10 vs. 13 amp?!

Hej gruppe!

Jeg står overfor at skulel skifte mit gaskomfur til bygas2, jeg har så været
nede hos punkt et og kigget lidt på deres gaskomfurer. Jeg så et godt
billigt gram som jeg synes var noget for mig. Han spurge så om der var 10
eller 10 amp i lejligheden, for gaskomfuret kørte på 13. Jeg kunne
selvfølgelig ikke svare ham, så jeg måtte hjem og kigge på det. på min
sikringsgruppe er et klistermærke hvor der står max 10 amp - Det må jo så
betyde at, ja, jeg max må kører 10 amp. og derfor kan jeg så ikke købe det
gaskomfur jeg havde kigget på?!
eller hvad? Er der ikke noget at gøre, det er nemlig lidt træls, for jeg har
på fornemmelsen at dem, med 10 amp eller 100% gas (altså også komfuret i
gas) er noget dyrere end det jeg havde kigget på!

Med venlig hilsen
Martin

Re: 10 vs. 13 amp?!

Hint: news:dk.teknik.el....

Jeps

Renovering af din elinstallation kan betyde at du kan få 13A
sikringer....

Pænt pynt i stuen:

Re: 10 vs. 13 amp?!
har

Ring til en elektrikker!

Brian

Re: 10 vs. 13 amp?!
Hej Martin

Er det gamle gaskomfur så gammel, at det ikke kan omstilles til den nye
gastype.??
I de sidste 20 år er der fuldt dysser til 4 gastyper med, når man køber et
nyt gaskomfur.

EA

været
har

Re: 10 vs. 13 amp?!

Ja desværre! E2 har været ude og kigge på det, og jeg får da også 2000 kr i
tilskud for at skifte det gamle ud. Nu må jeg prøve at gå ned i punkt1 og
spørge hvad de foreslår! Hvor meget tror I det vil koste at få mit elpanel
skiftet ud/ændret så det kan kører 13 eller 16 amp?

/Martin

Re: 10 vs. 13 amp?!

Kommer helt an på hvordan din nuværende installation er lavet -
plast-/metalrør, stof-/plastledninger, afstande, mulighederne for at
trække nyt kabel, etc.

Men som Klaus også foreslog spørg over i dk.teknik.el Der sidder en del
elektrikere og følger med. Forklar dem om din nuværende installation og
så kan det være de kan komme med et kvalificeret gæt.
Den mest sikre måde er at få et tilbud fra en elektriker.

- Lars

Re: 10 vs. 13 amp?!

Nemlig. Nyere installationer (1.5kvadrat plastisoleret kabel) må køre 13A.

Mvh.
 Anders