120V vaffeljern - Page 4

Re: 120V vaffeljern

:-) Sikringerne ville nok ikke holde til det... :-)

Med venlig hilsen Preben

Re: 120V vaffeljern

Nu er det mange år siden, jeg legede med lysdæmpere, så jeg er ikke sikker
på, at jeg har ret. Men er der ikke noget med, at mange triac baserede
dæmpere ikke dæmper spændingen men derimod strømmen?

I øvrigt skal der lidt af en dæmper til at klare det problem, hvsi det altså
kan lade sig gøre.

Claus

Re: 120V vaffeljern

Da dæmperen ikke kan ændre på modstanden af vaffeljernet vil en dæmpning af
strømmen være lig med en dæmpning af spændingen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: 120V vaffeljern

Normale triac-dæmpere benytter sig af at hakke perioderne op i
slukket/tændt. Så de dæmper både (gennemsnits)strøm og
(gennemsnits)spænding.

Med venlig hilsen Preben

Re: 120V vaffeljern

Man kunne faktisk sige at en triacdæmper dæmper tiden!

Personligt vil jeg mene at den hyggeligste tilpasning af vaffeljernet til
230V, vil være at omvikle varmelegemerne med en tyndere tråd.

Mvh. Uffe Ravn

Re: 120V vaffeljern
Og længere!

Erling

Re: 120V vaffeljern
Hej Erling

Nej, tyndere "eller længere".

Mvh Max

Re: 120V vaffeljern
Nejjjj.
Tyndere og længere.
Halvt så tyk i kvadrat og dobbelt så langt.
Det skulle give 4 gange mindre effekt, og så havner du igen på samme effekt
som oprindelig.

Erling

Re: 120V vaffeljern
Hej Erling

Nej, du antager noget med halve kvadrater og sådan, der blev kun sagt
tyndere og ikke andet.

Mvh Max

Re: 120V vaffeljern
Stadigvæk!

Et varmelegeme i samme effekt til den halve spænding SKAL være halvt så lang
og dobbelt så tyk!
Og, - når jeg siger kvadrat, er det fordi jeg mener trådareal og ikke
diameter.
Det må da være forståeligt, - eller hvordan.
Ved den dobbelte spænding må man nødvendigvis firdoble modstanden for at
have samme effekt.

Erling

Re: 120V vaffeljern

Eller bare fire gange så tyk ved samme længde. Eller fire gange så kort
ved samme tykkelse... Osv, osv... _Den anden_ vej (fra lavere til højere
spænding) derimod skal man være lidt påpasselig; det er ikke sikkert at
et varmelegeme der er 4 gange så tyndt kan klare den samme effekt...

Der er stort set uendeligt mange muligheder.

Helt enig.

Med venlig hilsen Preben

Re: 120V vaffeljern
Ja, ok. Enig.

Erling

Re: 120V vaffeljern

Det kan jeg ikke få til at virke, min kobbertråd varmer alt for meget ;-)

Det er så korrekt.

Re: 120V vaffeljern
Det er ikke ret tit, man anvender kobbertråd til varmelegeme, - med mindre
det er ufrivilligt.

Erling

Re: 120V vaffeljern

Nu var kobbertrå også en overdrivelse, men du havde ikke anført at man
skulle passe på med trådtypen.
Det vil nok være noget klogere at måle modstanden i tråden (eller bruge
ohms lov) og så købe en tråd med 4 gange så høj modstand ifølge databladet.

Re: 120V vaffeljern
Det vil jeg gerne bøje mig for. Det var blot ment som en regel, og når man
siger sådan, så gik jeg ud fra at det med trådtypen var en selvfølge, men
ok.

Erling

Re: 120V vaffeljern

Når nogle deltagere i tråden, ikke engang kan ohms lov, så vil jeg ikke
tage det for en selvfølge. Der er selvfølgelig også lige det problem med
hvilken type tråd der er brugt i jernet og det praktiske aspekt: kan
tråden overhovedet skiftes (jeg tvivler).

Re: 120V vaffeljern

Arh du giver da også op for ingen ting, hvis man er ihærdig nok kan det
sikkert lade sig gøre.

Alternativt kunne man jo også købe en nødgenerator i USA og drive
vaffeljernet på de 110V der kommer fra den.

Og tilpassede man så generatoren lidt, kunne man stege æbelskiver på
udstødningen..

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline