12V reguleret strømforsyning i bilen

Hej,
Jeg har brug for en 9-12V reguleret DC strømforsyning i bilen. Jeg har så
lige smækket en sammen med en 7812 regulator. Jeg er så kommet til at tænke
på, hvor stor spændingen typisk er i en bil? Det er noget med, at batteriet
er fuldt ladet op, når det viser 12,6V og at bilen lader med ca. 14V. Da der
et spændingsfald over regulatoren, skal der være mindst 13,x V før
regulatoren.
Tror I at jeg skal vælge en anden regulator (lm317 fx - jeg har desværre
ikke lige en til at ligge)?
Kan man evt. finde en reguleret strømf. til bilen i Harald Nyborg eller
sådan noget?

Mvh. Kim

Re: 12V reguleret strømforsyning i bilen

Hvad skal du bruge det til ?

Hvad så, hvis der kun er 11 volt på batteriet ?

Re: 12V reguleret strømforsyning i bilen

Jeg skal bruge det til en AM sender. Senderen kan tage fra 9 til 12V.
Hovedsagen er at forsyningen er reguleret.

Ja, det er jo det, der er problemet :-) Hvis jeg brugte en lm317 og
indstillede det til 10V reguleret ville der nok ikke være nogle problemer.
Jeg håbede bare, at der normalt ikke var så store dyk i spændingen  - især
ikke når bilen er startet/lader.

Mvh. Kim

Re: 12V reguleret strømforsyning i bilen

Så nap en 7808 med en diode på midterbenet, Så er der 8,7 volt rimeligt
stabilt, det kan den nok også køre på....

Re: 12V reguleret strømforsyning i bilen

Tak for forslaget, men jeg var heldig at finde en lm317 på arbejdet i dag.
Så jeg bruger bare den og indstiller Vout til omkring 9-10V. Det er også
forbandet, at der ikke ligger en elektronikbutik i Aalborg (hvor jeg bor).

Mvh. Kim

Re: 12V reguleret strømforsyning i bilen

Er RCE på Boulevarden lukket ?

Orla Pedersen
Re: 12V reguleret strømforsyning i bilen
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

Ja, desværre. Det er over et år siden (sådan cirka).

Mvh. Kim

Re: 12V reguleret strømforsyning i bilen

To forslag:

Stepup konverter efterfulgt af en 12 V reguleret strømforsyning.

SEPIC switch mode converter.

Prøv at søg på google

Mvh.
Rune Christensen

Re: 12V reguleret strømforsyning i bilen

Tak for forslagene! Det vil i hvert fald virke. Så må jeg håbe, at jeg kan
nå at få den færdig inden jul (hvor jeg skal bruge den :-) ).

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok57%88.htm

Re: 12V reguleret strømforsyning i bilen

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok57%88.htm

(12 V only stabilised at input voltage higher than 16 V)

Re: 12V reguleret strømforsyning i bilen

Kig evt her:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok57%88.htm

Der findes typer, der tager 9-18V ind, og leverer 12V ud. De kan
justeres fra 11 til 16Volt.