12V -> 220V omformer i Metro

Hej NGs

Er der nogen af jer der kender til den 12V -> 220V omformer de har på tilbud
i Metro til 237,44 kr incl. moms ?
Se den her:
http://www.metro.dk/indhold/kataloger/proddetail.asp?pid24%869&kid42%7&ktype=1
Hvor mange W er den på ?
Er den noget værd (til prisen) ?

XPOST: dk.fritid.bil, dk.teknik.elektronik
FUT: dk.teknik.elektronik

--
mvh/rg. Christian
Re: 12V -> 220V omformer i Metro

Linket dur ikke...
Hvordan finder d den på deres hjemmeside?

--
Mvh. Morten Fruergaard
Re: 12V -> 220V omformer i Metro

tilbud
http://www.metro.dk/indhold/kataloger/proddetail.asp?pid24%869&kid42%7&ktype=1

Jeg testede det ellers med copy & past i IE, nå de generere nok siderne
dynamisk.

Non-Food -> Auto & Værktøj -> 1. tilbud

eller

Søg på omformer

--
mvh/rg. Christian
Re: 12V -> 220V omformer i Metro

Kender den ikke... Men du skal nok ikke regne med at den giver en ren sinus
ud, og den er nok heller ikke over 100w max blandt andet at den tilsluttes
cigaretstikket... De store på omkring 700W, skal have omkring 80A in på
primærsiden, og der skal altså noget 16-32kvadrat ind i dyret, og ikke en
sådan cigartænstik

Det virkede hos mig

Re: 12V -> 220V omformer i Metro

sinus

Men godt nok til en bærbar PC fx. ?

Du var måske hurtigere end Morten.

--
mvh/rg. Christian
Re: 12V -> 220V omformer i Metro

Var det så ikke bedre og måske også billigere, når alt kommer til alt, at købe
et nyt batteri til din bærbar!?? Du kan kan jo også bare selv skifte batterier
- se batterier.dk, der kan du sikkert finde de batterier du skal bruge.

/Christian

Re: 12V -> 220V omformer i Metro
Hejsa,

købe
batterier

Det tror jeg faktisk ikke.. Bærbar batterier er da hamrende dyre! 800-1500
kroner inde på batterier.dk

Og det giver da stadig begrænset runtime i forhold til strøm fra bilen. Jeg
havde, da jeg kørte meget i Danmark, en autolader til min Thinkpad - hvilket
var givet rigtig godt ud. Men det var også i "de gode gamle dage" hvor man
holdt og ventede på færgen og den slags ting.

** Lars

Re: 12V -> 220V omformer i Metro

har
tilsluttes

en
siderne
købe
batterier

Måske, men omformeren kan jo bruges til andet end den bærbare.

--
mvh/rg. Christian
Re: 12V -> 220V omformer i Metro

Det er selvfølgelig rigtigt, men det var bare et forslag hvis det var din tanke
at bruge den mest til en bærbar. Anyway, jeg har selv undersøgt muligheden med
en omformer, men har ikke fundet en noget. Hvis du finder eller får en god
løsning er jeg også interesseret.

/Christian

Re: 12V -> 220V omformer i Metro
Hejsa,

tilsluttes
en

Jeps.. Det vil jeg absolut tro med mindre din bærbare sluger oceaner af
strøm...

** Lars

Re: 12V -> 220V omformer i Metro

Det er en Thinkpad 1418i

--
mvh/rg. Christian
DC/DC converter til laptop i bilen [Was: Re: 12V -> 220V omformer i Metro]

Det er ret ineffektivt at lave 240vac ud af 12vdc bare for at forsyne en
pc med 16vdc.

Du kan opnår meget mere effektivitet ved at konvertere direkte fra
10-16vdc til 16vdc (eller hvad din pc nu skal bruge).

Du kan købe en DC/DC converter til ca 500kr incl. moms, men de er lidt
tøsede, så jeg har bygget min egen (som er både bedre og billigere):

http://dion.swamp.dk/carpower.html

Billeder af prototypen og print-versionen:
http://dion.swamp.dk/pics/oggster/psu /

Printet er lagt ud i Eagle og er samme størrelse som et kreditkort
(50x80mm), man kan få 4 styk lavet hos Olimex for 133 kr, eller man kan
lave det selv.

