0-50V strømforsyning

Hej,

Jeg er ved at bygge en lab. strømforsyning baseret på LM10.

Jeg bruger diagrammet på side 13 i databladet.
( http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM10.pdf )

Dette skulle kunne give 0-50V, 0-1A. Dette ønsker jeg så ændret til
0-50V 0-8A, men kan ikke lige gennemskue hvad jeg skal ændre?

Har lavet et par små ændringer, for at transistorerne ikke skal gå op i røg:

Q3 (2N3055) bliver enten 4 stk BD249 eller 4 stk. 2N3055 med
emittermodstande.
Q4 (2N2222) bliver erstattet med en BD243.
Q5 og Q6 (2N2222) bliver BC141

D1 og D2 kan jeg ikke finde nogen steder, så der bruger jeg bare 1N4148.

Hvad gør jeg så for at hæve strømbegrænsningen?

Mvh Thomas

Re: 0-50V strømforsyning

Vil du levere 1V/8A skal du have kølekapacitet nok til at afsætte 392W i
transistorene....

Ændrer R7 til 1/8 størrelse.

Det kan godt være at det bare er mig, men der skal satme bruges mange
komponenter for at lave den strømforsyning baseret på LM10

Re: 0-50V strømforsyning

Ja eller sætter et potmeter over den, så får du variabel strømbegrænsning.

Ja enig, kan ikke se formålet med den venstre halvdel i detaljer, måske
noget temp stab?

mvh Erik

Re: 0-50V strømforsyning

Det er der i forvejen (R6).

Det må være spændingsreguleringskredsløbet.

Re: 0-50V strømforsyning

Jeg sku følge mit eget råd: RTFM

lol havde ikke nærlæst, men alligevel, en smule kompliceret konstruktion.

Mvh Erik

Re: 0-50V strømforsyning
Hej, og undskyld det sene svar.

Det har jeg check på - derfor flere transistore og et par ordentlige
køleprofiler :-)

Nu bliver jeg jo nysgerrig - de andre designs jeg har set bruger en
ekstra trafo, for ikke at riste diverse op-amps... Har du et link?

Mvh Thomas

Re: 0-50V strømforsyning

400W er meget.....

Kan du undvære at gå helt ned til 0 volt kan du starte med at se på en
L200.

Re: 0-50V strømforsyning

Hej Klaus - se mit indlæg fra i dag kl 14.01 - har uddybet lidt mere
hvad der er jeg er ude efter :-)

Mvh Thomas

Re: 0-50V strømforsyning
Hej Thomas

Jeg ved ikke hvad du skal bruge den til, men har du overvejet at
lave en dobbeltstrømforsyning der giver 0-25V 0-8A hvor de to
kan både parralle og seriekobles ?

Re: 0-50V strømforsyning

Ja. Og man kan købe så gode færdiglavede dual strømforsyninger i dag, så en
hjemmebyg til de specifikationer som Thomas Rasmussen søger kan hjemmebyg
slet ikke betale sig i forhold til prisen på en færdiglavet.

Peter

Re: 0-50V strømforsyning
Hej Peter

Du har ret i dine antagelser, men der er to meget væsentlige faktore
du overser, du kender ikke til hvad stumper Thomas har og hvad han
eventuelt skal give for nye og så er der glæden ved at lave den selv,
den er ikke lige til at erstatte.

Men hvad kan du forøvrigt finde sådan en sag som den omtalte til ?

Re: 0-50V strømforsyning
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R44%61645
og den type strømforsyninger er SÅ dejlige... de leverer nemlig en dejlig
switchfrekvens fra displayet direkte ned i udgangen... altid godt til ens HF
kredsløb... :o)

Rasmus

Re: 0-50V strømforsyning
<snip>
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R44%61645
Tja, det kommer vel an på hvad ens behov er. Til mit forbrug
(hobby/studie) er den ganske glimrende. Jeg har en tilsvarende den fra
iso-tech - min har blot fire kanaler (må vel svare til IPS-430).
Jeg synes den er lækker, og så ligger den i "min" prisklasse.

Jonas Jalling

Re: 0-50V strømforsyning

korrekt... men en "gammeldags" linear strømforsyning kan anvendes til det
hele... :o)

Rasmus

Re: 0-50V strømforsyning

Ikke en mulighed... Trafo'en jeg har liggende til projektet giver
33,5-0-33,5V.

Mvh Thomas

Re: 0-50V strømforsyning
Prøver lige at uddybe hvad det er jeg vil :-)

Har en ringkerne trafo liggende på 33,5V-0V-33,5V (67V center-tapped),
på 300VA.

Oprindeligt var planen at lave en 0-30V 0-8A strømforsyning, men har
haft store problemer med at finde diagrammer der kan klare den høje
forsyningsspænding jeg har (~47VDC efter ensretning), pga diverse opamps
rated til 36V.

Derfor faldte det mig ind, at jeg kunne finde et diagram over en 0-50V
forsyning, og "låse" den til max 30-35V ud.

Det er vigtigt at den kan gå helt ned til 0V og 0A, og at den, så vidt
muligt, er uden ripple da jeg leger meget med laser-dioder. Omvendt er
det skønt at have nogle volt og en masse ampere at gøre godt med, til
hvad der nu må komme af projekter med tiden.

Håber det forklarede min situation lidt bedre :-)

Mvh Thomas

Re: 0-50V strømforsyning
Hej Thomas

Det må da kunne lade sig gøre at finde en diskret opbygget laboratorie
strømforsyning man bare kan omdiminsionere til dit formål.

Re: 0-50V strømforsyning
Opampene skal ikke måle på de store spændinger men via en
spændingsdeler. Strømmen skal ligeledes måles over en seriemodstand.
Opamps strømforsynes med særskilt +/- forsyning hvor denne forsynings
nulpunkt sættes til hovedstrømforsynings 0 udgangsterminal (eller
minusterminalen hvis man opererer med en -/0 forsyning som i visse
designs!). Så klarer opamps fint mosten da de så operer relativt i
forhold til udgangsspændingen. Så er problemet bare alt det effekt der
afsættes i serieregulatoren (transistoren/transistorerne) 240W er sku
meget der skal en ordentlig kølebørge til. Selvfølgelig kan det fordeles
udover flere transistorer...men det stiller krav om endnu højere
indgangsspænding da der jo tabes spænding over hver transistor!

Nok derfor der er så få diagrammer.....Idag laves den slags mest som
DC-DC switch mode pga. mindre tab i den teknologi. Men som laboratorie
forsyning duer de jo ikke!

Man kan jo parallelkoble sådan nogle transistorer så mindsker man
strømmen igennem de enkelte transistorer: mindre strøm=>mindre effekt
afsættelse!

Re: 0-50V strømforsyning

Hvorfor "duer de jo ikke" ?

Jeg har en 60V 10Amp lab forsyning, der holder 2.5mV RMS i støj på
udgangen, og normalt sidder der jo også en eller flere større
kondensatorer i den opstilling, der er tilkoblet, og så er der endnu mindre.

-men ok, det er heller ikke en PC forsyning. Den hedder forresten
Sorensen :-)

Bo//

Re: 0-50V strømforsyning

Har været videre på jagt, og denne ser faktisk ud til at kunne klare
opgaven:

http://www.a-and-t-labs.com/K2_Lab_Power_Supply/index.htm

2 ic'er og 3 transistore - dét er da til at overskue :-)

"Desværre" bruger den en LM317HVK - Er her nogen der ved hvor den kan
skaffes?

Mvh Thomas Rasmussen

Site Timeline