Pitanje o napajanju

Prou?avam rad napajanja i nai?ao sam na jednu nejasno?u.

Princip rada:

  1. Napajanje u funkciji ?alje PowerGood signal (napon) mati?noj kojim ju obavije?tava da je sve u redu. Napon na tom zasebnom vodu ide od napajanja ka mati?noj i vra?a se natrag u napajanje i time zatvara strujni krug.

  1. Ukoliko je prisutan PowerGood signal mati?na pokre?e ra?unalo tako ?to ?alje PowerOn signal (napon) napajanju preko zasebnog voda. Napon na tom zasebnom vodu ide od napajanja ka mati?noj i vra?a se natrag u napajanje i time zatvara strujni krug.

  2. Kako bi mati?na mogla poslati PowerGood signal napajanju mora imati napon koji joj pru?a zasebni Standby vod.

Sve mi je jasno osim sljede?eg: svaki vod mora zatvarati strujni krug, zna?i recimo u slu?aju PowerGood signala, struja te?e sivom ?icom od napajanja ka mati?noj i vra?a se crnom ?icom natrag u napajanje a sam krug je automatski zatvoren tj. mati?na ne vr?i nikakvo zatvaranje kruga po?to se taj vod samo koristi za signalizaciju.

U slu?aju PowerOn signala, struja te?e zelenom ?icom ka mati?noj, mati?na kontrolira paljenje preko tog voda tako ?to ako zatvori strujni krug proslje?uju?i struju sa tog voda ka crnom vodu koji ide iz nje u napajanje zatvara strujni krug i napajanje se pali.

Nejasno mi je koja je onda uloga Standby voda, tj. u PowerOn vodu ve? ima struje, mati?na samo treba zatvoriti taj strujni krug ka napajanju, dali je uloga tog voda da pru?i 'snagu' sklopu na mati?noj da to obavi?

--
Windows 7 32bit
Ubuntu 10.04 32bit

"Aleksandar_B"

Napajanje elektronike koja radi dok je raèunalo iskljuèeno, tipkovnica, mi¹ i svi ureðaji koji mogu upaliti raèunalo.

To je samo signalizacija kao i PWROK

Ona ¹alje signal napajanju preko PWRON ¾ice da bi i¹ta mogla poslati mora se napajati. Napaja se preko 5VSTBY.

Ne nego ima napajaèku ulogu, ostalo ¹to spominje¹ su signali, odnosno informacija.

Reply to
miha

Ovaj dio mi je nejasan, imao sam dojam da je signal ustvari napon, ili se varam?

Reply to
Aleksandar_B

Svrha PwrON i PwrGood je samo signalizacija pa je struja koju oni mogu dati vrlo mala (par mA - da nije tako doslo bi do kratkog spoja prilikom spajanja PwrON na masu) i nedovoljna za rad maticne ploce/dodataka. Zbog toga postoji Stby linija koja pruza dovoljnu struju (>1A) za napajanje ploce.

Signal jest ,uglavnom, napon i struja u elektronici. Generalno gledano signal je sve ¹to nosi nekakvu informaciju. Informaciju mozes nosti razlièitim naponskim nivoima, svjetlom, zvukom, vodom, zrakom, golubom, autom, pismom itd.

