110v til barbermaskine

Jeg har en ældre barbermaskine (Philishave 708), som naturligvis
fungerer fint med 220/230v 50hz.
Der står ikke noget på maskinen om, hvad den "accepterer" at blive
forsynet med, og jeg kan ikke finde kassen eller brugsvejledningen til den.

Kan jeg forsyne den med 110v 60hz, eller er der stor risiko for, at jeg
derved ødelægger den?

Mvh
Ulrik

Re: 110v til barbermaskine

Det lykkedes mig at finde en Spansk folder på den.

http://download.p4c.philips.com/files/h/hs708_01/hs708_01_pss_esp.pdf

Den æder alt fra 100-240VAC

Så ingen problemer dér :-)

// Per.

Re: 110v til barbermaskine

Cool! Det lykkedes ikke mig selv at finde noget brugbart ved min søgning.

Mange tak :)

Ulrik

Re: 110v til barbermaskine
Hvis det er en "rotorklipper" er der ikke noget problem.

Vibrator eller fingerklippere kan derimod være afstemt til 50Hz eller
60Hz, og svinger dårligt på den forkerte frekvens.

Da den elektriske energi så ikke bliver konverteret til så meget
mekanisk energi, må der blive afsat mere som varme, skulle man tro.

Leif

Re: 110v til barbermaskine

Præcis.

Nu har Philips jo ry for at lave "rotorklippere" men har vidst også
nogle "almindelige" modeller i programmet (f.eks. dem der kan bruges i
badet) men det er faktisk en almindelig motor der sidder i dem alle sammen.

Det er billigere at lave med en almindelig lille DC motor, og det er
billigere end den store, tunge spole der sad i "gamle" dage...

// Per.

Site Timeline