12V bil batteri og 80W dræn

Jeg skal køre en ventilator der trækker 80W kontinuerligt.
Hvor længe kan jeg på det kraftigste 12V bilbatteri lade den ventilere før
batteriet er drænet så meget at jeg ikke kan starte bilen?

(Jeg ved ikke hvor kraftigt det kraftigste batteri er dog :-) )

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Det ved jeg heller ikke (i dag), men for ca 30+ år siden havde jeg monteret
et 200 Ah i min gamle Volvo, så mon ikke man kan få noget større i dag.

Stig Johansen

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Jamen jeg har et 210 Ah batteri så hvis du aflader med 6,6A og aflader
til ca. 25%, ja så er der vel til 24 timer.
Men et bilbatteri (startbatteri) er ikke egnet til dette og vil dø ud
ret hurtigt, et gæt er mellem 50 og 100 af/op-ladninger (ned til under
25%) så begynder det mærkbart at tabe kapasitet.

Et 60 Ah batteri aflades til ca. 20% vil kunne klare ca. 7 timer.
Et 17 Ah batteri aflades til ca. 20% vil kunne klare ca. 2 timer.

Og batterier med stor kapasitet tager ret land tid at lade op igen.
Så med et 210 Ah batteri der skal oplades fra 25% og op til 100% med
en standard hjemmelader vil nok tager 3-4 døgn inden det er opladet.

Men du mangler noget om hvilket batteri (kapasitet) du ønsker at bruge
og hvordan du vil lade (med hvilken strømstyrke) det op igen før man
kan svare på dit spørgsmål.

/Hans

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Planen er, efter råd i bil gruppen, a t anskaffe et campingbatteri og en
separator med en permanent installation.

Ved ikke mere om det endnu mht. størrelser på batteriet osv :-)

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Det er da også en seriøs ventilator du vil trække der, kan du ikke nøjes med
en mindre?

Re: 12V bil batteri og 80W dræn
@news.sunsite.dk:

Klogt udgangspunkt. Så kan du altid starte, og du ødelægger maksimalt eet
batteri: Bilbatterier tager skade af at stå u-opladet. Jo længere tid, des
værre.

Bare af nysgerrighed: Hvis du har brug for en ventilator, så skinner solen
vel? Hvad med nogle solceller til at assistere batteriet i at drive
blæseren? Solcellerne kan også hjælpe med til at lade op, uanset om motoren
kører eller ej.

Mvh. NKJensen

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Jo, det må man sige :-)

Hjælpe til at drive en 80W ventilator?
Lyder som om jeg skal bygge hele taget om til een stor solcelle :-p

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Nej, ikke HELE taget. Et moderne panel, der kan yde ca 200 watt er ca
80x160cm, og kan erhverves for ca 7.000kr. Og der kan købes MANGE
batterier til den pris.

Nysgerrighed: ? er det til at sørge for frisk luft til slædehunde i en
trailer ??

Bo //

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Næsten, der skal fjernes så meget varm luft fra bilen som muligt netop for
at hundene derinde i RAV kan være der.

Om det virker i praksis så der bliver (næsten) samme temperatur inde som ude
må tiden vise :)

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Hvis levende væsener afhænger af løsningen, så bør du sørge for passende
sikkerhedsmargin. Dvs. batteriet skal være stort nok, også når kapaciteten
af dette batteri falder med alderen...

Alternativet til en blæser er vel åbne ruder i begge sider af bilen (en
Toyota RAV mener du, ik'?) - og dermed risiko for simpelt tyveri af et
eller andet eller at hundene stikker af? Måske et gitter for vinduerne?

Mvh. NKJensen

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Jeg er HELT sikker på at en hundeejer er MEGET opmærksom på at ingen
kommer til at lide overlast. Så hvis det bliver for varmt kommer hundene
helt sikkert ud og få masser af vand.

Sibirske hunde, malamutter, eller grønlændere ???

Hvor kører I ? -jeg kunne godt lokkes til at komme med et kamera...

Bo //

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Det har du ret i.
Det er ikke helt for sjov jeg lægger ca 10.000 kroner for blæser + montering
og maling :-)

Jeg har også en to vejs alarm hvor jeg konstant kan se temperaturen i bilen.

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Wow! Du er vist meget glad for og god ved dine hunde :-) God vind med
projektet.

Mvh. NKJensen

Re: 12V bil batteri og 80W dræn

Nej, for så efterlader man dem ikke i sin bil en sommerdag......

Re: 12V bil batteri og 80W dræn
2 af dem
http://www.energikompagniet.dk/product_info.php?cPath=4&products_id22%&osCsid42%399c4077a344789c0c8993aa674a0e

bør kunne gøre det