12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

Hej alle i eksperte,

Er ved at være træt af at min bil springer forlygte pærene næsten lige så
ofte som man skifter sokker :-)

Er der mon nogen der kan hjælpe med et kredsløb der holder spændingen
konstant på de her 12 - 13 volt uden at forringe lysudbyttet, bil værkstedet
vil blot indsætte en modstand som godt nok nedbringer spændingen men så
meget så lysudbyttet falder, derfor kunne jeg forestille mig et kredsløb
lidt alá en 7812 eller noget i den stil, kan det lade sig gøre ?

På forhånd tak.
Poul Ladefoged

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?
værkstedet

Det kan laves men nok ikke lige med en linier regulator.

Inden der laves noget så er der lige nogle ting du kan prøve / teste.

Har du prøvet med nogle andre pære ?
Der kan være fejl i din generator så den laver for høj spænding "ikke godt
for batteriet".
Nogle generatorer laver for høj spænding hvis batteriet er dårligt.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Bilen er en Peugeot 206 fra 2004 og er åbenbart notorisk kendt for at
springe sine forlygte pære, specielt den venstre !
Så alt burde være i orden rent elektrisk, det er vist noget med at moderne
biler for at opretholde en tilstrækkelig spænding til diverse elektronik
under fuldlast af det elektriske system, køre med en anelse overspænding
hvilket desværre går ud over bilens pære, specielt forlygte pærene.

MvH
Poul Ladefoged

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?
Har du overvejert at forlænge ledningen til pæren ? indsæt 2-3 meter 1mm2
ledning. Og ja det er tykt nok til de 5A som pæren trækker.

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

Jeg har ladet mig fortælle at der findes specielle pærer som kan klare
overspænding, måske det var værd at undersøge.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

Det er vel bare et spørgsmål om at dimensionere modstanden rigtigt ?

Din bil har ved normal drift ca 14V på batteriet, det skal dine pærer
kunne holde til. Om det så er designet af lygten der gør at pæren ikek
kan komme af med den overskydende varme er noget helt andet.

Uanset, hvor lidt du dæmper, vil lysudbyttet falde. That's life.

Men når det nu kun er den en pære der springer, er der vel ikke noget
elektrisk galt med bilen som sådan (underligt nok, da det er en
franskmand), men noget mekansik der er galt.

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

Så vidt jeg har lært/forstået "bremser" en modstand kun for strømmen?

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

Ja - sådan da - og skaber derved et spændingsfald over sig. Det er det
spændingsfald du vil udnytte..

Spændingsfaldet kan også laves med en diode. En 1N5407 har ca 0,7 volts
spændignsfald over sig, Det er ret konstant, Husk bare at sætte den et
sted, hvor den kan komme af med varmen, der skal lige afsættes en 4-5 w
i den... (smelte smelte ledning, hvis den ikke er kølet).

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?
Takker for alle forslag, tror jeg hælder mest til at prøve den med dioden da
det er den simpleste metode og sandsynligvis nok.

[...]

Eller to stk. i parallel

Mvh. Poul T.

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

da

Det er bedst kun at bruge en diode, ikke parallelt da den ene diode vil
trække mod fuldt og den anden mod intet.  Så vælg heller en stor diode, de
fås til mange A  (fx + 100 A) til el motore.    Hvis du fx vælger en til ca
25 A  så bliver den knapt nok varm ved de 5 A, også da der er metalkappe på.

Undrer mig at dit lade problem opstår i en så ny bil!    Hvorfor er det lige
den venstre, er der mere varmt der, eller står tæt ved akku?

MVH

Torben

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

ca
på.
lige

Ved egentligt ikke hvorfor, men det e tilsyneladende et ret kendt problem på
dette mærke ( Peugeot )

MvH
Poul Ladefoged

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

Min kære far har også en ny peugeot 406. Den brænder osse den ene lygte
ret ofte, hvis du finder en go løsning må du godt sige til. :)

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling

Er det også højre forlygte ?

Er der mindre ventillation omkring lygten ?

Prøv med en diode i serie.....

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

Der var en artikel i Ingeniøren for nogle år siden om problemet. Her blev WV
nævnt som et af firmaerne der så på problemet med den høje ladespænding og
for pærene. Her blev der nævnt at ladespændingen er hævet fra 13,8 til
14,8 - 15 volt de sidste 10 - 15 år.
Personlig har jeg indsat 3 dioder i hver forsynings ledning når der køres
med kørelys og de bliver så kortsluttet ved kørsel med lys om aften, som er
den mindste del af en pæres levetid.

Dioderne er af typen P600A.

Nu siger du at det altid er den samme side der springer, er det så ikke
vibrationer der ødelægger pæren, en fejl ala den nye Pasat har med deres
forlygter?

Benny

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

Golf IV har problemer med sprugne pærer - III'eren har ikke. Har vel
skiftet 2 baglygtepærer og 2 forlytepærer i løbet af 7år på min III'er.

Samme funktion mistænker jeg min III'er for at have, de øges lysstyrken
en smule, når kontakten drejes. Til gengæld smelter kontakterne i
III'erne efter en 5-6 år.

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?
WV
er

Jeg tænkte lidt hen i retning af en ZenerDiode, kunne det være en
løsningsmulighed ?

Hvordan " kortslutter " du de 3 dioder om aftenen ?
Der er jo automatisk tænding af lyset så snart motor køre.

MvH
Poul Ladefoged

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

Nej, så stort et spændingsfald ønsker du ikke !

Jo, men der kommer lyset ikke fra kontakten.....

Re: 12 - 13 v konstant spændingskredsløb ?

Du kan jo bare sætte nogle dioder  i serie   så får du ca et spændingsfald
på ca 0,7 V  pr stk.   Brug bare dioder fra store DC motore  altså + 25 A.
Med ledningen kortsluttet  sætter man bare en ledningen uden om dioderne.

En endelig løsning   er at få et andet laderelæ i generatoren  så spændingen
er lavere.
Det er da dårligt at nye biler har det problem!    De skal da heller sætte
en tilpas stor generator i som lader nok, istedet for at køre med
overspænding.

Jeg  kørte engang  med ekstra kraftige forlygtepærer   100W  istedet for
alm på 60W,   det gav godt lys!!!!!
Men  de holdt kun ca halvt så længe som de alm.  da lygten ikke kunne komme
nok af med varmen.  Og nyere biler har ofte små lygter.
Bliver den venstre mere beskidt end den højre, for sådan en trafikfilm med
våd og  tørret jord  isololere jo på varmen.  Sidder akku tæt på lygten, da
der måske hen til den højre lygte kan se et lille spændingsfald på de vel
2-3 meter ledning.

Torben

Site Timeline