½-dødt Grundig

Hejsa

Jeg har rodet med et Grundig M 63-575, med et 4511 Chassis, i nogen dage, og
er næsten ved at give fortabt.
Fejlen viser sig ved, at TV'et simpelthen ikke vil starte op. Når man tænder
det, kommer der lidt lys i displayet, og så ikke mere. Spændingerne på
primær siden er helt hen i vejret. Udfra selve trafoen kan jeg ikke måle en
dyt, og en IC der sidder tæt ved HOT'en, har kun 2V på forsyningen.
Med min ringe viden, går jeg udfra at noget er kortsluttet og hiver
spændingen ned ? Jeg har tjekket en god portion halvledere og lytter, men
har ikke fundet noget.

Hvad er en typisk fejl på et Grundig TV, der kan få den til at "hænge" i
opstarten ?

/Brian

Re: ½-dødt Grundig
og
tænder
en

HOT'en er ikke blæst af?
Du skriver _lidt_ lys... er det fordi, at det er svagt? - Pussigt, at
SMPS'en mv. skulle være _helt_ død...

Hvad mener du med: "Helt hen i vejret"? - Snakker vi om 1000 volt? ;-)
Er du _helt_ sikker på, at SMPS'en er _helt_ død på sekundær-siden?
Jeg ville nok måle samtlige udgange fra SMPS'en med et ohmmeter (i slukket
tilstand) og se, om noget kunne tyde på en kortslutning udgennem
kredsløbene? - Er der heller ingen B+ spænding?

Hilsen
Lars

Re: ½-dødt Grundig
Hejsa

Nope, jeg har haft den ude at måle igennem

Nææ, men der sidder nogen lamper (Secam/Pal og lign) samt
et par 7segment'er der tænder lidt på må og få....
Under opstarten kan man også lige høre knitrelyden fra røret,
men meget kortvarigt!

Jeps... og så alligevel.
Jeg kan måle lidt rundt omkring, bla 180V på B af HOT'en, og en
forsyningsspænding på kun 2V... så lidt liv er der.
Men hvis jeg måler på benene af trafoen, kan jeg intet måle.

Vi snakker 0V

Både og.... jeg kan ikke måle noget direkte på trafoen, men længere inde i
kredsløbet er der alligevel lidt spændinger

Altså måle mellem benene på trafoen ?

Vil jeg lige tjekke....
Såvidt jeg husker målte jeg 180V på basis af HOT'en, men ingenting
på kollektoren, hvis det kan give et hint.

/Brian

Re: ½-dødt Grundig

Fra selve røret?

I så fald er billedrøret dødt fordi det det er blevet utæt.

Med mindre du taler om lyden fra afmagnetiseringskredsløbet.

Mvh.

Re: ½-dødt Grundig
Hejsa

Naa, det var sgu højttalerne der gav et lille plop fra sig :-)

/Brian

Re: ½-dødt Grundig

og
tænder
en

Jeg tror ikke du mener HOT'en ? Men switch FET/BJT på primær siden ?
Svjh. er det en TDA460x-xx der sidder i et 4510/11 chassis, og det passer
meget godt med at ben 2 er forsyningsbenet. Der sidder en modstand på typisk
270k i serie fra DC til ben 2, og en tarvelig lyt fra ben 2 til GND. Skiiift
lytten (til en 105 / low-ESR type) og evt. modstanden hvis den er steget i
værdi.

mvh. Casper

Re: ½-dødt Grundig
Hejsa

Nej nej, jeg mener HOT'en. Der sidder en TDA8140 lige ved siden af, det
er dens forsyning der er nede på 2V

270K modstanden har det fint, den måler som den skal.
Der sidder dog ingen lyt, men istedet en alm. kondensator.

/Brian

Re: ½-dødt Grundig

Ok. Den skal have 8V.
Prøv at løfte sekundær dioderne en efter en. Start med D684/D682 (til 200V
og 152V)

mvh. Casper

Re: ½-dødt Grundig
Hejsa

Altså fysisk lodde dem fra ?

/Brian

Re: ½-dødt Grundig

Ja lod / løft det ene ben op.

mvh. Casper

Re: ½-dødt Grundig
Hejsa

Nu har jeg været alle igennem og løfte dem op, uden den store fremgang.
Der skete ikke andet end at displayet røg, da jeg tog D691.

Så målte jeg lidt igen. Ved D682 måler jeg 181V, D683 28%V
D67118%V, D691=9,6V og ved D692 måler jeg 216V

Jeg ved ikke lige hvad spændingerne burde ligge på, men
ingen af dem ser da unormalt lave ud ?

/Brian

Re: ½-dødt Grundig

De ser ok ud. Lidt for høje, men det er jo også uden belastning.
Du skriver at der kun er 2V til TDA8140 ? Så check hvor den bliver trukket
lavt (jeg vil tro den er forsynet fra D691).
Du skriver også i et andet indlæg at der er ca. 180V på Basis på HOT' en,
det er vel Collector du mener ?

mvh. Casper

Re: ½-dødt Grundig
Hejsa

Jeg tror den er forsynet fra D671 igennem en LM317 der burde smide
12V ud. På ben 3 af LM317 måler jeg 18V og så 2,1V på udgangen.
Jeg har fulgt den tilbage og afbrudt rundt omkring, men ligemeget hvad
bliver den ikke højere end 2,1V. Hvis jeg lodder benet fra helt, måler
jeg 4V på benet, så den er vel nærmest defekt ?

Jeps, det er på kollektor.
Jeg synes bare at jeg ved en tidligere måling konstaterede 180V på de to
yderben, men det har været en tanketorsk

/Brian

Re: ½-dødt Grundig
Hej Brian,

Ret grundigt endda.

--
Venlig hilsen,
Søren

Okay, jeg var ikke lige sikker på om jeg ville rode mig ud i
noget griseri ved at hæve det ben, med alt det justeringshalløj
der er på den regulator...

Jeg vil da prøve at ploppe en anden i hullet så :-)

/Brian

Re: ½-dødt Grundig
Hej Brian,

Nå ja, hvis du ikke havde modstanden Out-Adj. med i billedet (?) kan det
godt ske at den ikke er så død endda !

Prøv først at måle med fx. 220 Ohm (eller hvad de nu har valgt hvis du kan
se det) mellem Out og Adj.

--
Venlig hilsen,
Søren

Der sidder en 330 Ohm og en diode med katode mod udgangen.
Hvis jeg så piller alle belastninger fra så kun selve regulator
kredsløbet står tilbage, ligger der 1,6V på udgangen.
Det er der sådan set også på adjust benet, men det er vel fordi
der ingen strøm løber ?

/Brian

Re: ½-dødt Grundig
Hej Brian,

Hvis du lægger adj. til stel skal der være 1V2 til 1V3 på udgangen.

Med 2k2 mellem adj. og stel vil der, med de 330 Ohm, være ca. 9V6 ud. Hvis
du ikke ser noget i det nabolag er den død.

--
Venlig hilsen,
Søren