Signal u naponsko iznosu od 5VDC, ovisno o sklop, se moze na razlièite naèin interpretirati. Taj signal od 5VDC nece ni¹ta napajati, kao recimo struja ¾arulju da bi dobio koristan rad. On ce nositi specificnu informaciju. U sluèaju PowerON signala PC napajanje èeka logièku 0 ili 1. Izraz "logika" pojednostavljeno oznaèava naèin komunikacije, kao kad bi ja tebi rekel sjedni, a ti sjedne¹ jer zna¹ ¹to znaèi sjedni, ali vec u drugom primjeru mozemo se dogovoriti da sjedni znaèi da upali¹ svjetlo u sobi :). Poku¹avam banalizirati do bola ne bi li lak¹e shvatio da se i signali mogu svakako tumaèiti i koristiti :) Iznos napona u ovom tvom primjeru, je bitan samo u domeni ispravne konstrukcije signalnog ili komunikacijskog dijela sklopa, ali tumaèi se, u sluèaju ovog napajanja, ako je 0 "upali", ako je 1 ugasi. To ¹to logika sklopa radi sa 5V i 0V signalima i nekakvim zabranjenim podruèjem je konstrukcijska domena komunikacijskog dijela sklopa te po toj konstrukcijskoj domeni ako spoji¹ ON signalnu ¾icu na bilo koju crnu ¾icu reci ces napajanju 0 i ono ce se upaliti. Uèini¹ li takovo ne¹to sa napajaèkom ¾icom, crnom ili crvenom ili narand¾astiom, napajanje ce se zdimiti ako je lo¹e napravljeno, odnosno iskljuèiti ce se i zblokirati ako su strujne i naponske za¹tite dobro izvedene.

Generalno gledano i taj signal ce napajati nesto. aktivirati ce nekavu komponentu, nekakav ulaz, ali nece napajati cijeli sklop. Zato jer ne napaja cijeli sklop se ne mo¾e zvati napajanjem nego signalom ili komunikacijom ili logikom ovisno o ¾argonu ili premisi.

nadam se da ti je moj pojednostavljeni pristup pomogao, ako nije mo¾da uleti jo¹ netko sa drugaèijim pristupom.

Reply to
miha

Hvala obojici na korisnim informacijama i obja?njenju.

W> Prou?avam rad napajanja i nai?ao sam na jednu nejasno?u.

Reply to
Aleksandar_B

Samo jo? da se nadove?em. Ovako bih ja opisao rad u slu?aju ON sklopa.

  1. ?ica kojom te?e napon ide od napajanja do mati?ne
  2. Crna ?ica ide od mati?ne do napajanja
  3. Na sjeci?tu te dvije ?ice je sklopka
  4. Kad ?elimo upaliti komp, mati?na zatvori sklopku i krug se zatvori na tom vodu, zna?i struja koja je potekla od napajanja se vra?a u njega i signalizira da se ono treba upaliti.

Ovo treba uzeti kao lai?ko i okvirno obja?njenje, pa me zanima dali sam na dobrom putu da razumijem rad napajanja?

Reply to
Aleksandar_B

Da to je dosta dobro na laièkom nivou.

Zapravo si opisao zatvaranje strujnog kruga. Ako je signal elektriène prirode, da bi se prenesal u svom elektriènom obliku strujni krug se mora zatvoriti, bilo signalni, napajaèki ili neki drugi uz mali izuzetak. Kad je tumaèenje funkcije signala u igri onda i otvoreni strujni krug u ovom tvom sluèaju znaèi informaciju. Ako matièna ne zatvori sklopku strujni krug koji opisuje¹ je otvoren pa se onda napajanje nece aktivirati iako napajanje zapravo radi. ono je aktivno ali nije aktiviralo svoju napajaèku funkciju.

Reply to
miha

5V Stdby ima? ?im si uklju?io glavnu sklopku napajanja ( ako je ima!), odnosno priklju?io napajanje. Kada pritisne? gumb za paljenje kompa, mati?na 'povu?e' PowerON na masu, napajanje se uklju?i i ?eka se signal PowerGood. Ukoliko u odre?enom vremenu ne stigne, mati?na 'otpu?ta' PowerON i napajanje se isklju?i ( ali ostaje Standby).....

odnosno priklju?io napajanje.

napajanje se uklju?i i ?eka se signal

PowerON i napajanje se isklju?i ( ali ostaje

Mislio da napajanje ?alje PowerGood signal mati?noj cijelo vrijeme, zna?i ?im ga uklju?im u struju (pod uslovom da je prekida? na 1), i da je to uvijet da mati?na uop?e poku?a zatvoriti krug sa PowerON i time signalizirati napajanju da se uklju?i dok je ustvari obrnuto, napajanje ?alje PowerGood signal (ako je u mogu?nosti) tek kad mu mati?na 'vrati' PowerON signal.

