12V, " bil"

Jeg skal forsyne en pantrypumpe,12V, 2A, løftehøyde, 5m. fra en smps som
leverer 12V, 1A.

Jeg velger en LM317 som strømbegrenser, 0,95A krever en mptstand på 1,3
ohm. Det er ingen standardmotstand og må sansynligvis hjemmefabrikeres.
Jeg trenger 1 stk. Hvordan laver jeg den?

Når det gjelder selve pumpen, så reiner jeg med at den skal kunne
fungere med spenning fra 13,8V og ned til 10,8V, og at 2A reffererer til
strømtrekket ved 13,8V, og at strømtrekket og ytelse ved (12V - 1,25V =)
10,75V er redusert til, forhåpentlig, 0,95A og pumpehøyde 2,4m. (Pumpen
arbeider kun 30sek en gang i døynet.) Slik jeg bor, er det svært
vanskelig å laborere med vansøl og slikt.

Er resonemanget mitt riktig, eller hva er feil?

HM

Re: 12V, " bil"

Kan den give mere i peak? Se angående startstrøm længere nede i teksten

Har du mulighed for konstantantråd i passende tykkelse og med passende
køling? Så kan du lave en ret præcis modstand ved at forskyde en klemme
på tråden.

Kan du ikke hænge en slange op i et træ, pæl, stige eller noget? Prøv
f.eks. med 3 meter, så er du på den sikre side. En spand vand skulle vel
være nok til at du kan nå at måle strømmen?

Jeg tror du har ret, hvis pumpen har lille start-strøm. En
centrifugalpumpe har kun lille startstrøm, og så vil det være OK med 1 A
begrænsning.

Hvis det er en form for stempelpumpe, så vil 1 A næppe være nok til at
overvinde "stiktion" ved start.

Jeg tror at løftehøjde og strømforbrug vil være næsten proportionale,
men jeg ikke sikker. Det bliver lidt spændende at se hvor meget strøm
pumpen bruger...

Mvh. NKJensen

Re: 12V, " bil"
Niels Kristian Jensen skreiv:

Nei. Forsyningen kvister rett ut ved ved den minste overbelasting.

Nei. Men jeg ser at ELFA har en passende, Ø0,3, 19,3 ohm/m. Artikkelnr:
60-803-03. Kr. 167 pr. snelle. Jeg synes det blir en dyr motstand. Det
ville være billigere om noen kunne "forære" meg en meters lengde av en
slik ;-)

Før kunne vi kjøpe ferdige hetespiraler til stråleovner og liknende, men
det var den gang.

Strømmen ligger så nær 1A at jeg ikke vil gamble.

En annen ting er, er der et alternativ til LM317, med refferansespenning
lavere en 1,24V?

Det er en sentrifugalpumpe. Mulig at en lyt, 1000uF? på utgangen vil
hjelpe på startstrømmen? Jeg kan ikke bereine det, men hvor lang
starttid kan den kompansere?

Nå har jeg spikret opp slanger og kabler. Jeg skal styre to slike pumper
med en PLC. (PLC-en sørger for at de ikke arbeider samtidig.)

HM

Re: 12V, " bil"

Det kan jeg heller ikke, det kommer an på mange ting, især motorens DC-
modstand. Lige i startøjeblikket er strømmen næsten lig med
forsyningsspændingen divideret med motorens DC-modstand(!)

Når motoren begynder at rotere, så bliver strømmen reduceret fordi motoren
virker som generator (ofte kaldet mod-EMK - elektromotorisk kraft -
underligt udtryk).

Måske kan du bruge et lille NiMh eller bly-batteri til at give
startstrømmen? Hvis den kun kører 1 gang per døgn kan opladningen ikke være
noget problem? En lille step-up til 13.9 volt skulle holde en 12V bly
akkumulator ladet op?

Mvh. NKJensen

Re: 12V, " bil"
Niels Kristian Jensen skreiv:

Det blir kanskje å tenke nytt:
En blyak. som kan levere 2A i 2x30 sekund blir 2Amin = 1 time * 2A /60
min = 0,033 Ah. Dinnes der slike små blyakumulatorer?

Ladingen blir 0,033Ah over 23 timer. 0,033Ah/23timer =2mA. Kondensator +
motstand, zener + . Lading direkte fra lysnettet?

Hvor lang levetid har en slik akk.?

Jeg er ikke overbevist.

HM

Re: 12V, " bil"

Nej, det tror jeg ikke. Men hvis du skal have en akkumulator, som kan
give mere end 2A i startstrøm, så skal den også være noget større. Måske
er en pakke med 8 NiMh batterier en bedre løsning, NiMh kan give ret høj
strøm i forhold til deres kapacitet.

En blyakku, der holdes opladet, holder mindst 5-6 år ved 25 grader - hvis
den står et koldt sted bliver levetiden bedre. Det gode ved blyakkuer er
at de kan lades op med en simpel konstant-spænding forsyning. Og de
findes i en gastæt udgave, hvor en katalysator-svamp omdanner knaldgassen
til vand (og spild-varme), dvs. man kan over-oplade dem en lille smule
uden at der sker noget ved det.

Levetiden for NiMh er jeg ikke sikker på, men den afhænger vistnok meget
af hvordan man lader cellerne op: Overopladning er meget skadeligt for
NiMh celler. Negativ delta-V er vistnok den bedste metode, alternativt en
temperatur-overvågning.

Det var heller ikke min plan - jeg gættede bare på at opgaven måske kunne
løses på en anden måde.

Mvh. NKJensen

Re: 12V, " bil"
Hejsa,

Du har jo selv givet løsningen:
Find et varmlegeme fra en vaskemaskine, en defekt kaffemaskine eller
lignende og flæsk noget tråd derfra.
Så er det jo bare at måle og afklippe i passende længde....

/Claus

Re: 12V, " bil"

Hvis du har en strømforsyning der kun kan lavere 1A og ellers ikke går i
fejl ved overbelastning, er det bare at slutte pumpen direkte til
forsyningen og så kører vi.....

 Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
Re: 12V, " bil"
Klaus D. Mikkelsen skreiv:
Neida, det er ikke noen slik forsyning.

Re: 12V, " bil"
Hej Harald

2 stk 0,68 Ohm i serie, det er vel tæt nok på.

Re: 12V, " bil"
$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk:

Ellers kan der finjusteres med ca. 30 ohm parallelt over de to
serieforbundne :-)

Site Timeline