12 V triggerspænding i audio

Hej Gruppe,

Flere typer af audio (bl.a. NAD mfl.) har I/O for en 12V
triggerspænding, således f.eks. tilkoblede enheder følger MainAmp, når
den tændes og slukkes - forbindes bl.a. via en 3.5 mm jack mellem
enhederne..

Men jeg har endnu ikke set hvordan det er udført - et relæ der falder ud
og afbryder netspænding eller hvordan ?

(..prøver selvfølgelig at fuske en enhed til I/O kæden ;-)

Venlig hilsen
Finn

Re: 12 V triggerspænding i audio

Næ, det er nu lidt forskellige. I mange af de autoamps bruges en 494 PWM
regulering. Der sidder en inhibit ben du kan gå ind og sætte høj og dermed
lukke SMPS'en ned. Så sætter du en transistor e.l. på og bruger den på den
måde.
Alle autoforstærkere er bygget ovet en DC-DC converter og det er den du går
ind og tænder/slukker for med det styreben.

Peter

Re: 12 V triggerspænding i audio

Ja det er jo enkelt ifm. den type strømforsyning Peter, men det anvendes
også ifm. alm. trafo, ensretter etc - og hvordan kobles der.

Smider en 'snuser' på triggerindgang (modstand til base på trans) og
lader collector gå i mætning og relæ aktiveres ?

Venlig hilsen
Finn

Re: 12 V triggerspænding i audio
Ja, jeg var for hurtig - af en eller anden grund læste jeg dit indlæg som
være noget der omhandlede autoforstærkere. Må ha været træt :-)

Det vil jeg da gætte på hvis ellers apparatet opfører sig på den måde, det
er jo i sig selv enkelt. Men det kunne jo også være noget der var kørende
via en standby supply og kunne aktiveres af både en fjernbetjening og et
externt styresignal.

Hvad er det konkret du "roder" med? hvilke apparaterer drejer det sig om?
måske kunne vi finde et diagram at kigge på.

Peter

Re: 12 V triggerspænding i audio
Det er et 'sammenrend' af forskellige + egne DIY Peter - som jeg vil
koble. De skal have et par jack mv. monteret, så power on/off hænger sammen.

Men kun én har trigger out - den bliver så 'master' for ændringen.

Prøv f.eks. de nye NAD typer C162, C163, C352, C370, C422, T585 og
lignende, samt jeg har set at også Rotel bruger 12V trigger.

Venlig hilsen
Finn

Re: 12 V triggerspænding i audio

Jeg har en servicemanual i PDF på en C352 liggende, måske kan den hjælpe
dig. Jeg kan nu ikke lige gennemskue spørgsmålet ud fra den. Hvis det kan
hjælpe dig så sender jeg den til dig.

Peter

Re: 12 V triggerspænding i audio

Fint Peter... jeg må kunne fiske funktionen ud af den, og vil gerne
modtage en kopi.

Mange tak for hjælpen.
finn dut christensen snøbel winmagic i danmark

Venlig hilsen
Finn

Site Timeline