Reply to
Aleksandar_B

odnosno priklju?io napajanje.

napajanje se uklju?i i ?eka se signal

PowerON i napajanje se isklju?i ( ali ostaje

Ne! Napajanje se mo?e uklju?iti i BEZ mati?ne, samo spu?tanjem PwrON na masu. Istina, treba neko par-watno optere?enje na 5 i/ili 12V jer neka/mnoga napajanja se ne daju uklju?iti bez toga....

Jo? malo o napajanju.

Gledam maksimalnu izlaznu snagu napajanja, kako se za svaki rail mo?e izra?unati mno?e?i volta?u sa strujom i sabiru?i vrijednosti dobiti ukupnu snagu napajanja.

Ono ?to me zanima jeste kombinirana snaga + 3.3 V i + 5 V -nih railova. ?to ona zapravo zna?i?

W> Prou?avam rad napajanja i nai?ao sam na jednu nejasno?u.

Reply to
Aleksandar_B

Ta dva napona mo?e? UKUPNO 'opteretiti' s tolikom snagom, iako je snaga napajanja ve?a od toga. Razlika do ukupne snage smije i?i na ostale napone...

Hvala na poja?njenju.

napajanja ve?a od toga. Razlika do ukupne snage

Reply to
Aleksandar_B

Kako volim i?i u detalje trebao bih jo? jedno obja?njenje.

  • 5 V Standby je napon/signal za napajanje. Iz napajanje ide na mati?nu (ljubi?asti vod), tu nailazi na otpor komponenata tj. obavlja rad i vra?a se u napajanje (crni vod) zna?i zatvara strujni krug.

PowerGood je signal (opet napon) koji slu?i samo kao okida? tj. njegovo prisustvo/odsustvo igra ulogu. Ali kako svaki strujni krug treba biti zatvoren, tako i PowerGood ide od napajanja ka mati?noj ali se i vra?a natrag u napajanje.

PowerON, koliko sam shvatio, ne zavr?ava isti ciklus kao PowerGood, njega upu?uje sama mati?na a napajanje ga proslje?uje na masu, tj. u zemlju.

odnosno priklju?io napajanje.

napajanje se uklju?i i ?eka se signal

PowerON i napajanje se isklju?i ( ali ostaje

Reply to
Aleksandar_B

PowerON SAMA mati?na na sebi 'vra?a' na masu!

Dali tu misli? na masu - le?i?ta preko kojih je mati?na spojena ?arafima za ku?i?te?

zemlju.

Reply to
Aleksandar_B

Ne, mislim na vodove mase izme?u napajanja i plo?e! Sustav radi i ako su plo?a i mati?na van ku?i?ta bez spojenih uzemljenja.

Zna?i, koliko sam shvatio iz tvojih dosada?njih obja?njenja mbo upu?uje PowerOn signal ka napajanju preko jednog od pinova na glavnom ATX konektoru, napajanje registruje taj signal i on se vra?a na mbo preko jednog od crnih vodova na glavnom ATX konektora.

?to se tada doga?a sa tim signalom, tj. kako takav put signala zatvara strujni krug? U slu?aju kad postoji uzemljenje pod odstojnicima ku?i?ta struja tj. signal odlazi u zemlju ali kad je recimo vani na nekakvoj drugoj povr?ini, ?to se onda doga?a?

Reply to
Aleksandar_B

da bi napajanje radilo treba spojiti tu Pwron zicu(obicno zelena) na masu tj,minus tj.crnu zicu ....na maticnoj je "prekidac" koji to radi kad ti pritisnes onaj taster za ukljucivanje... taj prekidac je obicno neki tranzistor....i to je to, taj signal se vise ne vraca na mbo...

masa uredjaj je spojena na m>Zna?i, koliko sam shvatio iz tvojih dosada?njih obja?njenja mbo upu?uje

Reply to
9A5