12v (bil) til 5,1V -2,5A - Hvordan?

Hej, jeg har bygget en holder til min Ipaq til bilen.

Men jeg har brug for at føde den fra bilens tænding. (ca. 12V)

Ipaq´en skal bruge 5V 2,5A

Har brøvet at bygge en løsning en en 7805, men spændingen falder til ca. 4,7
Volt
og det får Ipaq´en til at stå og blinke..

Et andet problem med den løsning er at den (7805) bliver rimelig lun,
selv med køle plade..

En der ikke et at jer kloge hoveder, der har en rimelig simpel løsning
 på mit "store" problem??

Håber på lidt hjælp.

Hilsen Jan

Re: 12v (bil) til 5,1V -2,5A - Hvordan?

SVJV findes 7805 i en 100 mA udgave og en 1 A til køleplade. 2,5 A er nok
lige i overkanten for en enkelt 1 A. Prøv at parallelforbinde to, så kan du
trække dobbelt så stor strøm og spændingen er den samme. Kræver dog større
køleplade. Ellers, så har Brinck nogle switchmode strømforsyninger som
byggesæt, der kan forsynes med op til 30 volt (SVJH min 3 volt over ønsket
udgangsspæding). De kan omsætte spænding til strømstyrke, dvs. den bliver
ikke så varm, idet effektiviteten er højere end blot en ren
spændingsregulator hvor der brændes (12 v - 5 v = 7 v) * 2,5 A = 17,5 W af
som varme.

Mvh
Morten

Re: 12v (bil) til 5,1V -2,5A - Hvordan?

Se: http://dion.swamp.dk/carpower.html

Den vil gladeligt levere op til 9A :)

Det er nok voldsomt overkill, da du nok aldrig vil have under 5V i bilen:)

Kan du ikke bruge en 5A version af 7805'eren monteret på en køleplade?

Re: 12v (bil) til 5,1V -2,5A - Hvordan?
Hej Jan

7805 er til 1A, brug en LM338, et par modstande og en solid
køleplade.

Mvh Max

Re: 12v (bil) til 5,1V -2,5A - Hvordan?

4,7

Det er enkelt (hvis man kan) å få en 7805 (som tåler max 100 mA) til å klare
flerfoldige ampere:
Hvordan: Skal prøve å forklare da jeg ikke kan illustrere med bilder:
 Skaff deg en KRAFTIG PNP-transistor, eventuelt et darlington-par. En
motstand R1 må du også ha. Verdien på motstanden beregner du slik: R = (Den
maksimale strømmen som din 7805 klarer å levere) *0.9. [0.9 istedet for 0.6,
så du har litt sikkerhetsmargin]
 Jeg gir de to koblingspungtene på R1 navn: R1a og R1b. Så følger
oppkobling:
*Inngangen (12v spenninskilde) kobler du til R1a, som du igjen kobler til
emitter på transistoren.
*Inngangen på din 7805 kobler du til R1b og basis på transistoren.
*Utgangen på din 7805 kobler du til kolektor på transistoren. Dette
koblingspungtet vil også være hele kretsens utgang.
*Jord på din 7805 kobles kun til jord.

Hvis du nå prøver å tegne opp dette så vil du kansje se sammenhengen.
Poenget er det at når spenningsfallet over R1 > 0.7V (Rbe på transistoren),
så vil transistoren som er koblet i parallell med din 7805 begynne å lede og
dermed avlaste 7805-kretsen. Transistoren bør ha en Hfe for likestrøm > 30
hvis din 7805 kun klarer 100 mA.

Håper det hjelper
 Geir.

Re: 12v (bil) til 5,1V -2,5A - Hvordan?

Der hvor jeg kommer fra kan en 7805 klare 1A, mens en 78L05 kun kan
klare 100mA
--
mvh Leonard http://leonard.dk /
Det er en muldvarp på motorcykel!

Egentlig er det en forkert oplysning da disse regulatore ikke indeholder
nogen strømbegrænserkredsløb, de indeholder derimod en effektbegrænser
der beskytter den mod at blive overophedet, hvis man kan køle den godt
nok kan den klare næsten hvad det skal være.

Mvh Max

Re: 12v (bil) til 5,1V -2,5A - Hvordan?

Må jeg foreslå at du tager et kig i databladet for en 78xx regulator. De
indeholder både strømbegrænser og temperatur sikring.

Strømbegrænseren er normalt sat til noger over 1A, dvs. 1.5A til 2.5A

Re: 12v (bil) til 5,1V -2,5A - Hvordan?
Hej HKJ

Kikkede lige efter, og naturligvis har du ret, min fejl at jeg ikke vidste
det.
Jeg har bare altid tænkt på dem som effektregulerende da det jo normalt
er den begrænsning man oftest løber ind i.

Mvh Max

Re: 12v (bil) til 5,1V -2,5A - Hvordan?
Hejsa

Jeg kan foreslå at man køber en færdig konverter der er indbygget i et
Cigar stik, Ved godt det ikk er det samme som at bygge det selv,
muligheden man får er at det kan anvendes til flere ting idet der kan
vælges forskellige  udgangsspændinger ,polaritet og stiktype.
"Stikket" kan købes i de fleste radio/Tv butikker eller hos Rudolph
Schmidt

(Har selv haft glæde af det ved brug af Scanner, LCD-tv Og Walkie i
bilen).

Mvh

Mr H

Site Timeline