12 V triggerspænding i audio

Hej Gruppe,

Flere typer af audio (bl.a. NAD mfl.) har I/O for en 12V triggerspænding, således f.eks. tilkoblede enheder følger MainAmp, når den tændes og slukkes - forbindes bl.a. via en 3.5 mm jack mellem enhederne..

Men jeg har endnu ikke set hvordan det er udført - et relæ der falder ud og afbryder netspænding eller hvordan ?

(..prøver selvfølgelig at fuske en enhed til I/O kæden ;-)

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Næ, det er nu lidt forskellige. I mange af de autoamps bruges en 494 PWM regulering. Der sidder en inhibit ben du kan gå ind og sætte høj og dermed lukke SMPS'en ned. Så sætter du en transistor e.l. på og bruger den på den måde. Alle autoforstærkere er bygget ovet en DC-DC converter og det er den du går ind og tænder/slukker for med det styreben.

Peter

Reply to
Peter Andersen

Ja det er jo enkelt ifm. den type strømforsyning Peter, men det anvendes også ifm. alm. trafo, ensretter etc - og hvordan kobles der.

Smider en 'snuser' på triggerindgang (modstand til base på trans) og lader collector gå i mætning og relæ aktiveres ?

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Ja, jeg var for hurtig - af en eller anden grund læste jeg dit indlæg som være noget der omhandlede autoforstærkere. Må ha været træt :-)

Det vil jeg da gætte på hvis ellers apparatet opfører sig på den måde, det er jo i sig selv enkelt. Men det kunne jo også være noget der var kørende via en standby supply og kunne aktiveres af både en fjernbetjening og et externt styresignal.

Hvad er det konkret du "roder" med? hvilke apparaterer drejer det sig om? måske kunne vi finde et diagram at kigge på.

Peter

Reply to
Peter Andersen

Det er et 'sammenrend' af forskellige + egne DIY Peter - som jeg vil koble. De skal have et par jack mv. monteret, så power on/off hænger sammen.

Men kun én har trigger out - den bliver så 'master' for ændringen.

Prøv f.eks. de nye NAD typer C162, C163, C352, C370, C422, T585 og lignende, samt jeg har set at også Rotel bruger 12V trigger.

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Jeg har en servicemanual i PDF på en C352 liggende, måske kan den hjælpe dig. Jeg kan nu ikke lige gennemskue spørgsmålet ud fra den. Hvis det kan hjælpe dig så sender jeg den til dig.

Peter

Reply to
Peter Andersen

Fint Peter... jeg må kunne fiske funktionen ud af den, og vil gerne modtage en kopi.

Mange tak for hjælpen. finn dut christensen snøbel winmagic i danmark

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn