12 til 24 volts konverter

Hej,

Nogle herinde der kan henvise til et sted hvor de sælger 12 - 24 volts
konvertere til en god pris??

Mvh. Morten

Re: 12 til 24 volts konverter

0.1 eller 1000A ?

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: 12 til 24 volts konverter

Godt spørgsmål ;)

Den skal kunne trække et sæde fra en lastbil, har INGEN ide om hver
mange amps sædevarmen i den trækker...

Mvh. Morten

Re: 12 til 24 volts konverter

"Morten Trab"

Start med at tilslutte sædet som det er: Der vil blive omsat den kvarte
effekt i sædet, og det er vel osse noget?

Per

Re: 12 til 24 volts konverter

Er forsøgt, men der sidder en masse styring i sædet, så der er ingen
liv ved blot 12 volt...

Mvh. Morten

Re: 12 til 24 volts konverter

Undersøg hvilken effekt, den skal være beregnet til og se her:

http://www.mascot.no/no/nyeprodukter.asp?mod=9

Karsten H. (7870)
Re: 12 til 24 volts konverter

Tror Morten leder efter en 12V dc til 24V dc, IKKE en 12/24V dc til 230V ac.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: 12 til 24 volts konverter

Hvis det er til sædevarme, er det vel ligegyldigt, om det kommer til at
hedde 24 volt AC eller DC.
Men som før sagt, - montér det med 12v, o få en fjerdedel varme, og se, om
det giver nok.
Derefter er det så muligt at måle strømforbruget.
Ved konvertering kan dette så altid ganges med fire.

Erling

Re: 12 til 24 volts konverter

Hvis det skal siddde i en bil er der nok ikke AC tilrådighed, og så
falder muligheden for en simpel transformer fra.

Hvis man fordobler spændingen stiger strømmen med en faktor 2, IKKE 4

Bo //

Re: 12 til 24 volts konverter

"Bo Bjerre" <

Nemmerli´ - og effekten (W) bliver fire gange så stor.

Per

Re: 12 til 24 volts konverter

Nu skal I da bare misforstå det helt rigtigt.
Når man fordobler spændingen med en konverter (inverter), fordobler man også
strømforbruget med belastningen, men for at dette kan lade sig gøre, vil
strømforbruget, set fra 12v siden, blive firdoblet, og dermed også effekten.
Er vi enige?
OG, - når jeg skriver AC, så mente jeg blot, at ensretningen i konverteren
egentlig er overflødigt, - Er vi enige?
Brug lige fantasien.

Erling

Re: 12 til 24 volts konverter

Nej, jeg kan ikke forstå argumentet. Hvorfor skulle strømmen blive 4
gange så stor når man fordobler spændingen over en ohms belastning ?

Nej, for så virker en boost converter IKKE.

Bo //

Re: 12 til 24 volts konverter

Næh, som jeg læser det, så står der 12 - 24 V inverter (som det hedder, når
man ændrer fra en lavere spænding til en højere - uanset om det er er mellem
både ~ og =). Det forstår jeg som fra 12 V= til 24 V=, og de findes her i
flere forskellige effektklasser:

http://www.mascot.no/no/nyeprodukter.asp?mod=9

Inverteringen sker bved at "hakke" DC'en i småstykker og transformere dem op
til den højere spænding og der ensrette og filtrere DC-spændingen.
Karsten H. (7870)
Re: 12 til 24 volts konverter

Tjah, man kan vel også bare lave en boost
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter den er noget mere effektiv
end en h-bro, trafo og brokoblet ensretter på den anden side.

Re: 12 til 24 volts konverter

Der er stadig det ved det, at hvis det bare er til varme i et sæde, hvorfor
så ensrette på det.
Ved godt, at der bliver sagt DC/DC, - også ok, men hvis man skal til at
selvbygge, - eller man finder en ting, med AC ud, er det vel også OK?
Ensrettere koster penge, - også i effekttab.

Erling

Re: 12 til 24 volts konverter

Ja, men jeg tror nu ikke du på nogen måde får bedre effektivitet end med
en boost converter.

Re: 12 til 24 volts konverter

Det skal jeg så ikke forsværge.
Jeg så det kun som ensretning til et varmelegeme, der ellers er ligeglad,
bare spændingen er der.

Erling

Re: 12 til 24 volts konverter
On Fri, 2 Mar 2007 14:16:39 +0100, "Erling Nansen"

Helt misforstået...
Grunden til at jeg sagde sædevarme var at det uden tvivl er den der
sluger flest amps i sædet...

Der er både styreenhed til luftaffjedringen, blæsere, motorstyret
indstilling af ryglænet og somsagt sædevarme i det...

Med andre ord, der sidder en fin lille styreboks under sædet hvor der
tydeligt står 24V= på mærket (der står dog ikke andet end 24V=, intet
om hvor mange Watt det sluger)...

Har forsøgt at smide det direkte på den 12volt forsyning som mit
oliefyr i bilen kører på (direkte på batteriet gennem en sikring) og
der skete intet når man satte det til, lampen på boksen begyndte end
ikke at blinke (gør den i standby tilstand)...

Mvh. Morten

Re: 12 til 24 volts konverter

Ok, det var jo noget ganske andet.
Så bøjer jeg mig.
Som det blev beskrevet, var det et varmelegeme, det drejede sig om.

Erling

Re: 12 til 24 volts konverter

Motorene til ryglænet kan nu snildt være dem der bruger mest.

Men hvorfor ikke smide 24 volt til svinet og så måle hvor mange ampere der
bruges?

Du må vende bare en enkelt person der har en bil der kører på 24V, et par
startkabler til sædet og så ampermeter på.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline