12 volts alarm til trigger på computer.

Hej Alle.

Jeg er helt på bar bund, så spørg endelig ind, hvis i ikke helt forstår
hvad det er jeg vil.

Jeg har fået etableret omfangsdræn om om mit hus med kælder, som en del
af løsningen er der en pumpebrønd, som pumper vandet op ad brønden og
over i kloak systemet når en flyder aktiveres.

I pumpebrønden er også installeret en alarm, der sender et 12 volts
signal hvis den aktiveres. Normalt vil man montere en lampe eller en
lydalarm, men jeg tænkte at det må kunne laves så der sendes en mail eller
en SMS hvis det går galt. Men hvordan får jeg lige et 12 volts signal til
at udløse noget i mit TCP/IP netværk?

Findes der færdiglavede løsninger, eller kan man selv bikse noget sammen?

Jeg har god erfaring med overvågning af computere/netværk med
dertilhørende udløsning af alarmer, da jeg tidligere har arbejdet meget
med overvågningsværktøjet nagios.

Kan man evt. bygge noet ind i min eksisterende DD-WRT baserede router?

Hvad skal jeg lede efter?

På forhånd tak, og med venlig hilsen.

Kasper

Re: 12 volts alarm til trigger på computer.
Hejsa

Er der en rs232 port på printet på en wrt ?

Det letteste er nok at bruge de 12v til at trække et relæ, der
kortslutter RTS eller lign. på en serielport og 'lytter' på det.

Hvis altså du har noget tændt med en serielport på...

/Henrik

Re: 12 volts alarm til trigger på computer.

Det kommer desværre nok til at knibe, hverken min router eller min ubuntu
server har serielport.

Findes der mon færdiglavede "bokse" hvorpå man kan tilslutte en eller
gerne flere enheder?

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal søge efter for at finde den slags.

/Kasper

Re: 12 volts alarm til trigger på computer.

Min Linksys WRT54GL havde heller ikke serielport tilgængelig, men du kan
som oftest finde udtaget til en serielport på printet.

Jeg havde samme problemstilling som dig, bare at jeg skulle måle alle
'ticks' fra min elmåler til varmepumpen. Jeg benytter pin 9 (Ring
indicator) i et RS232 DB9 stik til at trigge en interrupt ved hver
'tick'. Derved behøver jeg ikke at polle porten, og ej heller være heldig
for at ramme pulsen. Du har så sikkert ikke problemer med en smal
pulsbredde.

Bottom line, jeg fornemmer du helst vil have en færdig boks, men jeg
ville alligevel lige nævne at der sikkert er en skjult serielport på din
router.

Cheers,
Mikael
--
Mit domæne er tuxpower, så fjern det overflødige

Re: 12 volts alarm til trigger på computer.

Lyder spE6%ndende, jeg har set andre gF8%re det pE5% nettet, hvor der er ve=
jledninger til at finde seriel port osv.

mht programmet pE5% PC'en. Du linker sE5% bare op til den virtuelle com por=
t via Visual C eller lign. udviklingsmiljF8%?

Re: 12 volts alarm til trigger på computer.

Jeg har så snydt lidt, idet jeg skulle benytte flere serielporte. Jeg tog
en USB <-> serieladapter med interrupts aktiveret (det er måske tilfældet
på alle USB-serieladaptere?)

Jeg benytter C# (Visual studio), da jeg skal have data videre til en SQL-
server, samt at jeg har et client-server miljø. Jeg benytter så den
fysiske port, men virtuelle porte er også fint.

Jeg poster gerne eksempelkode til at kommunikere med serielporten
(inklusiv interrupt) hvis det har interesse. Det fylder ikke meget mere
end 10-15 linier.

/Mikael
--
Mit domæne er tuxpower, så fjern det overflødige

Re: 12 volts alarm til trigger på computer.

Som lovet, dog lidt forsinket...

[code]
namespace ElAcq
{
    class Program
    {
    static void Main(string[] args)
        {
        // This list is needed to avoid the GC removing the reference
          // to the SerialPort.
            List<SerialPort> port = new List<SerialPort>();

            // Configure the serial port
            Console.WriteLine("Configuring the COM-port");
            SerialPort sp = new SerialPort("COM3", 9600,
                    Parity.None, 8, StopBits.One);
            //SerialPort sp = new SerialPort("COM5", 9600,
        //                Parity.None, 8, StopBits.One);

            // Configuring the event
      sp.PinChanged += new SerialPinChangedEventHandler(sp_PinChanged);

            // Open the serial port
            Console.WriteLine("Opening the COM-port");
            sp.Open();
            port.Add(sp); // Add the sp-entry to the list to keep the
                  // reference alive.
            GC.SuppressFinalize(sp.BaseStream); // This does not work by
                    // itself, and the line can be removed.

            while (true)
            {
                if (sp.IsOpen == false)
                    sp.Open();

        // Here a lot of code doing a lot of stuff...
        // In this code there exist a way to get out of
        // the while-loop.
        }

        sp.Close();
    }

static void sp_PinChanged(object sender, SerialPinChangedEventArgs e)
        {
            Console.WriteLine("Interrupt received...");
            // Do some work here when an interrupt is detected on the
            // serial port.
        }
    }
}
[/code]

Jeg har desværre været nødsaget til at reformattere koden, da jeg har 72
karakterer at gøre med i bredden. Men ovenstående bør virke hvis du
starter et nyt projekt som console applikation, og copy/paste ovenstående
ind. Ved at starte et nyt projekt, så får du angivet et andet namespace -
brug det istedet for mit.

Jeg svarer gerne på spørgsmål i det omfang jeg kan, og post helst
spørgsmålene her i gruppen, så kan alle være med til at svare.

Held og lykke med projektet!

/Mikael
--
Mit domæne er tuxpower, så fjern det overflødige

Re: 12 volts alarm til trigger på computer.

ME5%ske Twine kan hjE6%lpe dig:
http://www.kickstarter.com/projects/supermechanical/twine-listen-to-your-wo =
rld-talk-to-the-internet

-Bo Andersen-

Re: 12 volts alarm til trigger på computer.

your-world-talk-to-the-internet

Det ser interessant ud, men kan så vidt jeg kan se ikke købes endnu?

Re: 12 volts alarm til trigger på computer.

Nej, det er vist rigtigt.
Man kan dog lave en pre-order (Ships in June) med b.la. fugt-sensor
her:
http://supermechanical.com/twine /
-Bo Andersen-

Site Timeline