12v dc til 3faset/ac

Hej!

Jeg går og tumler lidt med en måske umulig idé.

Der findes børsteløse motorer og regulatorer til
modelfly og lign, men det er ikke helt det jeg mangler.

Jeg har en 3faset motor til 12v, jeg mangler en "dims"
der kan lave 12V fra en akkumulator om til  3faset 12V/AC
Dem fra modelflyene indeholder både bremse, fartregulator
og en masse andet, jeg skal bare bruge en der får motoren
til at starte på fuld skrald når/hvis jeg trykker på en knap.

Er det en helt umulig opgave at bygge noget der kan det ?
Jeg er ikke stærk i elektronik, men lodde det kan jeg :-)

Nogen der kan/vil hjælpe lidt ?

Mvh
Kaj K Thomsen

Re: 12v dc til 3faset/ac

Elektor har flere artikler om emnet.

Mvh, Uffe Ravn

Re: 12v dc til 3faset/ac
Hej!

"Uffe Ravn"  skrev

Tak for hintet, jeg prøver lige om biblioteket kan skaffe
dem hjem. Ved du ca. hvornår de har skrevet om emnet ?

Mvh
Kaj

Re: 12v dc til 3faset/ac
elektor har en stor artikkel i febuar nummeret 2006
har hele feb nummert elektronisk med det fylder 7,2 mb

vh. lars
(fjern spam) for replay
download2@(spam)mail.dk

Re: 12v dc til 3faset/ac
hej kaj og andre

her er et direkte link til elektor feb 2006 har lige lagt det online for en
kort bemærkning

http://www.larsmadsen.dk/UKfeb2006.pdf

Re: 12v dc til 3faset/ac
Hej Kaj

Det virker som en af disse "gå over åen efter vand" opgaver,
hvorfor lige den motor og hvad præcist skal du bruge det til ?

Mvh Max

Re: 12v dc til 3faset/ac
Hej Max !

Det er endnu en af de her towlige ideer der dukker
op engang imellem. :-)
Jeg har en 50cc 1cylindret motor fra en knallert jeg leger lidt med,
og så opstod ideen med at lave elstart på den.
Jeg kender lidt til de her børsteløse motorer fra modelflyene
og de er ret stærke i forhold til  størrelsen.
Så var det jeg tænkte på om ikke jeg kunne overføre
princippet til min knallertmotor.

En diy  LRK motor ligner jo egentlig det jeg prøver på at lave-
bare mit svinghjul er noget større :
http://users.cybercity.dk/~ccc16084/LRK.htm

Jeg har fundet noget 9polet statorblik der passer i diameter med
svinghjulet på motoren, og har viklet den i stjernekobling.
Nu mangler jeg så noget der kan lave de 3faser, så jeg kan se
om "motoren" også er stærk nok til at trække krumtappen rundt.

Der må grines :-)

Mvh
Kaj

Re: 12v dc til 3faset/ac
Hej Kaj

Nej da, det er da en fin ide, men jeg syntes ikke det er
den rigtige måde at angribe det på. For det første vil det
vel være nærliggende at lave tingene til 6 Volt da man
kan lade sådan en akkumolator direkte. Og det vil
måske være bedre at bruge en lille motor med et gear
på for at få moment nok.

Mvh Max

Re: 12v dc til 3faset/ac
Hej Max

"Max"  skrev

Tjoh du har sikkert ret, jeg valgte bare 12V fordi jeg
har nogle 12V 7Ah  gel batterier stående på hylden -
og fordi jeg fik den ide at montere et 3polet 2skifterelæ
mellem motor/starter og dimsen der laver de 3faser.

Ifølge min teori kan jeg så skifte forbindelserne rundt, sådan
at når motoren er startet  virker den som en 3faset generator
og jeg kunne så bruge en laderegulator som der sidder på
min motorcykel.
Men teori og praksis følges som bekendt ikke altid ad :-)

Mvh
Kaj

Re: 12v dc til 3faset/ac
Hej Kaj

Ok, noget i stil med en Dynastarter som bruges på
mange små bådmotore bl.a.

Mvh Max

Re: 12v dc til 3faset/ac

Jeps, men er dynastarterene ikke normalt dynamoer og ikke generatorer?

Mvh. Uffe Ravn

Re: 12v dc til 3faset/ac
Hej Uffe

Jeg må tilstå at jeg opfatter de to begreber som det samme.

Mvh Max

Re: 12v dc til 3faset/ac
En dynamo laver jævnstrøm, en generator laver vekselstrøm (som i køretøjer
bliver ensrettet)
En dynamo laver strømmen ved at rotoren drejer i et statisk magnetfelt.
En generator laver strømmen ved at et magnetfelt drejes om statiske spoler.

En dynamo kan man bare sætte jævnspænding på, så kører den.
En generator skal have vekselspænding.

Leif

Re: 12v dc til 3faset/ac
Hej Leif

Har du aldrig hørt om en vekselstrømsdynamo ?

Så har du da aldrig prøvet at skille en gammeldags cykeldynamo ad,
der er det nemlig en magnet der drejer.

Når jeg slå det op i ordbogen, ja så finder jeg følgende:

dynamo subst. maskine, der omsætter mekanisk energi til elektrisk energi

generator subst. apparat, der ved ophedning af faste brændselsstoffer
fremstiller
gas; også om dynamo

Mvh Max

Re: 12v dc til 3faset/ac

Det findes måske. Normalt har en dynamo en kommutator, så den laver
jævnstrøm.
Muligvis findes der vekselstrømsdynamoer, hvor der i stedet for kommutator
er slæberinge.
Men i moderne biler sidder der en vekselstrømsgenerator.

http://static.howstuffworks.com/gif/motor.gif
http://www.study-center.com/femp/content/demo/basics/bagp.htm

Det er i virkeligheden en generator, ikke en dynamo. Den laver forøvrigt
vekselstrøm.

På engelsk har man ikke den skelnen.
Der hedder det bare DC generator eller AC generator for hhv dynamo og
generator.

Leif

Re: 12v dc til 3faset/ac
Hej Leif

Lad være med at tage tingene så bogstavlige, ordene dynamo og generator
bruges i flæng om alting der har med disse ting at gøre, der er ingen
videnskabelig sammenhæng, kun vaner.

Nå, hvad er så en alternator ?

Mvh Max

Re: 12v dc til 3faset/ac

Hmm. hvis man kaldte det for en "genstarter" ville associationerne sikkert
også blive nogle andre.

Mvh. Uffe Ravn

Re: 12v dc til 3faset/ac
Så er det vist nemmere / billigere at få fat i en startmotor fra en 30/45
scooter
--
****  Calle  ****

Re: 12v dc til 3faset/ac
Hej Calle

"Calle."  skrev

Så mangler jeg stadig tandkrans/startdrev osv, og det er heller ikke lige
sådan at få plads til desværre.

Mvh Kaj

Re: 12v dc til 3faset/ac
det skal du jo i begge tilfælde, så de gør ingen forskel
--
****  Calle  ****

Site Timeline