12 volt pære og bilbatteri

Hej,

Jeg er i besiddelse af en 12 volt fjernprojektørlampe til en bil (standard
55 watt) og et 12 volt bilbatteri.
Batteriet skal bruges til at få projektøren til at lyse, og det skal vel og
mærke ikke monteres i en bil. Opladningen sker med en almindelig bilbatteri
oplader. Lampen bliver simpelthen tilsluttet batteriet direkte.

Spørgsmålet går på om man bør indsætte et eller andet mellem batteriet og
projektøren? Hvis batteriet er meget frisk opladet, så kan spændingen jo
godt snige sig over 12 volt, og måske har pæren ikke godt af for høj
spændning, måske nedsættes levetiden, o.s.v.

Hvad kan man gøre (hvis det i praksis er ligemeget af hensyn til pærens
levetid, så vil jeg jo helst lade være med at gøre noget overhovedet!). Jeg
tænker på løsninger som f.eks. formodstand, sikring, zener-diode,
elektronisk regulering?

Re: 12 volt pære og bilbatteri
Ikke noget, det samme sker jo i en bil.
mvh Erik

Re: 12 volt pære og bilbatteri

Ups, selvfølgelig under forudsætning ad at billaderen opfører sig som
den skal, og ikke bare ukritisk lader hele tiden.
Ellers går det mest ud over batteriet, og pæren får konstant en smule
overspænding, om det i realitetn betyder noget forlevetiden kommer an på
om den er konstat tændt 24/7
Erik

Re: 12 volt pære og bilbatteri

Når pæren er monteret i en bil får den op til 14,4 Volt, så du behøver
absolut ikke at bekymre dig om dens levetid, ved 12 Volt er brændetiden
mindst dobbelt så lang som ved 14 Volt, men lysstyrken er selvfølgelig
mindre.

Hilsen Aksel

Re: 12 volt pære og bilbatteri

Forøger du spændingen med ca. 10% forringes levetiden væsentlig mere end
hvis du reducerer spændingen med ca, 10%, hvilket kan give næsten dobbelt
levetid (overdirvelse fremmer forståeligheden). Nu drejer det sig imidlertid
om spændingen ude ved pæren og ikke spændingen direkte over akkumulatoren.

Ladespændingen til akkumulatoren vil i ubelastet tilstand altid være højere
(ca. 14 V.) end akkumulatorspændingen.

Løsningen med akkumulator er i øvrigt meget upraktisk. Hvis en lader
alligevel altid skal stå tændt og bruge akkumulatoren som buffer, er det
meget snildere at bruge en strømforsyning direkte, der kan bestå af ene og
alene en transformator, der kan bære belastningen på de 4,5 - 5 Amp.,
halogenpæren på 55 W. trækker. Det gør ikke noget, at
transformatorspændingen ubelastet vil være højere - op til 10-15% højere,
når blot spændingen ude på selve halogenpæren ikke overstiger 12 V. i tændt
tilstand. Er spændingen højere, skal der indsættes en modstand på mellem 0,1
og 3 Ohm, og den skal som formodstand alligevel kunne bære strømmen - de ca.
5 A..

ld os sige, at din trafor leverer 14 V. over halogenpæren, er det 2 V. i
forhold til de 12 V., du skal have "fjernet". Da strømmen alligevel vil/skal
være ca. 5 A. 10 W, skasl modstanden være ca. 0,4 Ohm. En rimelig lang
ledning (alm. lysnetledning) på vil hurtigt udgøre en modstand på ca.
0,2-0,5 Ohm ved de nævnte spændinger og strømme - og den bliver heller ikke
så varm:-).

Syredampe (svovlsyre) fra en akkumulator vil være højst uheldigt, da f.eks
alt værktøj i nærheden vil ruste - også selvom de ikke melder regn i
vejrudsigten.
Karsten H. Jensen

Re: 12 volt pære og bilbatteri

De 14 volt er den såkaldte gasspænding, dvs. akkumulatoren er fuldt
opladet og al den energi man tilfører bliver til gas (knaldgas faktisk).
Det varer kun brøkdele af sekund ved belastning med 55W, så er spændingen
nede på elektrolyt-spændingen igen, med mindre laderen er alt for
voldsom. Den spænding er ikke noget problem for pæren.

(klip)

Der er både for og imod. Måske er der ikke meget energi til stede
(solceller?). Måske skal man lade op hjemme og lyse i "felten" ?

(klip)

Enig - tag derfor en vedligeholdelsesfri akkumulator. De har indbygget
katalysator til at gendanne vandet fra knaldgassen og er derfor helt
tætte (med mindre man overoplader dem så hårdt at sikkerhedsventilen
åbner, naturligvis).

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Re: 12 volt pære og bilbatteri

12 volt 55W ., på solceller ..

så er det vist billigere at købe en generator ., eller grave kabel ned ...

~~Frank .,

Re: 12 volt pære og bilbatteri

Du er hermed erklæret "opfinder af den soldrevne lygte" :-)
Til lykke!

