1 uf tantal +/-

Hej,

Jeg sidder lige og undre mig lidt over en komponent placering, hvor der
sidder 1 1 uf tantal kondensator, det har givet mig flere spørgmål en svar.

Problemet er at der ikke er angivet +/- på placeringen, så går mit spørgmål
på kan man få 1 uf tantal kondensatorer der ikke er polariseret ? altså uden
+ og - ? og hedder de noget specielt ?

Anders

Re: 1 uf tantal +/-

svar.
spørgmål
uden

Det ved jeg ikke, men tit er det plus som er markeret med en streg !! i
modsætning til almindelige elektrolytkondensatorer

mvh
JBH

Re: 1 uf tantal +/-

Jeg skal måske lige forklare mig lidt nærmere, det jeg kigger på er en
tegning med placering af komponenter. I styk listen står 1 uf TANT, men der
er ikke angivet +/- på placeringen, det er der på de andre lytter på
printet....

Anders

Re: 1 uf tantal +/-
Hej Anders

der

Er den tegnet fuldstændig symetrisk ?

Mvh Max

Re: 1 uf tantal +/-

Ja.

Anders

Re: 1 uf tantal +/-
Hej Anders

Så sæt en 1uF polyester kondensator i istedet, så behøver
du ikke bekymre dig om polariteten.

Mvh Max

Re: 1 uf tantal +/-

Ja, det forklarer bare ikke hvorfor der står tantal i styk listen.

Anders

Re: 1 uf tantal +/-
Hej Anders

Årsagerne til at der står tantal kan være mange, det var jo lidt
nemmere at gætte grunden hvis man vidste hvad det var helt
præcis var igang med at rode i.

En af grundene kan være at det er en ældre konstruktion,
hvor tantaler udmærkede sig ved at være meget små fysisk
i forhold til andre typer kondensatore.

En anden grund kan være at det var hvad konstruktøren
lige havde i skuffen.

Og der kan findes andre grunde, men det er ikke nemt at give
et kvalifiseret bud på ud fra de foreliggende oplysninger.

Mvh Max

Re: 1 uf tantal +/-
Hii Normal regel er når du vender benene ind mod dig selv er + til højre.
mc
svar.
spørgmål
uden

Re: 1 uf tantal +/-
Hej Anders,

svar.
spørgmål
uden

Jeg har aldrig hørt om u-polariserede tantalium kondensatorer, men det er jo
ikke nogen garanti for, at de ikke eksisterer. Hvis kondensatoren sidder til
afkobling af forsyningsspændingen, så kunne det måske tænkes, at
komponentplaceringsgrafikerne har taget placeringen af denne som en
selvfølge (plus til plus på forsyningen).

Hilsen
Lars

Site Timeline