100v til højtaler?

Håber I kan hjælpe min søn, der ikke har ret mange penge.
Hans el-bas forstærker sprang den store 15" bashøjtaler som så blev
skiftet. Så sprang den de sek. sikringer efter nogle sec. brum.
Nu har jeg så været ved at måle på den og kan se, at den sender godt
100v vekselstrøm (og ca 40v jævn) ud til højtalerne. Er det de 2
udgangstransistorer der er røget.... eller hvor skal jeg lede (trafoen
giver omkr. 2x40v)?

mvh Tomas

Re: 100v til højtaler?

Ps. Hvordan måler man om en transistor dur?

Re: 100v til højtaler?

Selv billige multimetre har idag diodetest funktion og ogsE5% hFE test
af transistorer.
Du mE5%ler sE5% Basis - Emitter strE6%kningen i diodetest og dernE6%st
Kollektor-Emitter strE6%kningen. DiodestrE6%kningen Basis-Kollektor skal
gerne vE6%re spE6%rret (den mE5%ler du ogsE5% lige) .
Nu kommer sE5% det problem at du skal vide  om det er en NPN eller PNP
transistor pga. spF8%rgsmE5%let om polarisering og dernE6%st det halvleder
materiale der er anvendt : diodetesten viser den spE6%nding der kaldes
UbeON hvor diodestrE6%kningen altsE5% er E5%ben DC mE6%ssigt og denne
spE6%nding er forskellig for forskellige materialer....kort sagt..du
skal have fat i et datablad over transistoren.

hFE testen krE6%ver ogsE5% et datablad sE5% du har noget at sammenligne
med + du skal kende benforbindelserne for Basis, Emitter og Kollektor
for at kunne forbinde transistoren korrekt til multimeteret. Faktisk
bF8%r du ogsE5% have et datablad over multimeteret for at vide ved
hvilken basisstrF8%m hFE mE5%lingen foretages (hFE3D%Ic/Ib)

Som det ses ovenfor krE6%ver begge mE5%linger at transistoren er udloddet
af et printkort.

Der findes mE5%leapparater der kan mE5%le pE5% transistorer der sidder i
kredslF8%b / pE5% printkort (har selv bygget flere af slagsen), de viser
typisk bare ved lysdiode indikering om transistoren virker eller ej :
er kortsluttet eller afbrudt i diode strE6%kningerne.

Der findes ogsE5% visse oscilloscoper der kan foretage transistortest og
f2E%eks. vise overfF8%ringskarakteristikker for transistorer som man sE5%
kan sammenligne med datablade.

Serviceteknikere sidder nu sjE6%ldent og udmE5%ler enkelte transistorer.
De fE5%r fat i en servicemanual hvor der pE5% diagrammet er angivet
spE6%ndinger f.eks. de sE5% kan sammenligne med egne mE5%linger og derved
kan de indkredse problemet. FF8%rst pE5% blok niveau og siden
komponentniveau.
Jeg plejer ved forstE6%rkere at tilslutte et signal pE5% indgangen og sE5%
ellers fF8%lge signalet igennem forstE6%rkerblokkene og se hvor langt det
nE5%r. (ME5%les med oscilloscop eller signaltracer(3D%ME5%leforstE6%rker der
muligF8%r at signalet kan hF8%res) )Den blok det "dF8%r" i (eller
forvrE6%nges i) bliver der sE5% fejlsF8%gt i pE5% komponentniveau ved
spE6%ndingsmE5%linger.

HE5%ber du kunne bruge noget af dette til noget..............

Re: 100v til højtaler?

[klip]

Tak for svaret. Både ja og nej. Jeg havde håbet på at kunne få at vide
noget i retnig af: "mellem det yderste venstre ben og det miderste skal
være xxohm" mv.Dét du fortæller overbeviser mig om, at jeg ikke selv kan
finde det præcise svar på om transistorene virker eller ej... om det er
dem, der lukker alle de volt ud til højtalerne.
Så endten må jeg sende den til mekaniker, hvilket sønnen ikke har råd
til, eller også må jeg lukke øjnene, og sende bud efter 2 nye
udgangstrans. (pris ca. kr. 55 + forsendelse) og så håbe på, at det er
problemet.

mvh Tomas

Re: 100v til højtaler?
On Fri, 28 Jul 2006 11:06:58 +0200, Tomas Jensen

Hvis Bas AMP modellen var kendt, kunne man måske finde et diagram
online, og nogen af gruppens mest erfarne kunne guide dig igennem
diagrammet.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: 100v til højtaler?

Se venligst svaret til Q. Men jeg har ikke kunnet Google mig frem til
noget der minder om et diagram.

Tomas, der takker for svaret

Re: 100v til højtaler?

Mærke + Model?

Det kan snildt være udg. transistorerne der er brændt af...
Det plejer at være god praksis at skifte drivertransistorer samtidig..

Check lodninger på ALLE store komponenter ( lytter, effektmodstande,
potentiometre osv. )

Afmonter ledningerne til enheden og smid en 33 ohms effektmodstand på som
belastning istedetfor og mål nu spændingen på udgangen.. Hvis den er under
et par volt DC kan du tilslutte enheden og se hvad der sker...

Dog lyder det til at dine kundskaber egner sig bedst til at køre ampen på
værksted...
Hvis du er i Nordjylland kan Musikelektronik i Aalborg/Skalborg anbefales:
Tlf: 98187597
Han er rimeligt billig, men foretrækker at få ting ind hvor kunden ikke selv
har forsøgt rep (!)

/peter

Re: 100v til højtaler?

En Italiensk sag: Elka mod. R.M. 110
ok. Udg.trans hedder MJ 802 og MJ 4502 og sidder midt på hver deres
STORE køler...... hvad er en drivertransistor for een? -måske den
6-benede runde tingest, der hedder MMD 8002 8107?

Dette er gjort som det første - det var ok

TAK :-) Men du ret; jeg har ikke det store elektronikkendskab (så det må
i dette tilfælde være Italiensk for Begyndere)

Jeg er lidt længere væk, Thy
Jeg tror, at jeg i første omgang køber et par nye transistorer og
afprøver (med det råd, du giver med en modstand i stedet for højtalere i
første omgang herefter - indtil videre har jeg brændt ét stk gamel,
udtjent højtaler af)- jeg kan højest spilde de kr 55 + porto, dét koster.

mvh og tak for svaret
Tomas

Re: 100v til højtaler?

Findes ikke i mit arkiv med servicemanualer.. Ergo vil alle svar herfra være
gætværk medmindre jeg sidder med ampen på bordet..

Billede?... ( og nej, jeg kan ikke læse dk.binaer  )

som
under

Du har lige overbevist mig om at du skal have forstærkeren på værksted...

Er der ikke stadig en musikhandler i Thisted?...  De burde kunne henvise til
et værksted..

Skift drivertransistorerne samtidig.. Ellers er det formålsløst... 90% af de
amps jeg har ordnet udgangstrin på har også haft syge drivere... Hvis ikke
de er stået af kan de meget vel have fået "et hak over tuden", så de står af
indenfor kort tid...

/peter

Site Timeline