10 deler.

Hej Gruppe.

Godt nytår.

Jeg har ledt efter en 10 deler indgang til en lille tæller jeg har.
Krav: 400 kHz til 300 MHz. Følsomhed et par hundrede mV
Har søgt på nettet men ikke rigtig fundet noget.
Een der har et forslag?

--
MVH.
Finni

Re: 10 deler.

En 74S196 kan nå et godt stykke op på den anden side af 100MHz.
Andre, endnu hurtigere og mere moderne teknologier (forstås til
74-serien og tilsvarende logik-serier) kan gå endnu højere op.

Har du prøvet at se om Plessey fremstiller noget interessant? - Jeg så
for nylig at de har en erstatning for 11c90 der er en 10/11 deler
(swallowcounter) men jeg har glemt typenummeret der blev nævnt. JEg
mener at det var i denne gruppe for nogle få uger siden.
11c90 tælleren blev tidligere ofte benyttet som for-tæller i
frekvensdelere op til godt 600 MHz.

Hvis alt andet glipper må du finde en 4-deler der kan klare 300 MHz og
bruge en halv dekadetæller som 2,5 deler - dvs tage signalet ud på 2'er
  udgangen af en 5-deler eller på 4'er udgangen af en 10-deler.
Inspirationen til dette forslag er dels hentet i Elektor, dels i
Funkamateur eller CQ-DL.

/Lars

Re: 10 deler.

Mange moderne CPLD'er er fint med til de frekvenser, men der skal
sikkert een eller anden forstærker foran, for at opnå den omtalte
førlsomhed. Muligvis kan du bruge en CD bias, og en AC kobling i indgangen.

74S var moderne for 20 år siden, og er siden afløst af meget CMOS. De
brede 74' familier dør ud efterhånden. Skal man opnå at tælle 300MHz med
"et par hundrede mV" skal der under alle omstændigheder en forstærker af
een eller anden slags foran.

Var 11C90 ikke et Fairchild produkt, eller muligvis overtaget af NS.
Anyway, det var en fremragende deler, der sad i mange syntesemaskiner.

Plessey kan jeg huske fra WW2 og frem til midten af 1980'erne, men
eksisterer de stadig, jeg kan ikke finde deres hjemmeside?

Bo //

Re: 10 deler.
Hej Bo Bjerre

En U664B kan klare sig med 20 mV op til 1GHz, desværre deler
den med 64, men det burde man vel kunne klare i tælleren.

Re: 10 deler.

Osse i mine tanker, men kan man basere fremtiden på en telefunken
komponent. Laves den stadig eller skal man finde den i ældre TV
apparater på genbrugsstationen ?

Bo //

Re: 10 deler.

Plessey blev købt af Mitek sidst i 1990'erne og produktionen sker idag
under navnet Zarlink. (Url: www.zarlink.com og products.zarlink.com )

Og som en skrev om de gamle logikkredse er jeg 20 år bagefter. Det er en
forudsigelig men egentlig også lidt kedelig tilstand at de gode gamle
logiske kredse gradvist forsvinder til fordel for store programmerbare
logiske arrays der er "bigger, better, faster, more" og som det
efterhånden kræver en udvidet ledvogtereksamen af bruge. Nåh men jeg er
vist bare nostalgisk.

/Lars

Re: 10 deler.

Tak for jeres fine svar.
Det enkleste er at bruge en deler med et andet deleforhold.
Det kræver at tællerens software skal skrives om.
Det er jeg ikke i stand til.
For mange år siden rodede jeg med en modtager fra Plessey.
Da vi senere skulle bruge nogle flere kredse var de næsten umulige at
skaffe.
Nå, men jeg vil da alligevel søge efter deres deler.

--
MVH.
Finni

Re: 10 deler.

Hvad med en 1:100 deler ?

Elektro 10/89 (ja 1989), baseret på en SDA 4212 (siemens) og 74ls00
74ls02 og 74ls390

5mV følsomhed og dividerer op til 1200MHz