½ AMW til at forsinke relæ?

Hej .,

Jeg har fået en lille elektronik opgave,,

Jeg har et lille styre print med 2 relæer ., det første relæ er et skifte
relæ som bestemmer hvilken indgangs funktion jeg skal bruge og den tænder så
det andet relæ .. når jeg sender en puls igennem det første relæ, så trækker
det andet relæ, og slipper igen når pulsen forsvinder, mit problem er så at
jeg gerne vil holde det andet relæ trukket i 2 sekunder efter at
styrestrømmen til relæet er forsvundet .. dvs. et forsinket frafald på 2
sec.

og det bunder så i et spørgsmål nemlig ., hvordan laver jeg det ??

jeg har kigget lidt på en halv astabil multivibrator, men synes at være
kommet frem til den konklusion at det ikke helt er nok til mit projekt,
fordi at jeg ikke kan regne med at jeg har en lang nok puls på min indgang
til at oplade en given kondensator ..

Løsningen skal helst findes med et par bc547 og et par modstande og en
kondensator .. eller mindre ? jeg skulle helst kunne finde det meste i min
kælder .. så tæller kredse og lign. er nok ikke en mulighed. det relæ jeg
skal have til at holde er 6 volt. og jeg har 6 volt DC til rådighed..

nogen der har forslag eller kommentarer ., gerne med udførlig vejledning,

~~Frank .,

Re: ½ AMW til at forsinke relæ?
Hej Frank,

                                O +6V

                             [Relæ2]

                             b|/c
Fra første relæ O--[4k7]--+---| BC547
                          |   |\e
                        [Lyt]   |
                          |     |
                          /     /

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja ., det ser rigtigt ud ., men er det ikke et problem at hvis jeg får en
kort puls fx 0,5 sec. at jeg ikke kan nå at lade kondensatoren op ?

~~Frank .,

Re: ½ AMW til at forsinke relæ?
Hej Frank,

0,5s er nu pænt længe i den henseende, men ellers kan du bruge en monoflop
(ikke en halv AMV, men en hel MMV ;)

--
Venlig hilsen,
Søren (der nu må løbe for ikke at få med kagerullen ;)