Det er næppe et problem....

En FET til hver side skulle nok kunne løse problemet, evt bare 2 store transistorer.

Et kredsløb der kan lave det:

o---o------ ---------o | v / | --- | ___ | |-|___|-o | ___ |/ o-|___|--| |>

| o----------o-----------o created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Erstat evt den øverste transistor med en FET.

     Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Sikkert ikke :)

Har du et forslag til transistorene? q1 = 2n3055 og q2 = 2n2955? Kan det ikke passe at r1 skal være rimeligt lille (under 1k) og r2 noget større, 10k eller sådan noget?

Reply to
Brian

Brian skriver:

Q1 = BD 435 og Q2 = 2N2955

2x1 kOhm

Overvej en FET i stedet for Q2

     Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

"Brian" skrev i en meddelelse news:448153a8$0$11162$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Ja nu er reaktionstiden på relæer typisk under 20 ms så for langsom???? Da der er tale "bangbang" ventiler og ikke prop. ventiler er reaktionstiden typisk 20 til 50 ms afh. af fabrikaten. Kun Danfoss PVG er langsomere.

Brug mosfet. Det gjorde jeg. Er det en NG6 ventil er forbruget typisk 3 A og for en NG10 er den typisk i underkanten af 4A. Dette er for 12 Volt. Er der tale om 24 Volt er strømmen det halve.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

ifølge min simulering giver det en del effekt afsat i Q1... kan det passe?

Reply to
Brian

"Brian" skrev i en meddelelse news:448207f5$0$7637$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net

Jeps, der mangler lige en modstand i serie med Q1's kollektor.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Ulrik Smed skriver:

Jeps...

Ellers er der 23,7 volt på kollektor, når Q2 leder....

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Sweet victory:

Hvis du skal bruge så meget strøm så brug en P-MOSFET i stedet for Klaus's PNP serieregulator. Brug en BC547 e.l. som pulldownregulator.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Det viste kredsløb vil nedsmelte.

Der mangler som minimum en strømbegrænsende modstand i basis på den øverste transistor.

Reply to
Ole Geisler

Ole Geisler skriver:

Tak, det har vi allerede diskuteret :-)

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Sweet victory:

Ikke helt :) Den ene siger Q1 (den nederste) og den anden siger den øverste. Der er allerede en modstand på basis af Q1, så mon ikke alle mener Q2? I så fald så vil jeg lige høre, hvilken værdi den ca. skal være - min simulering giver ingen brugbare resultater...

Reply to
Brian

Brian skriver:

Ja, kollektoren på Q1 (det ben der vender op mod basis på Q2)

Spt vurdering = 1kohm - afhængigt af, hvad du bruger som Q2.

Find en velegnet switch FET.

     Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Jeg bruger en MJE2955 som Q2 - OrCad har åbenbart ikke en 2n2955, men de er vel ens. Ved 1k ohm og en Rload på 6ohm, kan den kun levere omkring 1.5A. Ved 200ohm ~3.5A, og ved 100hm ~4A. Det skal så være en effektmodstand der sættes ind, eftersom der afsættes lidt mere end 5W i den :)

Det bliver måske løsningen...

Reply to
Brian

Brian skriver:

Fordi Hfe er for lille i den.

Eller mokke en darlignton i i stedet...

2N6032 eksempelvis

     Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

En MOSFET er meget bedre, og så undgår Brian også alt det effekt i pulldown transistoren (eller den tilhørende kollektormodstand).

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Peter Andersen skriver: