12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

hey.

jeg har en internet shop hvori jeg sælger bilstereo og derfor får jeg lidt
bilstereo mellem hænderne engang imellem...! men jeg kunne godt tænke mig at
have så jeg kunne sætte det til si stuen og lege/teste det lidt! men hvordan
får jeg lavet noget der suer til det? hvad skal jeg bruge af komponenter?
findes der en eller anden transformator der kan klare at man skruer lidt op
eller hvad har i af forslag?

prisen betyder lidt... men hvis der er en løsning der er optimal og den
koster en 3-5000 ligger jeg gerne de penge!

hvad har i af forslag? og evt links til noget der kan bruges!

--
Mvh.

Nikolai R. Jensen
Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

at
hvordan
op

Det beste er nok at du skaffer deg et 12 Volt batteri av fritidstypen.
"Gelebatteri", slik at du ikke får noe problem med syre. Til dette batteri
som bør være av høy kvalitet, og som derfor sikkert koster minst kr 1500,-
bør du ha en proff lader som minst kan lade 20 A og ha automatisk
vedlikehold. Proff ladere koster fort over kr 2000,- I Norge er det et firma
som heter Ladac som leverer alt til dette bruk.
Ellers har jeg også laget noe slikt.

www.ladac.no

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilst ereo!

Prøv noget nyt, Arne:

Slet overflødig tekst.  Dit svar er dermed meget lettere at læse.

Se på www.usenet.dk for at få flere ideer til at forbedre indlæggene.

Mvh. Jørgen

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

Skal du ikke også hælde vand ud af ørene til VIP der heller ikke kan finde
ud af at citere korrekt !?

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

Mon ikke spørgsmålet skulle stilles i NG'en dk.teknik.lyd.bilstereo. Jeg
tror, de er mere "kvalificerede"  til at besvare spørgsmål af den art.:-)
Karsten H. Jensen

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

batteri

Takk for ditt overflødige svar. Som du ser av de etterfølgende svar er de
det samme som mitt.
Om du kun skal kverulere på måten å svare på, vil jeg påpeke at svaret er
utformet etter det orginale spørsmål.
Om du har problemer med å akseptere at det svares direkte på et spørsmål,
bør du nok lese etiketten en gang til.

Med hilsen
Arme Offenberg

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!
kig på www.brugtgrej.dk under sælges / PSU

her er masser af 12 - 13,8 V forsyninger helt op til 50 A

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!
Jep, men hvis du kigger på hans produkter så har han en forstærker der
hævder 2000W RMS ! det kræver de første 144 amp v 13.8 + virkningsgrad, så
jeg tror jeg ville supplere med en akku.

/carsten

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

Well, når virkningsgraden er medregnet så sakl der vel en _alvorlig_ akku
til den slags strømtræk, hvis showet skal vare mere end nogle få minutter.

Deciderede forbrugsbatterier er voldsomt dyre hvis de kan levere feks 250A
og holde battspænding rimeligt.

Mon ikke den forstærkeropgivelse er lidt overdrevet? Jeg kan ikke lige se
hvordan det strømtræk skulle kunne realiseres i en bil....(i andet end korte
perioder)

Mvh
Henrik

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

;-) det var det jeg mente med at skrive _hævder_ , og da frekvensområdet er
20-500Hz skal det også være nogle seriøse kondensatorer til at levere strøm
til spidserne.  Endelig skal det være nogle rimelige forbindelser til
højtalerne 2kWrms i 2ohm er ~45amp peak - næppe nok med med alm kabelsko (de
ryster nok også løst af lydtrykket !) Specielt hvis dæmpningsfaktoren på 500
(spec) skal være tilstede helt ude ved højtaleren
Men hvis han ikke skal blive til grin - så er han jo som forhandler nødt til
at have hele setup'et til at matche, det virker nok ikke troværdigt at have
en 2kW forstærker drevet af en 12V/1amp netadaptor (fra netto) ;-)

--
/carsten

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!
er
strøm
(de
500
til
have
Hvad bruger de forretninger der sælger bilstereo.. de plejer da nok at kunne
trykke lyden lidt deropaf....

/René

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

I givet fald kan man da bare bruge truck-batterier. Det findes der da
opladere til, der kræver 3x400 V~ forsyningsspænding. Skulle det knibe har
jeg da en oplader stående, jeg ikke bruger, stor som en kommode, billigt til
salg for 10k kr. = ca. ½ pris.:-).

Men selvfølgelig, 2 kW fra en autoforstærker - tja, overdrivelse fremmer
forståelsen.
Karsten H. Jensen

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!
Heldigvis fandt KHJ <bitosnabelatdcadslpunktumdk> tastaturet og skrev i

Er truck's ikke typisk 24 el 36V?

/carsten

Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

Karsten H. Jensen> Er truck's ikke typisk 24 el 36V?
Re: 12 volt i min stue? test anlæg il bilstereo!

Et bilbatteri og en autolader.