Den er strømbegrænset ved ca 10A og leverer en stabil 5-20V (afhængigt
af hvad du har valgt) ud ved 7-30V ind, effektiviteten varierer en del
afhænigigt af hvor god man er til at lave hoved-spolen, men mine plejer
at være lige over 90% effektive.

Re: DC/DC converter til laptop i bilen [Was: Re: 12V -> 220V omformer i Metro]

Mange tak, jeg vil prøve at lave sådan en.

Har du nogle gode råd til spolen ?

--
mvh/rg. Christian
Re: DC/DC converter til laptop i bilen [Was: Re: 12V -> 220V omformer i Metro]

Held og lykke med det:)

Den er i øvrigt lavet til at levere 12V direkte til indmaden af en PC,
så derfor er der gjort ekstra meget ud af at sørge for at udgangen er
pænt reguleret.

Ja:

1) tag et par kig på mine fotos:
http://dion.swamp.dk/pics/oggster/psu/view.img_0497.jpg.html

2) Sørg for at de to vindinger "vender" rigtigt, altså på samme måde som
  diagrammet antyder, så sæt labels på enderne så du har styr på hvilke
vindinger og ender tale om.

3) Lav begge vindinger på samme tid i paralel og gør det stramt.

4) Brug den tykkest mulige tråd, dog skal det siges at jeg nok ville
vælge 0.6mm i stedet for den 0.75mm jeg har brugt hidtil eller en større
ferrit kærne, der er nemlig ikke så meget plads.

5) Brug noget hårdt lim (cyanoacrylat) til at lime spolen sammen med,
men put et stykke papir eller tape i den ene side for at lave en lille
åbning i kærnen, det er vigtigt.

Jeg har en indkøbsseddel med Århus radiolager numre, den samlede pris
incl et alu kabinet fra TEKO er ca 200kr, uden kabinet er prisen 130kr:
http://dion.swamp.dk/arl-parts.txt Husk at slette de stumper du ikke
lige har brug for og at du nok har lyst til at købe nogle low-im
HF-lytter i stedet for dem du kan få hos Elfa: vare nummer: 67-183-32
http://www.elfa.se/elfa/produkter/dk/6098.htm

Jeg købte en pose med 25 af de lækre lytter (så er de billigere end
LF-lytterne fra ARL), ved 25 stk koster de 7.5 kr stykket.

Re: DC/DC converter til laptop i bilen [Was: Re: 12V -> 220V omformer i Metro]

Tak.

Tak for rådene.

Jeg har fundet ud at man kan få fairchild chippen som gratis sample.

Tak.

--
mvh/rg. Christian
Re: DC/DC converter til laptop i bilen [Was: Re: 12V -> 220V omformer i Metro]

Uhm, sidst jeg købte en kostede den 10 kr incl moms og er let at få fat
på, så det kan godt ske at det ikke er besværet værd:)

Re: DC/DC converter til laptop i bilen [Was: Re: 12V -> 220V omformer i Metro]

OK, det er vel også lytterne og kassen der er de største poster, og så
printet hvis man køber det.

--
mvh/rg. Christian
Re: DC/DC converter til laptop i bilen [Was: Re: 12V -> 220V omformer i Metro]

Yepper, kassen jeg brugte i den sidste jeg byggede kostede 68kr incl
moms og så er den ikke en gang pæn:(

Lytterne (6 stk) koster tilsammen 60kr (ved 25 stk sendt pr. efterkrav
fra Elfa i Sverige).

Printet koster 41 kr incl forsendelse (hvis du får lavet 4 stk hos
Olimex), det er i øvrigt nogle top-lækre print de laver.

Re: 12V -> 220V omformer i Metro

Takker..

jeg ville nok vælge denne i stedet:
http://www.uniq-import.dk/produkter/?v00%8-018-00000150

--
Mvh. Morten Fruergaard
Re: 12V -> 220V omformer i Metro

Det virker tilmed også til at være normalpris så er der jo ikke noget der
haster.
Tak for linket.

--
mvh/rg. Christian