12 volt radiosender

jeg har en 12 volt billig radiosender, fra aldi eller netto eller noget
i den stil som skal have 12 volt, 200mA.
Nu kunne jeg godt tænke mig at forsyne den fra bil, med hvad deraf
kommer af ustabil strøm. Jeg prøvede derfor at se hvad den egentlig
kræved, og den kører upåklageligt helt ned til 7,8volt.
Jeg tænkte derfor på blot at sætte en 12 volt zener diode på.
Burde der være nogle problemer med det, og findes de i det helt taget så
store, og hvorfra?

mvh Troels

Re: 12 volt radiosender

Hvis den, som du skriver, kører ok helt ned til 7,8 v. ville der jo ikke
være noget i vejen for at lade forsyningen passere en 7809 f.eks. altså 9 v.
ud.
Omvendt, - hvis den er så flexibel, - tror du så, den har noget imod de der
ca 14 v. som bilen giver ?

Erling

Re: 12 volt radiosender
  > Hvis den, som du skriver, kører ok helt ned til 7,8 v. ville der jo
ikke

jo, burde sagtens kunne køre permanent på 9 volt, men ikke sikker på de
14,4 der jo reelt burde komme på med motoren kørende.

Re: 12 volt radiosender

Netop det. Jeg formodede, at når den var så fleksibel nedad, så var det
måske, fordi der var indbygget en eller anden form for spændingsregulator,
og så burde det næsten kunne lade sig gøre.

Erling

Re: 12 volt radiosender

For radioamatører lovlige, håndholdte eller for indbygning i biler
sende/modtage apparater er forsyningsspændingen specifiseret helt op til
16,8 V, hvilket er generatorens topspænding over akkumulatoren.

Uanset alle håndholdte forsynet med 9 V. i stedet for 12 V. vil kun reducere
sendeeffekten, hvilket får batteriet til at holde længere.
Karsten H. Jensen

Re: 12 volt radiosender

Næh.

Strømtrækket er oftest det samme, men da spændingen er lavere, bliver
udgangseffekten lavere.

Re: 12 volt radiosender

Og hvad er så forskellen? Bortset fra, at  strømtrækket reduceres da med
spændingsfaldet - det kan jo ikke andet. Resultatet er det samme: reduceret
sendeeffekt eller udgangseffekt, hvis du hellere vil det.
Karsten H. Jensen

Re: 12 volt radiosender

Jo, man styrer strømmen i udgangstrinnet.

Nope....

Re: 12 volt radiosender

Noper noperererer og mer noperi (helt ærligt, synes jeg, det noperi
ser/lyder flabet og bedrevidende).

Du tænker sikkert på bias. Jeg tænker på hele forsyningsspændingen. Hvis den
reduceres falder det totale strønmtræk da også.

Med et keyed PA-trin reduceres den afgivne/udstrålede effekt da også.

Ellers skal jeg da have mine PA-trin bygget om - både dem med rør og dem med
transistorer. Hvis du vil konstruere dem på den facon, du angiver - og tage
skraldet, hvis de ikke består røgprøven, så vil jeg da gerne se det - med
røgmaske.
Karsten H. Jensen

Re: 12 volt radiosender

Den er hverken specialt radio amatør agtig eller beregnet til
installation i bil, men en standart 86xMHz sender der sender ca 100m.
Derfor er jeg ikke sikker på at den har godt af de 14 volt i længere
tid. Åbnede den lige og der sikker intet der kunne minde om
spændiingsregulering (med den begrænsede viden jeg har om det).

sad lige og læste lidt om 78xx, og kunne lige umiddlebart læse mig frem
til at den ca skal have en volt over udgangs spændingen, hvilket vil
sige at man burde kunne smide en 7810 ind??

Re: 12 volt radiosender
Hej Troels

En rigtig god og billig løsning, eller en LM317 og to modstande, så
kan du bestemme nøjagtig hvilken spænding du vil have til din PMR.

Mvh Max

Re: 12 volt radiosender
Og husk så lige transientbeskyttelsen på indgangen..

/carsten

Re: 12 volt radiosender

Fremgik det tydeligt af dit spørgsmål i første omgang? Jeg husker det ikke.

Det er jo så heller ikke nødvendigt med den store tolerance.

Du kunne pull den op med en diode.
Karsten H. Jensen