Jeg skrev om grunde til at opladning af en akkumulator kunne være mere
praktisk end at drive lampen direkte fra en trafo.

F.eks. opladning vha. solceller. Det du'r selvfølgelig ikke til konstant
drift.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Re: 12 volt pære og bilbatteri

Ja en sikring - så tæt på batteriet som muligt.

Når ledningen bliver brugt bliver den slidt og på et tidspuntk skal det nok
lykkes at kortslutte den. Er det et kraftigt kabel kan batteriet sige BOOOM
og hvis det er tyndere så bliver det til en fin glødetråd...

Overvej at smide batteriet i en kasse med sikring og en 12V fatning. Så kan
du sætte stik på lader og lampe og det er nemt at skifte rundt. De alm. 12V
cigarettænderstik er godt nok ikke specielt gode, men med sådan et på lampen
kan du også anvende den i tilfældig bil.

Re: 12 volt pære og bilbatteri

jeg giver en kasse øl til den der kan korsslutte en ledning...
et 2.5mm2 kabel fungerer fint som sikring på et bilbatteri. samme tykkelse
kan man bruge til lampen. en kasse er en skidt ide da der så kan akumuleres
gasser og det kan ganske rigtigt sige bum men det er vist mere teori end
virklighed. det kræver en forholdsvis tæt kasse.

Re: 12 volt pære og bilbatteri

akumuleres
Jeg vil nu nødigt bruge en 2.5 kvadrat ledning til sikring. Jeg har omsat
"teori" til virkelighed 3 gange personligt, samt set/hørt kolleger lave
samme nummer flere gange. Jeg kan garantere for at det gi'r et knald, med
hylen for ørerne i flere timer efter.
Ikke nok med det, men batterikassen kan findes udover 400 kvadratmeter
værksted bagefter, for ikke at tale om at man begynder at klø noget så
nederdrægtigt.

Morale: Sikring på !

mvh
Ebbe

Re: 12 volt pære og bilbatteri

Kommer du forbi med den ?

a) Jeg bruger en del forlængerledninger i udhuset og det er lykkedes mig at
få slidt hul på en af dem så kablet kortsluttede.

b) På mc'en udbedrede jeg sidste weekend en kortslutning. Jeg havde
forlænget et 2x0.75mm2 vha lodning og krympeflex. Lodningerne var ca 15mm
fra hinanden og der var først krympeflex omkring den ene lodning og dernæst
omkring det hele - alligevel er der trængt vejsnavs/salt og vand nok ind til
at lave en korslutning. (Nu er det loddet om og det er kommet en flex med
lim omkring.

/A

Undgå lodning af bløde ledninger (Re: 12 volt pære og bilbatteri)

Jeg kan generelt fraråde at lodde på bløde ledninger i områder med
vibration. "Crimp-samlinger" - altså sådan nogen, hvor man presser en dims
fast på ledningen er bedre.

Lodningen laver en kegle af fast materiale ind i ledningen og overgangen
mellem det faste og det bløde har det med at vibrere i stykker.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Re: Undgå lodning af bløde ledninger (Re: 12 volt pære og bilbatteri)

Men med aflastning over et "passende" stykke med lim og crymp burde det vel
holde....

Diverse strømtyve har det nu også med at blive ringe med alderen

Problemet med vibrationer er nu også slemt med crimpede stik. Jeg har måtte
rep'e flere stik hvor ledningerne er knækket lige hvor de er crimpet i
stikket. Både på den forrige bil (90'er 350.000km) men også på den mc jeg
kører på nu (88'er encylindret 82000km).

Re: Undgå lodning af bløde ledninger (Re: 12 volt pære og bilbatteri)

Især hvis du krymper en eller anden forstærkning ind ved siden af
samlingen. En stump oliefast plast-stang eller lign. Det gælder om at
hindre bøjninger der hvor blød ledning bliver til fast lodning.

Strømtyve er kun til brug på steder, hvor der hverken er vibrationer
eller fugt, IMHO.

Ingenting holder evigt - men vibrerende lodninger holder kortere tid end
man ønsker sig.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Re: 12 volt pære og bilbatteri

Et (for) tyndt kabel kan vist gøre det.

Prøv dig frem.

Mvh. Jørgen

Re: 12 volt pære og bilbatteri

Hej gruppe,

Tak for de mange svar. Jeg kan tror det ender med en sikring, så er jeg i
hvert fald sikret mod eventuelle ubehageligheder p.g.a. en kortslutning. Jeg
vil ikke gøre noget videre ud af at sikre lampen mod overspænding, forbruget
på de 55 watt vil sandsynligvis ret hurtigt få spændingen ned på et
acceptabelt niveau.

Det er meningen at lampe og batteri skal bruges "i felten". Og når batteriet
er ved at være fladt, så kommer det hjem til en omgang opladning.

Re: 12 volt pære og bilbatteri

Var det oplyst indledningsvis?
Karsten H. Jensen