12v røgmaskine ?

Hejsa Alle

Er der nogle der ved om det kan fås, eller tror i man kan lave/modificere en
alm. en til 12V ?

Mvh
Morten

Re: 12v røgmaskine ?
en

Jeg her ikke set en 12V røgmaskine, men jeg er sikker på at det kan laves.
Du skal bruge et varmelegeme en blæser og en doserings pumpe, det er alle
stumper der kan laves til 12V.

Hvis du skal bruge det udenfor kan du også overveje noget med en blæser og
lidt saltsyre og salmiaksperitus, her lader du bare dampende forene sig og
du får noget det ligner røg "amoniumchlorid som bruges i slik" du skal være
opmærksom på at dampende fra kemikalierne ikke er særligt sunde.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvor varmt skal sådan et legme være ? og kunne man evt bruge en sprinkler
pumpe ?
Bliver væsken til røg lige når den rammer legmet, eller skal legmet være i
væsken noget tid, evt en der har et link til virkemåde og specs, på sådan en
fætter.. så må jeg kaste mig ud i noget selvbyg ;o)

være

Uha nej tak, så hellere bygge det andet ! ;o)

Mvh
Morten

Re: 12v røgmaskine ?

Det ligner en sprinklerpumpe der sidder i mange af dem, så det kan nok gå.
Såvidt jeg ved bliver væsken pumpet ind på varmelegemet hvor det koger op,
og trykket for det så til at fise ud der hvor det kan.

- Martin

Re: 12v røgmaskine ?

Husk lige at smække en kontraventil mellem pumpe og varmelegeme, ellers
holder pumpen ikke ret længe..

Jeg har før med held lavet et nummer med et cylinderformet varmelegeme (
500W + ) hvor man vikler et tyndt kobberrør omkring... den ene ende af
kobberrøret tilsluttes via en kontraventil til pumpen, og den anden ende er
der hvor røgen bliver lukket ud..

Husk termostat til varmelegemet + evt. en termostat til pumpen, så den ikke
kan startes hvis varmelegemet er for koldt

Vær dog lige obs på at:

1: røgvædske kan sagtens selvantænde HVIS det bliver FOR varmt ( ok, det
skal være meget varmt, men det kan lade sig gøre )

2: en ny, lille maskine til 230V koster under 800 kr idag og er klar til
brug

god fornøjelse

/peter

Re: 12v røgmaskine ?
Arhh PLING

Dvs hvis man laver det så kommerrør køre rundt om varmelegmet, så vil væsken
selv piske ud i enden fordi det udvider sig så meget ?!?!
Nogle der ved hvor varmt væsken skal blive ? og lad os sige jeg skal bruge
500W hvor stort skal power kablet så være.. ved 12v ;o)

Mvh
Morten

gå.
op,
er
ikke

Re: 12v røgmaskine ?
væsken

Så vidt jeg husker skal der være en dyse yderst for at det giver rigtig røg.
500W / 12Volt = ca 42 A, et 5mm2 kabel er vidst minimum.

Klaus

Re: 12v røgmaskine ?

væsken

Jeps, dog hjælper det en hel del hvis du kontinuert pumper en lille mængde
vædske ind..

Bemærk dog lige at det næppe er nok at lade røret køre een gang rundt om
varmelegemet..

Den jeg i sin tid lavede ( Mens jeg gik i folkeskole for mange år siden )
var lavet med et 1000W varmelegeme, som var ca. 25 cm langt.. med bremserør
viklet rundt om på hele varmelegemets længde

Jeg mener (!) omkring 180 grader, men er ikke 100% sikker på det

Du skal jo så også liiige have fat i et 12V varmelegeme på 500W..
Jeg kiggede ved RS-components igår, og fandt masser af cylinderformede
varmelegemer, men kun til 120 og 230V

/peter

Re: 12v røgmaskine ?
noteret ;o)

noteret ;o)

bremserør
ok, noteret også ;o))

ok, det kan man jo prøve sig frem til ! ;o)

mon ikke man kan finde et !?

Mvh
Morten

Site Timeline