12V 1-2A fra 36V NiMh batteri - hvordan?

Jeg vil gerne udnytte at jeg har masser af batterikraft med på elcyklen
til lys, og skal så have reguleret de 36V (op til 42V) ned til 12V. Jeg
kan nok nøjes med 1,5A, og har kigget på National Semiconductor LM117HV
der går op til 60V input.

RS har den ikke i kataloget, men har en LM317HVT der dog har et
temperaturproblem - den starter ved 0 grader - jeg vil gerne have lys om
vinteren også :-)

Hvad bør jeg forsøge mig med? Jeg er ikke elektronikkyndig, men har styr
på at der er forskel på en lyt og en modstand, og kan betjene de simple
funktioner på mit multimeter.

--
vh
Torben

Re: 12V 1-2A fra 36V NiMh batteri - hvordan?
Tillægsspørgsmål : Når jeg udnytter cyklens motor maksimalt trækker jeg
8-10A og der er et spændingsfald. Vil det påvirke output fra regulatoren
linært, eller vil den forsøge at holde spændingen konstant?

--
vh
Torben

Re: 12V 1-2A fra 36V NiMh batteri - hvordan?

Det skal du såmænd nok også få.
Hvor meget strøm har du brug for?

Re: 12V 1-2A fra 36V NiMh batteri - hvordan?

3A vil være super 1,5A tilstrækkeligt. Jeg skal bare bruge til en
kraftig LED forlygte (5-8w) og almindelige LED lygter bag og måske på siden.

Mener du at LM317HVT er et godt valg?

--
vh
Torben

Re: 12V 1-2A fra 36V NiMh batteri - hvordan?

3A og 24 volts spændingsfald over en regulator giver 72W varme afsat i
regualtoren.....

Ikke med de strømme du regner med!

Switchmode er vejen frem

Føl dig inspireret: