120V vaffeljern

HKJ skrev:

Hvilket betyder at spændingen målt i V-RMS bliver halveret. Altså: Sinusformet spænding igemmem en ideal diode halverer spændingen (RMS) Når spændingen bliver halveret, bliver strømmen det også. Et almindeligt simpelt varmelegeme designet til 115VAC fungerer derfor lige så godt hvis det får 230VAC via en diode.

Ivar Magnusson

Reply to
Ivar

Preben Bohn skrev:

Vrøvl, prøv igen.

Ivar Magnusson

Reply to
Ivar

Nej, dette er direkter forkert, hvis du insisterer på at beregne en RMS spænding bliver den cirka 161 volt.

Men da spændinge ikke bliver halveret, så bliver strømmen det heller ikke.

Varmelegemet vil fungerer, men dobbelt så godt, hvor lang tid det så fungerer er ikke til at sige.

Du har vist brug for at se lidt på kurverne, prøv at downloaded:

Find siden waveforms, vælg sinus vælg Vmax/Vmin, udfyld med 230*1.4 og -230*1.4 vælg frequence og udfyld med 50

Nu kan du skifte mellem fuld sinus og ensrettet sinus ved at flytte mærket i Rectify mellem No og Single+

Du vil så få en kurve og beregninger af bl.a. Vrms.

Reply to
HKJ

Roberto Saldo skrev:

Det er der ikke noget at sige til - det er jo en gang vrøvl.

Hvis det var mit vaffeljern, ville jeg blot smide det ud og købe et nyt. En diode ville givet vis kunne løse problemet, men den skal kunne monteres på en køleplade, da der vil blive afgivet en del effekt i det - men hvorfor bekymre sig for et par hundrede kroner.

Ivar Magnusson

Reply to
Ivar

bort set fra det, er det ikke lovligt at trække strøm i kun den ene halvperiode.

Så bliver den diode jo næsten til et... vaffenjern ;-)

--
 M.V.H
Christian Iversen

Beklager min simplificerede fremstilling, det er korrekt at effekten i en ren ohms belastning vil være 4 gange større ved 230 end ved

120V(115V), de 10A var hvad vaffeljernet bruger ved de 120V. Og så vil det selvfølgelig snarere være 20A ved 230V. Men med enkeltensretning er vi vel dernede igen målt i afsat effekt/tid. Min loddekolbe bliver ihvetfald kun halvt så varm(+-) med dioden indskudt. Men lad dem der har mere forstand rede det ud. Var bare et bud. No offence taken MVH Erik
Reply to
Erik Rasmussen

2 vaffeljern der udnytter hver sin halvperiode? :-) Erik
Reply to
Erik Rasmussen

Så var det vist nemmere blot at seriekoble de to vaffeljern og spare dioderne. :-)

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Nej da, så har det ikke noget med elektronik at gøre. Så skal det jo i en anden NG. :-)) Erik

Reply to
Erik Rasmussen

kan

Kan du ikke bare nøjes med at bage i den ½ tid ;-) /Leif

Reply to
Leif

Jeps; den RMS man ville have fået hvis man _ikke_ havde ensrettet.

Det kan regnes på mange forskellige måder. I og med at vi ved at vi får den _halve effekt_ ved ensretning og da RMS jo definitionsmæssigt er den effektive værdi af spændingen, får vi at:

U = sqrt(R*P) = sqrt(R*P1/2) = sqrt(R*P1)/sqrt(2) = U1/sqrt(2)

U = Effektive værdi af den ensrettede 230VAC (rms) spænding P = Effekten der bliver brændt af i modstanden R af U P1 = Effekten der _ville_ være brændt af i R ved U1 (230VAC), ikke-ensrettet

Alle udregninger uden hensynstagen til diode-spændingsfald, temperatur-koefficienter, osv.

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Bohn

Nej, hverken spændingen eller strømmen bliver halveret i den halv-periode hvor der bliver brændt noget af i modstanden. I den anden halv-periode bliver intet brændt af. Dermed får man den _halve_ effekt ved ensretning.

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Bohn

Jeps, blot er den brugt forkert. :-)

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Bohn

Nej, i effektiv værdi bliver den delt med sqrt(2) (som forklaret i andet indlæg).

Forkert. Sinusformet spænding igemmem en ideal diode given den halve effekt og dermed sqrt(2) mindre effektiv spænding.

Muligvis, men det ville i så fald intet have at gøre med at der blev afsat den samme effekt i det... :-)

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Bohn

Du skal da være velkommen til at prøve at modbevise det... :-)

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Bohn

Det er da vist dig der vrøvler her... Kom med nogle saglige argumenter i stedet for bare at beskylde folk for at vrøvle... :-) Leif har helt ret i at effekten bliver dobbelt så stor som den er beregnet til i vaffeljernet, hvis man bare ensretter 230VAC.

Til Leif: Hvis du kunne finde en 4800 W pære til 230V kunne du sætte den i serie. Men det er muligvis ikke helt nemt (og ville brænde en masse spild-energi af) da det ville kræve ~21A af din installation. Mht. lysdæmper-idéen ved jeg ikke hvor meget man må trække fra en normal el-installation i peaks; lysdæmperen skulle i øvrigt være normeret til

4800 W...

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Bohn

:-) Sikringerne ville nok ikke holde til det... :-)

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Bohn

1200W/120v = 10A 120v/10A=12 ohm

240v/12 ohm= 20A

20A*240=4800W = lyn-vafler :-)

Leif

Reply to
Leif Neland

"Leif Neland" skrev

Nu er det mange år siden, jeg legede med lysdæmpere, så jeg er ikke sikker på, at jeg har ret. Men er der ikke noget med, at mange triac baserede dæmpere ikke dæmper spændingen men derimod strømmen?

I øvrigt skal der lidt af en dæmper til at klare det problem, hvsi det altså kan lade sig gøre.

Claus

Reply to
Claus Tersgov