0-5 volt dc reguleret triac styring

Hej i gruppen,

Jeg pusler lidt med hastighedsregulering af en blæsermotor. (kul motor)
Jeg vil have mulighed for at styre hastigheden med 0-5V DC eller 0-10V DC.

Det jeg havde tænkt mig at bruge er en U2008 kreds fra ATMEL samt en
4N27 optocoupler ell. lign. til at reguler styrespændingen på U2008.

Det giver mig også mulighed for at smide 2 trimpotmetre ind til at justere
min. og max. hastighed.

Mit spørgsmål går ud på om andre har en bedre løsning, jeg bør kigge på
inden jeg
konstruerer noget omkring U2008.

Mvh
Gert K.

Re: 0-5 volt dc reguleret triac styring

KLø på med U2008 det er da en oplagt løsning.
Soft Start, auto retriggering, strøm overvågning mv. og så til en lav
pris.....tror sku ikke det kan laves nemmere :)
(Skrev lige den IC bag øret.....tak for tipset :) )

Re: 0-5 volt dc reguleret triac styring

justere

Men en DC motor kan med garanti ikke styres med en Triac. Man skal i stedet
bruge en eller anden form for switch transistor, hvor en Triac ikke kan
slukkes af processoren igen.

Som switch kan bruges en High Side mosfet, eller bare en mosfet.

--
Tom

Re: 0-5 volt dc reguleret triac styring

stedet

Det er en 700W "støvsuger" motor, det jeg egenligt kalder en komutator-motor
og den reguleres jo ganske fint med en triac.

Det er styrespændingen der er 0-5V DC.

Mvh
Gert K.

Re: 0-5 volt dc reguleret triac styring

Blæsermotor på 5 volt, hvilken strømstyrke snakker vi om ?

En 555 med en transistor ?

Re: 0-5 volt dc reguleret triac styring
DC.

Jeg_tror der menes, at han ønsker at regulere hastigheden med et
0-5 VDC indgangssignal, hvor så elektronik-fætteren regulerer
selve blæser spænding/strøm.
Således det ikke er de 0-5 VDC der trækker blæseren direkte.
Korrekt ?
-Bo-

Re: 0-5 volt dc reguleret triac styring

Jeps!

Mvh
Gert K.

Re: 0-5 volt dc reguleret triac styring

Undskyld Klaus, jeg kan godt se på min emne beskrivelse at den er
misvisende!
Det er en 230 V AC motor på 700W, hvor jeg vil bruge en styrespænding på

Okay.....