+/-12V forsyning til Ice Power modul

Hej,
Jeg skal bruge nogle rigtig gode +/-12V DC forsyninger til nogle Ice Power
moduler fra B&O. Jeg har en trafo, der leverer 2x12V AC.
Min første løsning var at bygge en forsyning vha. 7812/7912
spændingsregulatorer - jeg købte bare smartkit byggesæt nr 1064 (+/-12V/0,5A
STABIL. STRØMFORSYNING ). Den virker naturligvis udemærket (jeg har prøvet
:-) ), men der er kun brugt 1000uF kondensatorer, hvilket vist skulle være i
underkanten. Ice Power modulerne trækker mest på +12V. Der står i manualen,
at de trækker 200mA, når forstærkeren står i "tomgang" (quiescent current).
Hvor meget der trækkes ved fuld effekt, har jeg ingen anelse om?

I manualen til modulerne står der også, at +/-12V forsyningens kvalitet er
meget vigtig, da det er den, der driver opamps'ene og direkte vil påvirke
lydkvaliteten. Er det bedre at lave en forsyning baseret på LM317 og LM337?
Hvad vil I anbefale?

På  forhånd mange tak!
Mvh. Kim

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul

1000uF er rigeligt i en 0,5A's forsyning.

En switchmode forsyning
Flæns en PC.

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul

Ja, men den trækker meget mere, når den ryster pap.

Da det er en switching ting, har jeg ikke fantasi til a tro at denkræver
regulerede forsyninger. Een af de gyldne egenskaber er netop en høj
virkningsgrad, og hvis man så starter med at brænde en masse varme af i
diverse lineære reguleringer, er ideen ligesom noget død.

Hvad siger datablad/application notes?

Bo //

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul

Er der forøvrigt nogen der ved hvorfor man i udenlandske skrifter kalder den
slags strømforsyninger for "lineære"? er rendt over et sted hvor det
forklares at det er fordi serieregulatorerne operer i dets lineære område.
En lidt sær forklaring.... men jo, man kan da sige den ikke fungerer som
switch.

Peter

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul
Hvordan performer sådan en switch mode forsyning, når man ser på parameterne
ripple dæmpning, støjdæmpning og egenstøj? Er den overhovedet bedre end den
forsyning, jeg allerede har?

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul

Hvad er input tolerancerne ?

Kasper

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul
Databladene for Ice Power modulerne kan findes her:
http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw2093.asp
Jeg har 500A modulerne. Det er standard 320W trafoer, jeg bruger - en til
hvert 500A modul.

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul

__SNIP__

 - Du skulle bruge en meget god 12V dual Rail supply - kvaliteten direkte
proportinal med dit resultat

http://www.lcaudio.dk/index.php?page69 %

Low Noise regulator... - Er udviklet til LC's egen RIAA, derfor 13v fra
fabrikken, men den kan justeres ned til 12 volt på ca. 5 sekunder - det er
selvfølgelig Dual Rail, så det er lige den du har brug for.

Mvh. Lars / Viborg - Tech Support for LC Audio - snipped-for-privacy@lcaudio.dk

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul
Hej,
Tak for forslaget. Jeg vil helst ikke have en ekstra trafo stoppet ind i mit
specialbyggede kabinet (pladsmangel+ekstra støj)- kan kredsen køre på 2x12V
AC i stedet for 2x15V AC (og kan man købe den uden trafo til)?

Mvh. Kim

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul

12V AC Dual Rail er fint nok, når du kun skal bruge 12V Dual Rail DC...

Vi kan vel finde ud af noget uden trafo, skal vi sætte den til 100,-??? - Så
slipper du med 400 svjh for et pænt og nydeligt print, jeg kan nok endda
lade dig slippe for fragtomkostninger...

Jeg kan fanges på snipped-for-privacy@lcaudio.dk hvis du vil vide mere ( eller handle
mere )

Til 500A modulerne ville jeg nok bruge større trafo'er, hvis jeg havde plads
( overdrivelse fremmer fornøjelsen... )

Lars / Viborg  - Tech Support for LC Audio på snipped-for-privacy@lcaudio.dk

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul
Hej Kim,

Jeg har arbejdet på B&O i PowerHouse som det hed dengang. Jeg havde
rigtig gode resultater med at bruge en switcher, der kunne switche fra
de 48 ned til +/- 12 volt. Jeg har flere forstærkere stående, som kører
på den måde og det virker fint.
Hvis du kigger på www.brugtgrej.dk så kan du se under komponenter at der
er en gut, som sælger præcis det du har brug for. Så skal du kun tænke
på en forsyning og det er den på 48 volt.

PS. Forstærkeren trækker omkring 200 mA på +12 volt og det ændre sig
ikke med "volumen". På -12 volt siden er det omkring 40 mA.

Mvh
    Jan

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul

"Jan Thogersen"  skrev i en meddelelse

.

Hvor meget strøm bruger de Ice Moduler  ved Max udgangs effekt (ved godt der er
flere størrelser moduler)
jeg mener .... en forstærker der kun bruger 200 mA ved
fuld volume , det kan da ikke passe

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul
er flere størrelser moduler)

Det er ikke udgangsspændingen...

Betragt det som en styrespænding.

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul

"Klaus D. Mikkelsen" <

nåe på den måde , jeg må se at sætte mig ind i hvordan
de virker de typer forstærker
jeg syntes ikke der er meget på nettet ,hvis man søger
på Ice Power
nogen der har et par gode link

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

PWM.

Prøv at søg på klasse D forstærker i stedet.

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul

__SNIP__ et par kommentarer, ligegyldige,,,

 - Jeg har et diagram eller 2 på en af de første typer, på papir, hvis nogen
skulle være nysgerrige... ( Bonus fra visse hemmelige kontakters ansættelse
på visse hemmelige afdelinger tilbage først i 00'erne.... )
Der er ingen hokus-pokus der, blot en operationsforstærker der bringes i
kontrolleret selvsving til PWM-modulationen, samt en H-Bro-Driver
40-et-eller-andet, + nogen FET'er.... - Ganske som stort set alle andre PWM
forstærkere.

Ikke at forveklse med de ægte digitale trin, såsom "ulv i fåreklæder" i High
Fidelity, kan ikke lige huske hvad det var fabrikatet var...

Lars / Viborg

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul
er flere størrelser moduler)

Spørgeren har henvist til databladet. Her fremgår det at de +/-12V
bruges til den styrende elektronik, og at der er en 50-80VOlt, til det
grove.

Bo //

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul
Tak for dit svar. Det er rart at vide, at modulerne maks. trækker 200mA på
+12V. Jeg har uden held ledt efter den switcher, du omtaler. Måske er den
allerede blevet solgt. Er sådan en bedre end 7812/7912 kredsløbet eller et
kredsløb baseret på LM317/337? Har det virkelig en praktisk betydning, om
jeg vælger det ene eller det andet (kan man høre forskel)?

Mvh. Kim

Re: +/-12V forsyning til Ice Power modul
Når du nu har arbejdet i PowerHouse, kunne jeg godt tænke mig at vide, om du
mener, at en switch mode strømforsyning eller en traditionel
veldimensioneret strømforsyning er bedst til at drive modulerne? Det er
nærmest en religionskrig, når man kigger på diverse HIFI-fora.

Mvh. Kim